J

joveel

Jag är ganska ny i att rida utomhus, så jag undar på vilka väg/stig typer som man bara ska skritta på de man kan galoppera på eller helt enkelt undvika!

ngr av de typer jag helst vill ha svar på de jag har gott om :
Grusväg, småsten/smågrus
Grusväg, ganska mkt lösa stenar ca: 2 cm i diameter- 6 cm i diameter
Asfalt
Skogs stig, ganska bred
skogs stig, smal
skogs stig, rötter mm

Skriv även fler typer av stig/väg typer om jag har missat ngn :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridvägar

Grussväg = Där brukar jag köra alla gångarter beroende lite på underlaget, ex om det har regnat mycket eller om det är fruset i backen. Då tar vi det lugnare :) En stenigare grusväg med större stenar tror jag inte gör någon större skillnad, vare sig du skrittar/travar elr galopperar, men det kanske är lite onödigt med stenar i fossingarna.
Asfalt = Skritt.

Och skogsstigar brukar inbjuda till alla gångarter, är det mycket rötter så får man tänka efter lite. Det beror lite på hästen, en islandshäst jag brukar rida fixar lite rötter utan problem i alla gångarter, men däremot ett russ har ingen aning om vart han sätter fötterna ibland :angel:

Du ska inte trava eller galoppera på vägar med stora stenar.

Min hästtrampade på en sådan förra veckan och skadade sig så hon fick en stengalla. Det var på en väg som vi brukar rida på men nu hade någon tydligen slängt ut stenar på en bit av vägen som jag inte såg förens det var försent.

Du ska inte trava eller galoppera på vägar med stora stenar.

Min hästtrampade på en sådan förra veckan och skadade sig så hon fick en stengalla. Det var på en väg som vi brukar rida på men nu hade någon tydligen slängt ut stenar på en bit av vägen som jag inte såg förens det var försent.

Oj :o det var ju inge vidare. dom grusvägar jag rider på är knappt någon som är på. på två st finns det inga hus så de är rätt så orörda :P

Grusväg, småsten/smågrus Beror på hur hårt underlaget är, är de mjukt så valfri gångart. Om de är hårt, framförallt om de är fruset så skritt, frusen grusväg är hårdare än asfalt
Grusväg, ganska mkt lösa stenar ca: 2 cm i diameter- 6 cm i diameter Jag hade valt skritt pga att de flesta hästar ömmar lite på såna stenar, de är lätt till att de träffar illa.
Asfalt Skritt och lite trav
Skogs stig, ganska bred Valfri gångart om de inte är ojämnt eller hårt i underlaget.
skogs stig, smal Skritt, eller trav beroende på hur smal och om de hänger grenar eller liknande ivägen. Är de bra framkomlighet och bra underlag finns de väl inget som säger att man inte kan galoppera med, de beror ju helt på hur de ser ut.
skogs stig, rötter mm
Skritt, finns väl hästar som klarar av att trava med, men är man osäker så är de dumt att chansa tycker jag, de är lätt hänt att hästen snubblar till och skadar sig.

Tillägger:

Gräsunderag är perfekt när de är torrt, men blött gräs kan vara livsfarligt att rida på. Har sett en del kulleryttor på blött gräs.
Samma gäller väl de flesta blöta underlag, lera är halt och asfalt kan också bli väldigt halt, så då bör man ta de lugnt och välja skritt.
Samma sak när de är fruset, då är de ofta både halt och hårt.

I skogen beror det på hur säker hästen är på foten.
Vissa hästar måste ha helt slätt medan andra kan forsa fram var som helst i gallopp.
Steniga hårda grusvägar vill jag inte ha något högre tempo på.
I skogen på hemväg kan min pålle skutta som en bergsget över stock och sten utan problem, växlar själv mellan 5 gångarter och reglerar tempot efter terrängen.
Red även en connemara i min ungdom som var helt fantastisk i skogen trots sitt hetsiga humör.
Hon hade alltid full kontroll på hovarna oavsett fart och terräng.

Så här brukar jag göra
Grusväg, småsten/smågrus Om det är stenfruset eller torrt väder så skrittar jag bara eftersom det är rätt hårt. På våren och hösten har jag valfri gångart
Grusväg, ganska mkt lösa stenar ca: 2 cm i diameter- 6 cm i diameter Undviker dessa i möjligaste mån. Om jag måste så skrittar jag
Asfalt Skrittar för det mesta men travar även ibland. Dock blir det inga långa sträckor
Skogs stig, ganska bred Bred och platt stig är det absolut bästa i mina ögon om man vill galoppera!
skogs stig, smal Förutsatt att den är någorlunda jämn så kan jag trava i lugn takt
skogs stig, rötter mm Skrittar jag. Släpper ofta hästen på långa tyglar för att den ska få möjlighet att lyfta på benen och hitta bästa vägen.

Om hästen vet vart den har fötterna tycker jag det är super bra att Trava på Stigar med lite rötter för att få dom att lyfta på benen. bara det är torrt annars blir rötterna väldigt hala:)

Grusväg, småsten/smågrus
Grusväg, ganska mkt lösa stenar ca: 2 cm i diameter- 6 cm i diameter
Asfalt
Skogs stig, ganska bred
skogs stig, smal
skogs stig, rötter mm

Beror ju på vem du frågar såklart.

Ggrusvägar över huvud taget så skrittar jag bara på dem på sommaren och när de är hårda. Kan ta nån kort travsträcka.
Asfalt- skritt
skogs stig - alla gångarter såklart beroende på hur smalt.
skogsstig med rötter - skritt (trav) beror på hur mkt rötter de här och hur stora.

Blött gräs kan vara halt! så skulle ta det försiktigt då
Åkrar skulle jag oxå se upp med kan finnas sorkhål lite här och där!

ojämnt lr hårt underlag tar jag det alltid lugnt på...

Liknande trådar

Träning Hej! Vid vårt stall finns inte så mycket ridvägar, det finns en skog och det är mest stigar av varierande storlek. Det finns en anlagd...
Svar
9
· Visningar
1 598
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 247
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mabuse
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat