RIKTIG Monté sadel?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
Sv: RIKTIG Monté sadel?

Philippe Masschaele som rider på bilden, är inte han bland dom främre ryttarna inom monté i Frankrike? tänkte han borde väl ha ganska bra pejl på vilken ridstil som funkar på hästarna?

*nilema spånar*

Fast jag tror inte att alla galoppsadlar är bomlösa. Träningssadlarna har såvitt jag förstått bom men inte de som används i löpen. Men det är som sagt vad jag tror och inte fakta. Om bomlös galoppsadel är tillåtet är ex en Freeform oxå tillåten?

Och själcklart väljer väl ryttaren att rida i en för denne bekväm sadel, det knepiga är ju att sadeln även ska passa hästen för maximal prestation. Men å andra sidan är inte alla som tävlar för vagn inte så noga med att ha en passande sele heller.

När det gäller ryttarens sits på bilden så svarade jag alltså från min egen synvinkel, westernryttarens. Och då är INTE en sådan sits eftersträvansvärd. För att klargöra detta skrev jag: "Vilken sits som är skonsammast för hästen ska jag inte yttre mig om då jag som sagt inte är insatt i montésporten"

Jag vet inte vad freeform är men tror inte sadelvalet är hårt styrt...

De flesta ryttare är nog mycket måna om att sadeln passar hästen, känner hästen obehag av sadeln ger det ju direkt påverkan på resultatet...

Cilva skrev:
Så du menar att du har en egen sadel som du lägger på vilken häst som helst som du ska rida? Jag får rysningar.

För att mildra skadorna så skulel jag isf ha en Wintec av nån modell så att jag skulel kunna anpassa bomvidden iaf efter aktuell häst. Sen att de blir bananformade ju bredare koppjärn man har får väl i sammanhanget betraktas som försummbart.

Hur långt bak är det eg meningen att man ska sitta, på ländryggen?

Jag vet inte har du ridit några lopp i monte???

Jag har en löp-sadel ja!
Träningsadlar har vi massa olika, allround, dressyr, hopp, stora/små, en för varje häst nästan... Så det är inget problem.

solros skrev:
Man ska stå såhär. (Montéryttare, är inte detta ett exempel på utmärkt ridstil?) Anledningen till att man inte vill ha något bakvalv är att man, om man har det, inte kan placera sin kropps tyngdpunkt på rätt ställe utan hamnar för långt fram, då får hästen för mycket vikt på bogarna och kan inte prestera maximalt. Då lär man också hamna hos veterinären. Man sitter inte ner utan står upp, fast det kräver MYCKET av ryttaren, f f a styrka och en bra balans.

I övrigt ska man vara medveten om att monté sliter fruktansvärt mycket mer på hästarna än sulkylopp, oberoende av vilken sadel man har...

Montéryttare, köp du den sadeln om du tycker den verkar bra, jag känner en som har en exakt likadan (tror jag), och hon är mycket nöjd med den och har använt den på flera olika hästar och tycker den har passat bra på samtliga hittills.

Skulle jag börja rida lopp skulle jag absolut satsa på en "riktig" med det platta bakvalet. Fast det verkar ju fungera med "vanliga" också. Jag tror att ryttaren placering i de platta är skonsammare för hästen.

Här har vi en som hänger med i monté utvecklingen ser jag ;) Bra där!

Det är precis rätt ridstil, kanske därför han är världens bästa montéryttare :idea: ... Han får hästen i den ultimata balansen för att kunna trava så snabbt som möjligt! :idea:

Sen att en valig allround sadel skulle vara lika bra som en riktig fransk montésadel.. Det är som att sätta upp Smaragd Rosa i samma lopp som Victory Tilly :rofl: :rofl: :rofl:

Cilva skrev:
Jag antar att den har en bom då det inte står något på hemsidan om att den är bomlös. Tror inte heller att det är tillåtet att tävla monté i bomlös sadel, men eftersom jag inte är insatt så vet jag inte.

Kanske en bomlös galoppsadel vore idealet?

Vilken sits som är skonsammast för hästen ska jag inte yttre mig om då jag som sagt inte är insatt i montésporten och tycker att sitsen på bilden du visade är bedrövlig.

Bomlöst är det värsta skiten som su kan hitta! Fattar inte hur du kan rekomendera nåt sånt...

Vad tycker du man skall ha för ridstil i monte då? Visa en bild...
Bilden på Philippe är den mest ultimata "sitsen" som jag skrivit innan...

Håller med angående stilen. Snyggt prydligt och utan att störa hästen.

Det är väl självklart att man har olika ridstilar beroende på inriktning.
Att rida western med montéstil är som att ha ketchup på gräddtårta och vice versa....inget konstigt med det. Alla ridstilar kan se bedrövliga ut om man sätter in dem i fel sammanhang. Här är stilen helt rätt :bow:

Om jag tävlade i monté skulle jag föredra en lätt sadel med så lite bakvalv som möjligt. Tyvärr saknas både konditionen och musklerna för tillfället. Får jobba på det :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju skrivit flera gånger att jag inte är insatt i montésporten som helhet, av det antar jag att folk förstår att jag inte heller ridit något montélopp.

Jag tycker det verkar avigt att i träning ha en välsittande sadel till varje häst för att sedan i lopp när hästen ska prestera till max sätta på den en sadel som i bästa fall passar någorlunda.

Jag har ridit i bomlöst snart 2 år utan några som helst problem. Men å andra sidan pysslar jag inte med monté heller :smirk: Om du läste noggrannare så skulle du se att jag skrivit att jag inte tror att en bomlös sadel liknande ex Freeform är idealisk för monté.

Hurdan ridstil man bör ha inom monté har jag ingen åsikt om då jag som jag upprepat flera gånger inte är insatt. Däremot är jag väl insatt i vad som händer om man rider med en illasittande sadel.

Cilva skrev:
Hurdan ridstil man bör ha inom monté har jag ingen åsikt om då jag som jag upprepat flera gånger inte är insatt. QUOTE]

Varför då lägga dig i diskussionen om hur man skall rida o vad man skall ha för sadel, om du inte är insatt ;) Jag kan monté så därför är jag inne i diskussionen, men skulle det vara western skulle jag varken säga bu eller bä, utan lyssna på dig för det är säkert din grejj... :d

Cilva skrev:
Jag tycker det verkar avigt att i träning ha en välsittande sadel till varje häst för att sedan i lopp när hästen ska prestera till max sätta på den en sadel som i bästa fall passar någorlunda.

Träning är att rida i skogen, lulla runt, ibland lite dressyr på volten eller skutta över några bommar...
Då funkar ingen löp-sadel.
Däremot i snabbjobb och lopp så ska både ryttaren och hästen prestera nått helt annat och då behövs en monté sadel som kan få ryttarens sits att underlätta för hästen och hjälpa ryttaren för maximal balans. Sen skall hästen sträcka ut i trav, och då behävs en lätt löp sadel som inte stör bog aktiviteten eller ligger illa på ryggen med tanke på hur mycket musklerna skall sträckas ut... :) ;)

Cilva skrev:
Men å andra sidan är inte alla som tävlar för vagn inte så noga med att ha en passande sele heller.

När det gäller ryttarens sits på bilden så svarade jag alltså från min egen synvinkel, westernryttarens. Och då är INTE en sådan sits eftersträvansvärd. För att klargöra detta skrev jag: "Vilken sits som är skonsammast för hästen ska jag inte yttre mig om då jag som sagt inte är insatt i montésporten"

Hallå.. Nu förstår jag inte riktigt. Vad är du ute efter? Det är val fan så mycket lättare att få en sele att passa än en sadel. Och alla som har kommit så långt att man tävlar med sin djur måste man väl utgå ifrån har saker som passar? Hur många idioter sitter inte där ute och rider sina hästar i totalt fel sadlar? Jag har hållt på med trav kortare tid än vad jag har varit ridmänniska. Och så mycket som jag lärt mig av travfolket har inte ridmänniskor kunnat tillföra mig om dom så försökte i hundra år. Och att jämföra western ridning och monté är ju som att jämföra cykling och golf. Två totalt skilda saker.
Så om du inte är insatt i montén så behöver du inte yttra dig. Diskutionen handlar om vart hon får tag på en monté sadel och inget annat.
Bor föresten granne med hästen på bilden.. Onödigt vetande.

Senast ändrad av en moderator:

Ett alternativ till att importera en sadel är ju att ta kontakt med någon tränare som har filial i Frankrike. Även om de inte har tid eller kunskap själva att skaffa fram sadeln så har de säkert kontakter där nere som kan hjälpa till och som vet vad som är bra och vad som är skräp. Fransmännen är ju trots allt proffsen inom monté.......än så länge. :idea:

Nog borde väl någon vänlig själ vilja göra den svenska montésporten en tjänst.

En tjej jag känner fick hjälp av Anders Lindqvist, hon är jättenöjd. Så det är ett bra sätt. Det allra bästa måste ju vara att åka dit och köpa den själv, då kan man ju ta lite semester och kolla lite på hur det ska gå till också... :bump:

Ridstilen har jag föröskt att inte kommentera just för att jag inser att det inte är samma som jag eftersträvar, däremot kan jag väl få ha en åsikt i frågan?

Att jag från början gav mig in i den här diskussionen var för att säga ett varningens ord då jag såg att det på hemsidan inte angavs något om storlek på sadeln. Och eftersom ingen anann påpekat det så valde jag att göra det. Jag tycker att det är dumt att låta andra göra om samma misstag som jag själv om jag kan förhindra det.

Men oavsett hur mkt sadeln underlättar för ryttaren att sitta rätt vilket i förlängningen underlättar för hästen så hjälper ju inte det om sadeln passar hästen dåligt. Och jag vidhåller fortfarande att en montésadel (vilken det än månde vara) inte per definition passar alla vbl och kbl.

Jag tycker att även en sele kan vara knepig att passa in. Men då ska jag nog nämna att jag bara har en sele och en häst och kan således inte skifta om selar vid behov som andra med fler hästar och selar kan göra. Jag har skickat selar på omstoppning för att få dem att passa bättre, har även sålt nån för att den obönhörligen varit för smal för min häst.

Det finns ridmänniskor som tävlar sina ridhästar i dåligt passande sadlar. Jag har även sett travare med selar som inte passar. Jag tror att båda grupperna kunde ha nytta av att lära sig mer om sadel- och seltillpassning. Sen tycker inte jag att vare sig den ena eller andra gruppen är bättre, man är helt enkelt bra på olika saker.

solros skrev:
En tjej jag känner fick hjälp av Anders Lindqvist, hon är jättenöjd. Så det är ett bra sätt. Det allra bästa måste ju vara att åka dit och köpa den själv, då kan man ju ta lite semester och kolla lite på hur det ska gå till också... :bump:

Mmm, jag fick ett nummer av Melander till en Stig Engberg, kanske ska ringa o se om det blir billigare än 9.900, och om man kan få en lite tyngre sadel än 1.8kg då jag väger 54 och får maxa på så enormt mycket :o .. Sen är sadeln tydligen aingen för rak fick jag höra, så jag är lite kluven... Men om man har en padd mella så borde det funka tycker ja....

Hmmm... semester, jo man tackar... Här jobbar man häcken av sig :D ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 759
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka