Ridvägar i Malmötrakten

L

lira72

Hej! Har någon tips på låånga ridvägar, lämpade för konditionsträning i trakten? Typ banvallar, skogsslingor osv där man kan parkera med hästtransport? Vi har inte så långa slingor vid mitt stall och man är ju sugen på komma igång så snart väglaget tillåter :bump:

Sv: Ridvägar i Malmötrakten

Har varit stallad utanför Malmö tidigare och kännde väl också att ridslingor var det ont om och flata grusvägar mitt i åkerträsken var det gott om. Ingen höjdare att rida på! Bokskogen kryllar av joggare och barnvagnar och går också bort. Om du ändå är beredd att köra en bit föreslår jag att du tar dig till skogarna på Romeleåsen, strax efter Genarp. Där är man hyfsat ensam i skogen (riskerar inte en barnvagn runt varannan krök) och ridmöjligheterna är oändliga. Inte så det finns markerade slingor, men skaffa Gröna kartan över området och rita in dina egna slingor på lagom distanser. Själv flyttade jag till stax söder om Tollarp och njuter av helt motionärsbefriade gamla domänverksskogar, ofta med vägbommar = ingen biltrafik alls! Fast det är en timme att köra från Malmö, så Romeleåsen är klart närmare.

Åhh, domänverksskogar... Jag saknar dom från mitt halvår i Växjö (jobbade där för två år sen) Jag ska genast kolla Rommelåsen! Bra tips, tack! Ny fråga: var jag hittar Gröna Kartan?

Gå in på lantmateriet.se!
Om du där klickar på kartsök och ortnamn, så kan du välja typ av karta (terrängkartan är mest detaljerad). Då har du också ett mätverktyg som gör det lätt som en plätt att mäta upp ridsträckor.
Har vetat om detta rätt länge, men det var först häromdagen då jag fick tipset av cosmic Queen som jag tog tag i detta, och jisses vad lätt och roligt det blev. :bow:
Förut har jag ju hållit på med sytråd och donat.. :crazy:

Jag köpte min Gröna karta i bokhandeln. Där fanns över de närmaste områdena.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Hej! Jag ska på en möhippa där vi ska klä oss till någonting på vår bokstav. Jag behöver därför hitta en maskeradutklädnad på bokstaven...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 126
Senast: cirkus
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka