Sv: RIKTIG Monté sadel?
Cilva skrev:
Så du menar att du har en egen sadel som du lägger på vilken häst som helst som du ska rida? Jag får rysningar.
För att mildra skadorna så skulel jag isf ha en Wintec av nån modell så att jag skulel kunna anpassa bomvidden iaf efter aktuell häst. Sen att de blir bananformade ju bredare koppjärn man har får väl i sammanhanget betraktas som försummbart.
Hur långt bak är det eg meningen att man ska sitta, på ländryggen?
Hur vet du att den aktuella sadeln har en bom? Har du sett den i verkligheten?
Har du stor erfarenhet av monté och dess sadlar? De fina montésadlar passar faktiskt bra på väldigt många travare. Som ryttare bör man nog alltid ha några sadlar i olika storlekar om man rider olika hästar frekvent, förr eller senare kommer man att få en ritt på en som sadeln inte alls passar. Ibland kan man avhjälpa det med kringutrustning, ibland får man ta en annan sadel.
Det finns inget att vinna på att använda en vanlig allround sadel, förutom att det blir billigare. Däremot kan det bli förödande att använda en opassande sadel oavsett om det är en allroundsadel eller en montésadel. Du verkar förutsätta att montésadlarna inte kan passa... Visst är det viktigt att sadeln passar, missförstå mig inte, men det är inte heller så att varje häst behöver en unik sadel, det finns sadlar som passar på fler än en häst.
Man ska stå
såhär. (Montéryttare, är inte detta ett exempel på utmärkt ridstil?) Anledningen till att man inte vill ha något bakvalv är att man, om man har det, inte kan placera sin kropps tyngdpunkt på rätt ställe utan hamnar för långt fram, då får hästen för mycket vikt på bogarna och kan inte prestera maximalt. Då lär man också hamna hos veterinären. Man sitter inte ner utan står upp, fast det kräver MYCKET av ryttaren, f f a styrka och en bra balans.
I övrigt ska man vara medveten om att monté sliter fruktansvärt mycket mer på hästarna än sulkylopp, oberoende av vilken sadel man har...
Montéryttare, köp du den sadeln om du tycker den verkar bra, jag känner en som har en exakt likadan (tror jag), och hon är mycket nöjd med den och har använt den på flera olika hästar och tycker den har passat bra på samtliga hittills.
Skulle jag börja rida lopp skulle jag absolut satsa på en "riktig" med det platta bakvalet. Fast det verkar ju fungera med "vanliga" också. Jag tror att ryttaren placering i de platta är skonsammare för hästen.