Ridvägar norr om Göteborg?

Aleel

Trådstartare
(Lägger jag den här tråden i fel forum får moderator gärna flytta på den!)

Hej,

Jag har flyttat till Göteborg över sommaren för jobb, min häst fick följa med och står utanför Skepplanda. Hemma i Gävle rider vi mycket i skog och mark och jag skulle gärna göra det här nere också. Har ni några tips på bra ridvägar? Får jag lägga in önskemål så helst inte så mycket branta backar, gärna långa mjuka sträckor där det går att ta trav och galopp. Eller fina stigar genom skogen som är lätta att hitta. Gärna rundor eller vägar på runt en mil.
Jag har transport med mig och kan köra några mil för att komma till bra vägar.

Problemet där jag står nu med grabben är främst att det är rätt backigt, han har spatt och är inte van att klättra i så mycket backar och det skulle vara skönt att varva med planare mark. Andra problemet är att vi på mindre än en vecka stött på älg vid tre tillfällen och en vildsvinsflock, både min och hästens puls är lite högre än normalt nu vid ridning. Jag är inte rädd men jag har respekt för dessa djur.

Vill någon i närheten dessutom ha sällskap av oss så är det bara att hojta till :)

Det finns ju ett ridvägsprojekt i ale. Sök på "säkra ridvägar i ale".
Den biten jag rider på oftast är dock rätt backig och det finns vilda djur där. Det kommer du nog inte ifrån någonstans, jag ser älg även inne i förorten emellanåt.

Just dem har jag mer eller mindre koll på, ena går bredvid stallet där han står :)
Men tack ändå! :)

Om du har möjlighet att ta transporten någonstans så är ju delsjöns ridvägar underbara. Dock mycket grusväg men där finns mycket att välja på. Man kan vara ute i timmar där. Bra parkering på gfrk och bara att sticka iväg. Dessutom möjlighet till lite bad om man vill låta dom bada.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka