Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Cilva skrev:Så du menar att du har en egen sadel som du lägger på vilken häst som helst som du ska rida? Jag får rysningar.
För att mildra skadorna så skulel jag isf ha en Wintec av nån modell så att jag skulel kunna anpassa bomvidden iaf efter aktuell häst. Sen att de blir bananformade ju bredare koppjärn man har får väl i sammanhanget betraktas som försummbart.
Hur långt bak är det eg meningen att man ska sitta, på ländryggen?
solros skrev:Man ska stå såhär. (Montéryttare, är inte detta ett exempel på utmärkt ridstil?) Anledningen till att man inte vill ha något bakvalv är att man, om man har det, inte kan placera sin kropps tyngdpunkt på rätt ställe utan hamnar för långt fram, då får hästen för mycket vikt på bogarna och kan inte prestera maximalt. Då lär man också hamna hos veterinären. Man sitter inte ner utan står upp, fast det kräver MYCKET av ryttaren, f f a styrka och en bra balans.
I övrigt ska man vara medveten om att monté sliter fruktansvärt mycket mer på hästarna än sulkylopp, oberoende av vilken sadel man har...
Montéryttare, köp du den sadeln om du tycker den verkar bra, jag känner en som har en exakt likadan (tror jag), och hon är mycket nöjd med den och har använt den på flera olika hästar och tycker den har passat bra på samtliga hittills.
Skulle jag börja rida lopp skulle jag absolut satsa på en "riktig" med det platta bakvalet. Fast det verkar ju fungera med "vanliga" också. Jag tror att ryttaren placering i de platta är skonsammare för hästen.
Cilva skrev:Jag antar att den har en bom då det inte står något på hemsidan om att den är bomlös. Tror inte heller att det är tillåtet att tävla monté i bomlös sadel, men eftersom jag inte är insatt så vet jag inte.
Kanske en bomlös galoppsadel vore idealet?
Vilken sits som är skonsammast för hästen ska jag inte yttre mig om då jag som sagt inte är insatt i montésporten och tycker att sitsen på bilden du visade är bedrövlig.
Cilva skrev:Hurdan ridstil man bör ha inom monté har jag ingen åsikt om då jag som jag upprepat flera gånger inte är insatt. QUOTE]
Varför då lägga dig i diskussionen om hur man skall rida o vad man skall ha för sadel, om du inte är insatt Jag kan monté så därför är jag inne i diskussionen, men skulle det vara western skulle jag varken säga bu eller bä, utan lyssna på dig för det är säkert din grejj...
Cilva skrev:Jag tycker det verkar avigt att i träning ha en välsittande sadel till varje häst för att sedan i lopp när hästen ska prestera till max sätta på den en sadel som i bästa fall passar någorlunda.
Cilva skrev:Men å andra sidan är inte alla som tävlar för vagn inte så noga med att ha en passande sele heller.
När det gäller ryttarens sits på bilden så svarade jag alltså från min egen synvinkel, westernryttarens. Och då är INTE en sådan sits eftersträvansvärd. För att klargöra detta skrev jag: "Vilken sits som är skonsammast för hästen ska jag inte yttre mig om då jag som sagt inte är insatt i montésporten"
solros skrev:En tjej jag känner fick hjälp av Anders Lindqvist, hon är jättenöjd. Så det är ett bra sätt. Det allra bästa måste ju vara att åka dit och köpa den själv, då kan man ju ta lite semester och kolla lite på hur det ska gå till också...
lsz skrev:Fransmännen är ju trots allt proffsen inom monté.......än så länge.