Riklig mens och preventivmedel

A.K.L

Trådstartare
Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in mitt livs första gyn besök i slutet av månaden för att få hjälp (är 24 år). Men skulle vilja höra från andra om någon här haft samma besvär, hur ni löst dom och vad som funkat/inte funkat. Också för att veta lite hur/vad jag vill begära hos Gyn. Jag är också sjukt nervös inför mitt första besök 🙈

Jag har migrän med aura och mamma har fått blodproppar av preventivmedel. Så många faller ju redan bort. Vad har ni för erfarenheter av p-stav? Jag är ju också lite ”emot”/rädd för alla biverkningar preventivmedel kan komma med.
Jag har läst lite om värmebehandling av livmodern och det verkar ju ändå som det bästa alternativet om inget underliggande orsakar mina problem. Tveksamt om man får göra en sån i min ålder, pga svårt att bli gravid efter den? Jag vill dock inte ha barn och tänkte i alla fall sterilisera mig i framtiden. Men jag har alltså så svår mens att jag har kronisk järnbrist, tillskott hjälper inte. Att få bukt med det borde väl vara viktigare än att behålla någons fertilitet.
 
Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in mitt livs första gyn besök i slutet av månaden för att få hjälp (är 24 år). Men skulle vilja höra från andra om någon här haft samma besvär, hur ni löst dom och vad som funkat/inte funkat. Också för att veta lite hur/vad jag vill begära hos Gyn. Jag är också sjukt nervös inför mitt första besök 🙈

Jag har migrän med aura och mamma har fått blodproppar av preventivmedel. Så många faller ju redan bort. Vad har ni för erfarenheter av p-stav? Jag är ju också lite ”emot”/rädd för alla biverkningar preventivmedel kan komma med.
Jag har läst lite om värmebehandling av livmodern och det verkar ju ändå som det bästa alternativet om inget underliggande orsakar mina problem. Tveksamt om man får göra en sån i min ålder, pga svårt att bli gravid efter den? Jag vill dock inte ha barn och tänkte i alla fall sterilisera mig i framtiden. Men jag har alltså så svår mens att jag har kronisk järnbrist, tillskott hjälper inte. Att få bukt med det borde väl vara viktigare än att behålla någons fertilitet.
Har p-stav, har noll biverkningar av min. Har fungerat toppen, men är inne på min sista nu då jag är steriliserad.
 
Jag valde hormonspiral (Mirena) i liknande läge, BM avrådde från p-stav om man har kaotisk mens. Är inne på tredje eller fjärde spiralen nu, och kommer sannolikt aldrig byta metod. Finns flera rätt aktuella trådar om hormonspiral om du vill läsa om fler erfarenheter.

På minipiller mådde jag uselt och blödde som en gris, kombinerade hormoner får jag inte äta.
 
Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in mitt livs första gyn besök i slutet av månaden för att få hjälp (är 24 år). Men skulle vilja höra från andra om någon här haft samma besvär, hur ni löst dom och vad som funkat/inte funkat. Också för att veta lite hur/vad jag vill begära hos Gyn. Jag är också sjukt nervös inför mitt första besök 🙈

Jag har migrän med aura och mamma har fått blodproppar av preventivmedel. Så många faller ju redan bort. Vad har ni för erfarenheter av p-stav? Jag är ju också lite ”emot”/rädd för alla biverkningar preventivmedel kan komma med.
Jag har läst lite om värmebehandling av livmodern och det verkar ju ändå som det bästa alternativet om inget underliggande orsakar mina problem. Tveksamt om man får göra en sån i min ålder, pga svårt att bli gravid efter den? Jag vill dock inte ha barn och tänkte i alla fall sterilisera mig i framtiden. Men jag har alltså så svår mens att jag har kronisk järnbrist, tillskott hjälper inte. Att få bukt med det borde väl vara viktigare än att behålla någons fertilitet.

Jag har haft samma besvär som du, men är betydligt äldre (53), så sannolikt har vi inte samma bakomliggande orsak. För min del var det myom (muskelknutor i livmodern, vilket är vanligt på kvinnor typ 40+) som orsakade besvären, och jag fick till slut en hysterektomi (dvs opererade bort livmodern), vilket jag dock inte tror att man gör på någon som är så ung som du. För mig tog det ju effektivt bort alla besvär, dock!

Det du SKA begära är att bli tagen på allvar och att få HJÄLP! Jag tror att du t.ex. skulle kunna få hormonspiral insatt - det är ju samma typer av hormoner i den som i p-piller, men i totalt sett mycket lägre dos eftersom den ju verkar lokalt i livmodern. För en del funkar det jättebra, så jag skulle absolut se det som värt att prova!

Den behandling du pratar om innebär vad jag förstår att man vämebehandlar och därmed förstör livmoderslemhinnan och vill du inte alls ha barn är ju det ett alternativ. Jag ser dock vården som ganska konservativ i att en kvinna "ska" hållas fertil, så lite tveksam om de kommer att föreslå detta. En möjlighet är ju att du när du är 25 ser till att sterilisera dig först, då bör de ju kunna vara mer frikostiga sedan både med värmebehandling och ev hysterektomi!
 
Jag valde hormonspiral (Mirena) i liknande läge, BM avrådde från p-stav om man har kaotisk mens. Är inne på tredje eller fjärde spiralen nu, och kommer sannolikt aldrig byta metod. Finns flera rätt aktuella trådar om hormonspiral om du vill läsa om fler erfarenheter.

På minipiller mådde jag uselt och blödde som en gris, kombinerade hormoner får jag inte äta.
Jag har hört mer positiva saker om spiral än p-stav! Hur upplever du att insättning av spiral gick till? Har hört så mycket att det är extremt smärtsamt att sätta in spiral, därav funderade jag på p-stav i första hand. I och med familjehistoria med blodpropp och min migrän tror jag att jag bara får använda hormonspiral och p-stav.
 
Jag har också lite liknande problem och vill egentligen inte heller ta hormoner i onödan. Men går själv i tankarna om att jag måste göra något, för mensen hämmar mig fruktansvärt mycket som det är just nu. En nära anhörig har genomgått ett ingrepp som verkar vara liknande det du beskriver, men hon fyller 50 i år och vården var väldigt negativt inställd till att göra det först. Detta trots att hon flera gånger har fått läggas in på sjukhus p.g.a. att hon tappat så mycket blod, som sagt är närmare 50 och har två i princip vuxna barn och inte vill ha fler. Efter det har hon vad jag vet inte alls haft några som helst problem, hon utförde ingreppet i vintras.

Jag vill inte heller ha barn, men det är primärt mensen jag vill bli av med. Risken att bli gravid med det livet jag lever är så liten att den inte finns.
 
Jag har haft samma besvär som du, men är betydligt äldre (53), så sannolikt har vi inte samma bakomliggande orsak. För min del var det myom (muskelknutor i livmodern, vilket är vanligt på kvinnor typ 40+) som orsakade besvären, och jag fick till slut en hysterektomi (dvs opererade bort livmodern), vilket jag dock inte tror att man gör på någon som är så ung som du. För mig tog det ju effektivt bort alla besvär, dock!

Det du SKA begära är att bli tagen på allvar och att få HJÄLP! Jag tror att du t.ex. skulle kunna få hormonspiral insatt - det är ju samma typer av hormoner i den som i p-piller, men i totalt sett mycket lägre dos eftersom den ju verkar lokalt i livmodern. För en del funkar det jättebra, så jag skulle absolut se det som värt att prova!

Den behandling du pratar om innebär vad jag förstår att man vämebehandlar och därmed förstör livmoderslemhinnan och vill du inte alls ha barn är ju det ett alternativ. Jag ser dock vården som ganska konservativ i att en kvinna "ska" hållas fertil, så lite tveksam om de kommer att föreslå detta. En möjlighet är ju att du när du är 25 ser till att sterilisera dig först, då bör de ju kunna vara mer frikostiga sedan både med värmebehandling och ev hysterektomi!
Ja allra helst skulle jag ju vilja sterilisera mig nu, mens besvär eller ej. Tycker det är galet att vården vill hålla kvinnor fertila till varje pris, även om vi lider! Har ju en del besvär utöver mensen också, som sjuklig trötthet osv. Just nu sjukskriven pga det. Sen om det beror på min kroniska järnbrist eller inte vet dom inte. Men min läkare rekommendera besök hos gynekolog. Hysterektomi vill jag nog vara försiktig med också, hamna i klimakteriet i min ålder har ju sina nackdelar också.
 
Jag hade stav i många år, tror 3st hel perioder och 1st i 6 månader?
Enda nackdelen för mig var att blödde länge när jag fick en ny stav. Men i längden var den kanon, mindre smärta/blödningar och kom alltid på samma datum.
Var så skönt, tror jag hade kunnat få ännu bättre perioder med kanske spiral men vågar inte prova efter hört mängder med negativt bieffekter av dem😅
 
Jag har också lite liknande problem och vill egentligen inte heller ta hormoner i onödan. Men går själv i tankarna om att jag måste göra något, för mensen hämmar mig fruktansvärt mycket som det är just nu. En nära anhörig har genomgått ett ingrepp som verkar vara liknande det du beskriver, men hon fyller 50 i år och vården var väldigt negativt inställd till att göra det först. Detta trots att hon flera gånger har fått läggas in på sjukhus p.g.a. att hon tappat så mycket blod, som sagt är närmare 50 och har två i princip vuxna barn och inte vill ha fler. Efter det har hon vad jag vet inte alls haft några som helst problem, hon utförde ingreppet i vintras.

Jag vill inte heller ha barn, men det är primärt mensen jag vill bli av med. Risken att bli gravid med det livet jag lever är så liten att den inte finns.
Ja, har hört gott om dessa ingrepp för minskad mens. Det är verkligen ett helvete att blöda så mycket så man blir kroniskt trött och denna blodbrist. Känns så onödigt att behöva gå runt med besvär när det finns bra hjälp egentligen. Men det verkar ju som att man måste prova sig fram, vissa funkar jättebra på hormoner medans andra funkar det inte alls…
 
Jag hade stav i många år, tror 3st hel perioder och 1st i 6 månader?
Enda nackdelen för mig var att blödde länge när jag fick en ny stav. Men i längden var den kanon, mindre smärta/blödningar och kom alltid på samma datum.
Var så skönt, tror jag hade kunnat få ännu bättre perioder med kanske spiral men vågar inte prova efter hört mängder med negativt bieffekter av dem😅
Det verkar vara vanligt att man blöder mycket och i långa perioder i början på insättning av stav? Men att den sedan fungerar utmärkt. Hur länge var mensen oregelbunden/knas efter att du satt in? Lite det jag är rädd för också. Vet inte om jag står ut med att blöda konstant i månader eller oregelbundet. Jag har alltid haft sådan okomplicerad och extremt regelbunden mens. Bara senaste åren som det börjat göra ont och blöda mer.
 
Ja allra helst skulle jag ju vilja sterilisera mig nu, mens besvär eller ej. Tycker det är galet att vården vill hålla kvinnor fertila till varje pris, även om vi lider! Har ju en del besvär utöver mensen också, som sjuklig trötthet osv. Just nu sjukskriven pga det. Sen om det beror på min kroniska järnbrist eller inte vet dom inte. Men min läkare rekommendera besök hos gynekolog. Hysterektomi vill jag nog vara försiktig med också, hamna i klimakteriet i min ålder har ju sina nackdelar också.
Man hamnar inte i klimakteriet för att man tar bort livmodern, så länge äggstockarna finns kvar! Det är äggstockarna som producerar hormonerna, så hormonellt påverkas man inte nämnvärt av en hysterektomi.
 
Jag har haft hormonspiral trots att jag haft blodproppar i benen. Så kolla upp hormonspiral.
Jag blödde massor när jag hade mens efter jag fått barn. Fick då kopparspiral insatt och det blev 7 resor värre. Då blev det hormonspiral. Och inte en endaste blödning/mens efter det.

Visst känner man att man får en spiral insatt, men det är så snabbt övergående så det är värt det. Typ som ett nyp i huden, du vet man tar lite skinn och klämmer ihop med naglarna.
 
Det verkar vara vanligt att man blöder mycket och i långa perioder i början på insättning av stav? Men att den sedan fungerar utmärkt. Hur länge var mensen oregelbunden/knas efter att du satt in? Lite det jag är rädd för också. Vet inte om jag står ut med att blöda konstant i månader eller oregelbundet. Jag har alltid haft sådan okomplicerad och extremt regelbunden mens. Bara senaste åren som det börjat göra ont och blöda mer.
Jag blödde nog till och från i 2 månader men jag visste att det blev bättre efter det så för mig var det värt det.
Stav kommer bli det jag sätter i sen efter bebisen är född. :)
 
Jag hade samma problem när jag var yngre. Min mins har aldrig varit regelbunden sedan den dök upp första gången och jag har alltid blött minst två veckor väldigt rikligt hela tiden. När jag var drygt 20 så slutade det bara inte en gång, det var inte en störtflod men det varierade mellan "lite brunt" och lätt blödning i över ett års (!) tid innan jag vågade ta mig till gyn, då hade jag ett HB-värde på 70 pga blodbrist.

Undersökningen visade inget fysiskt fel på mig så jag fick p-stav som förhoppningsvis skulle få blödningen att upphöra. Det gjorde den, jag har haft p-stav i nästan 15 års tid och det har fungerat jättebra, inte blött alls. Sedan typ ett halvår tillbaka kör jag minipiller och det fungerar också men jag saknar lite att inte behöva tänka på det så mycket.

Så jag kan rekommendera p-stav. Jag ville inte ha spiral för bara tanken på det känns obehaglig, samt att jag har två kompisar som haft väldigt mycket problem med spiral, både hormon och koppar.
 
Hormonspral är väl det med minst hormondos eftersom det verkar lokalt? Provat de flesta sorters preventivmedel men för mig är spiral det som har haft minst biverkningar. Har inte längre mens och mina svåra PMS-besvär är borta.
 
Har också hormonspiral (Mirena) pga väldigt riklig mens, innan var det som att öppna en kran i 7 dagar, nu behöver jag inte ens något mensskydd. Första gången jag satte in den innan barn hade jag som rejäl mensvärk efteråt, andra gången efter barn typ inte mycket alls. I övrigt har jag inte känt av några biverkningar. Själva isättningen var lite obekväm och bökig men inte direkt smärtsam.
 
Jag har haft rikliga blödningar, och blev rekommenderad spiral. Funkade hyfsat till en början med något mindre blödningar. Sen började tjorvet. Jag blödde fler dagar än jag inte blödde.. Tog ur spiralen, började ta P-spruta. Katastrof.. blödde konstant.. Slutade ta p-spruta. Fick Provera att äta i 3 cykler, mensen fortsatte tjorva. Sen ca 1 månad tillbaka äter jag minipiller som heter Slinda och är svindyrt. Jag blödde som en stucken under första mensen, sen blödde jag dagligen genom hela första kartan. Men sen en dryg vecka tillbaka blöder jag inte alls och har lite hopp om livet igen 😅
 
Jag har gjort värmebehandling av livmoderslemhinnan och det är bland det bästa jag gjort i mitt liv. Blödde också massor tidigare, men nu inget över huvud taget sedan jag gjorde behandlingen för över 4 år sedan. Dock kan det nog vara som du säger att man inte får det genomfört i din ålder. Man räknas inte som steril utan behöver fortfarande använda preventivmedel, eftersom det kan vara farligt att bli gravid efteråt (och leder troligen till missfall). Jag kombinerade med sterilisering ett år senare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft regelbunden cykel med måttlig blödning. Senaste typ tre månaderna är cykeln förändrad, mer mellanblödningar och...
2
Svar
22
· Visningar
2 346
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 659
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp