RIKTIG Monté sadel?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
M

Montéryttare

..nån som vet var man kan få tag på en sån?!?! Nån som importerar eller en länk till frankrike?!?!

Är sååå sugen på en sån som Zandra hade i famnen på bilden i travronden :bump: :bump: :bump:

(INTE dom svenska exemplaren, är för höga bakvalv nämligen :crazy: ...)

Sv: RIKTIG Monté sadel?

många har ju galoppsadlar dom bara lämnar in för att få plats för käk och svanskappa. det bästa med galoppsadlar ä ju att du kan få en sadel som väger 220 gram! perfekt om man vill komma ner nåt kilo.

Jag vet en importör, pm:a om du vill ha info.

De jag känner som köpt sådana (liknande iallafall) montésadlar i Frankrike har betalt ungefär så mycket där också... tyvärr.

solros skrev:
De jag känner som köpt sådana (liknande iallafall) montésadlar i Frankrike har betalt ungefär så mycket där också... tyvärr.

Ohhh noooo! Dax o råna spargrisen då.... :cry: Men jag tror jag kommer att ha sadeln hemma i vardagsrummet, är så kär i den så... hihi :love: :D

Okey, då gäller det... Mantorp kanske kommer att gå ner till 9000:- på sadeln. Sen fick jag ett nummer av "tarzan" till en i Frankrike som jag ska kolla upp.

Ingen annan i SVERIGE som har dessa riktiga franska sadlar???
Nån som vet??????

Var noga med att kolla bomvidden på den, jag hittar ingen info om storlekar alls på hemsidan. Den ser ut att vara väldigt rak i bommen (men det kan ju bero på hur den är fotad) så se upp om du har en häst med lite svank.

Cilva skrev:
Var noga med att kolla bomvidden på den, jag hittar ingen info om storlekar alls på hemsidan. Den ser ut att vara väldigt rak i bommen (men det kan ju bero på hur den är fotad) så se upp om du har en häst med lite svank.

Mmmm.. det är det värsta med den... ONE size... Men vad ska man göra, det är den modellen dom tävlar med i FR. Han sa att den passar "alla" hästar... Men jag håller med dig!

De enda sadlar som man ev kan påstå passar alla hästar är bomlösa, och även där finns det vissa saker som kan ställa till det. Om du vill att din häst ska prestera sitt bästa så se till att ha en sadel som passar, annars kan du redan nu börja spara pengar till veterinärräkningat o dyl.

Du kan ju beställa/låna hem och prova den, din häst kan ju faktiskt tillhöra den skara som kan ha just den sadeln. Bomvidden och bommodellen kanske passar din häst och det enda du behöver göra är att stoppa om den.

Har du kollat på olika flatbacksadlar?

Cilva skrev:
De enda sadlar som man ev kan påstå passar alla hästar är bomlösa, och även där finns det vissa saker som kan ställa till det. Om du vill att din häst ska prestera sitt bästa så se till att ha en sadel som passar, annars kan du redan nu börja spara pengar till veterinärräkningat o dyl.

Du kan ju beställa/låna hem och prova den, din häst kan ju faktiskt tillhöra den skara som kan ha just den sadeln. Bomvidden och bommodellen kanske passar din häst och det enda du behöver göra är att stoppa om den.

Har du kollat på olika flatbacksadlar?

Jag har inte bara en häst ;)
Rider i nuläge runt 25-30 olika och sitter upp i lopp där jag får häst :D

Flatback ger dig inte den rätta sitsen, när man rider monte så skall det hellst inte finnas något bakvalv alls, eftersom ruman skall placeras så långt bak som möjligt så att man kan luta sig fram utan galopp risk :d

Så du menar att du har en egen sadel som du lägger på vilken häst som helst som du ska rida? Jag får rysningar.

För att mildra skadorna så skulel jag isf ha en Wintec av nån modell så att jag skulel kunna anpassa bomvidden iaf efter aktuell häst. Sen att de blir bananformade ju bredare koppjärn man har får väl i sammanhanget betraktas som försummbart.

Hur långt bak är det eg meningen att man ska sitta, på ländryggen?

Jag använder en vanlig allroundsadel utan problem- inga galopper här inte.....
Lättare att få sadlar som passar när jag använder dessa, flatback funkar oxå!

Jag kanske bara haft tur

dressyrtinna skrev:

Jag kanske bara haft tur

Är det därför S. studsade på stället i starten i tisdags? Jag trodde det berodde på att han var ivrig. ;) :o

Nej jag har alltid ridit i sadlar med bakvalv och de galopper jag fått har inte berott på sadeln. Och inte kan det skyllas på att jag inte haft några farter heller för mammas gamla pålle klockades 1,08 över 200 m i början av 80-talet! Då blåste det om öronen. :d

Jag gillar min Wintec och kompletterar den med fårskinnspad på den finlemmade hästen... Montésadeln påminner alldeles för mycket om min shettis sadel för att fresta mig. :D

/// ghost

dressyrtinna skrev:

Jag kanske bara haft tur

Varför är det lättare att få en vanlig allroundsadel att passa än en riktig montésadel? Har du provat att rida i en montésadel?

Cilva skrev:
Så du menar att du har en egen sadel som du lägger på vilken häst som helst som du ska rida? Jag får rysningar.

För att mildra skadorna så skulel jag isf ha en Wintec av nån modell så att jag skulel kunna anpassa bomvidden iaf efter aktuell häst. Sen att de blir bananformade ju bredare koppjärn man har får väl i sammanhanget betraktas som försummbart.

Hur långt bak är det eg meningen att man ska sitta, på ländryggen?

Hur vet du att den aktuella sadeln har en bom? Har du sett den i verkligheten?

Har du stor erfarenhet av monté och dess sadlar? De fina montésadlar passar faktiskt bra på väldigt många travare. Som ryttare bör man nog alltid ha några sadlar i olika storlekar om man rider olika hästar frekvent, förr eller senare kommer man att få en ritt på en som sadeln inte alls passar. Ibland kan man avhjälpa det med kringutrustning, ibland får man ta en annan sadel.

Det finns inget att vinna på att använda en vanlig allround sadel, förutom att det blir billigare. Däremot kan det bli förödande att använda en opassande sadel oavsett om det är en allroundsadel eller en montésadel. Du verkar förutsätta att montésadlarna inte kan passa... Visst är det viktigt att sadeln passar, missförstå mig inte, men det är inte heller så att varje häst behöver en unik sadel, det finns sadlar som passar på fler än en häst.

Man ska stå såhär. (Montéryttare, är inte detta ett exempel på utmärkt ridstil?) Anledningen till att man inte vill ha något bakvalv är att man, om man har det, inte kan placera sin kropps tyngdpunkt på rätt ställe utan hamnar för långt fram, då får hästen för mycket vikt på bogarna och kan inte prestera maximalt. Då lär man också hamna hos veterinären. Man sitter inte ner utan står upp, fast det kräver MYCKET av ryttaren, f f a styrka och en bra balans.

I övrigt ska man vara medveten om att monté sliter fruktansvärt mycket mer på hästarna än sulkylopp, oberoende av vilken sadel man har...

Montéryttare, köp du den sadeln om du tycker den verkar bra, jag känner en som har en exakt likadan (tror jag), och hon är mycket nöjd med den och har använt den på flera olika hästar och tycker den har passat bra på samtliga hittills.

Skulle jag börja rida lopp skulle jag absolut satsa på en "riktig" med det platta bakvalet. Fast det verkar ju fungera med "vanliga" också. Jag tror att ryttaren placering i de platta är skonsammare för hästen.

Jag antar att den har en bom då det inte står något på hemsidan om att den är bomlös. Tror inte heller att det är tillåtet att tävla monté i bomlös sadel, men eftersom jag inte är insatt så vet jag inte.

Visst finns det sadlar som passar på fler än en häst, men då är det oftast bommodellen och vidden som passar. Sen får man oftast stoppa om dem efter hästen som ska ha den. Använder man sig av allroundsadlar så är det ju lättare att hitta en sadel som passar aktuell häst, med montésadeln här i tråden så blir man ju mer låst. Kanske en bomlös galoppsadel vore idealet?

Vilken sits som är skonsammast för hästen ska jag inte yttre mig om då jag som sagt inte är insatt i montésporten och tycker att sitsen på bilden du visade är bedrövlig.

Cilva skrev:
Jag antar att den har en bom då det inte står något på hemsidan om att den är bomlös. Tror inte heller att det är tillåtet att tävla monté i bomlös sadel, men eftersom jag inte är insatt så vet jag inte.

Jo det är tillåtet, det finns flera som rider i galoppsadlar, förmodligen av anledningen att de vill komma ner i vikt. De jag känner som har ridit både galopp och monté väljer att rida i montésadel, varför vet jag inte riktigt men antar att de är för att de tycker montésadeln är mer ändamålsenlig.

Cilva skrev:
Vilken sits som är skonsammast för hästen ska jag inte yttre mig om då jag som sagt inte är insatt i montésporten och tycker att sitsen på bilden du visade är bedrövlig.

Du får gärna utveckla vad som är bedrövligt. När man rider monté är väl den ideala sitsen den som stör hästen naturliga balans och rörelsesätt minst den bästa?

På den aktuella bilden sitter ryttaren med en låg tyngdpunkt och är i balans. Man ser många som är i framvikt vilket medför en onödigt stor belastning på hästens framdel. Han står upp, alltså lämnar han hästen rygg fri och han har så korta läder att han inte stör hästen vid armbågsleden.

Jag tycker hästen ser nöjd ut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 759
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka