ridtravare tjej som skall prova monté,hjälp med hästköp,åsikter!

sara_90

Trådstartare
Hej , japp, jag funderar på att skola om mej delvis till monté...

men nu till saken, häst,5 år , endast tömkörd..

STAMMEN: Far: TIBBE LAVEC
Mor: MISS FIRM
Morfar: FIRM TRIBUTE (US)
Mormor: LADY VILLAGE
Mormors far: RULLE RAPPSON...
hästen skall ha ett fint steg..

är stammen bra? för, nackdelar?

så svårt ska de väl inte vara att köra/rida in ?..

ridit in travare som gått på banan enbart..

hur lång tid kan det ta och träna upp hästen? den har en bra grundkondition,gått ute hela tiden och är maffig utav sej,gått som hingst tills den var 4 ca.

tacksam för svar.

MVH Sara

Sv: ridtravare tjej som skall prova monté,hjälp med hästköp,åsikter!

Bra grundkondition ridmässigt och travmässigt är inte ett dugg lika så jag skulle tippa på 1,5-2 år ungefär.

En fråga, hur kan den ha bra grundkondition om den varken är körd eller riden?

Plus att man genom att inte ha förberett den för påfrestningarna när den var ung försämrat förutsättnignarna för att den ska klara travträning avsevärt.

gubben sa att han fått springa runt i hagen mkt,med en annan häst på stora ytor..så liite kondis så sett borde han väl ha om man gämnför med att få stå i en fyrkant hela dagarna?..

hmm , jaha..:/

Det finns mycket bättre hästar för dig i så fall...

Det finns relativt billiga 5-åringar i tävlingskondition som kanske inte presterat så mycket på slutet.
En sån tycker jag du ska kolla efter i stället. En med inte ALLT för stor skadehistoria.

När man pratar om att ha grundkondition på en travhäst är det jogg i 1-1,5 mil utan att bli trött och har de bara gått i hage har inte hjärta, muskler, senor och ligament förberetts för att tåla de farter som en tävlande travhäst går i.

Våra hästar har hagar de kan springa rejält i om de vill - men jag skulle gissa att de aldrig springer mer än ett par kilometer när de fjollar omkring.

jag har alltid fått höra att man inte ska köpa sej problem,dvs travare med gammla skador,kanske lite svårt att hitta nån som inte har vart skadad dock..

ja men det är väl nästan bättre att ha en häst som är färdigväxt och börja träna upp själv?,eller ja, ja vet ju inte så mkt om trav än..

men dom femårinarna som inte presterat på slutet,vad ska jag ha den till? *förvirrad*

ja men det är väl nästan bättre att ha en häst som är färdigväxt och börja träna upp själv?,eller ja, ja vet ju inte så mkt om trav än..

QUOTE]

Nej,det är inte bättre! Och varför slösa 1,5-2 år på att grundträna en femåring som ändå kanske inte blir något, när det finns färdiga läromästare att köpa?:confused:

jag har alltid fått höra att man inte ska köpa sej problem,dvs travare med gammla skador,kanske lite svårt att hitta nån som inte har vart skadad dock..

men dom femårinarna som inte presterat på slutet,vad ska jag ha den till? *förvirrad*

Många tänder till på miljöombyten och ändrad träning.

Det beror lite på VAD för skador de har - men att betala pengar för den häst du hittat, det känns inte rimligt när du kan hitta en läromästare för ca 10-15 000 kr.

Och kan man inte så mycket om trav ska man INTE börja från noll, det är svårt nog ändå. En nybörjare har svårt att lära en nybörjare, så tänker jag.

Jag tror att många gjort det misstaget (jag med) och fått många sorger och bedrövelser. och helt enkelt inte orkat fortsätta.

KL
En travhäst behöver tränas som ung för att hålla och bygga de muskler som behövs för att hålla.
Visst finns det enstaka exemplar som kanske kan sättas igång så sent men...
Dessutom kräver monté mer av hästens styrka då den dessutom bär på en tyngd

Jag måste nog hålla med de andra här. Du kan hitta någon läromästare som har grundträning, vana och som behöver miljöombyte, och kanske vill gå från vagn till monté.
Och vad vet du egentligen om hästen? Varför har den bara gått i hagen i 5 år? Pga ägaren, eller pga skada/ohanterlig?

Du har ju ganska lång väg att gå om du ger dig på den här:

. Hantering
.inridning
inkörning
. konditionsträning
.banträning

Och om hästen inte vill eller har en skada? Inte helt lätt att motivera en 5-årig häst som ingen krävt någonting av.
Och visst måste den väl först ha kvalat för vagn innan den kan kvala för monté:confused: är inte säker på det där, men har för mig sånt.
Och allt detta ska du lära dig innan du kan lära en häst;)

Menar inget illa alls, vill bara få dig att tänka efter, och glöm inte att det ska vara roligt att hålla på med hästar! Och för att ha roligt vill man ju få ett visst resultat ganska snabbt, för att bli sporrad... Jag har svårt att tro att 2 år räcker......
Och då är hästen minst 7 år och ska ut mot hästar som redan tjänat pengar. Visst finns det fantastiska hästar som lyckats med detta, men det är inte vanligt och då har de oftast användts till ngt annat först.....

Se dig omkring först och lycka till:)

tänkte väl mest säga att jag tror jag hittat en bra leasing häst nu.. som är 7 år gammal och i bra konditon,men stått i tre veckor.
får se hur detta blir! spännande=)

Det tror jag blir perfekt för dig! Grattis! :bump:

taack.. ja de hoppas jag med!!:D.. jackass king heter han..hyffsat bra pålle..
kmr väl hamna en fin tråd om när han kommit hem ^^

taack;)

de tror ja med de blir..

glöm inte att checka tråden på lördag om ni vill:D

VAAAD FICK SARA HEM??!!.:D..joo

en ordentligt söt sak med *skratt* svanhals och tjaa,överbett, rena och fina leder..

vaaad såg sara när hon longera?

jooo, en halt häst på antagligen höger fram...

så jag ska te åby på måndag och se hur han rör sej när han får sträcka ut traven ordentligt..

gick rent efter böjning på raktspår ..

i morgon blir de premiär ,ridning..

men han är för söt denna lilla sak,liten å liten,normal,168 cm i mankhöjd ca..

så är inte så orolig för hans `´hälta`` än iaf.. visar han nått på måndag i sulky,ja då ä de inte lika kul sen..

Jag skulle faktiskt åka till veterinären innan jag testade att köra fort.

Hoppas han håller med tanke på storleken, 168 cm är rätt stort för att vara en travhäst inte vad jag tycker "normalt. 156-165 kan jag tycka är normal storlek.

Ja jag har ju aldrig sett hästen så vad säger man?;)
Men han har ju en brokig meritlista. Tagit pengar hälften av gångerna och varit struken för en hel del, bland annat ej tävlingsmässigt skick så sent som i våras, vet du vad som var orsaken?

Det kanske finns en del att jobba med, men han har ju också tagit segrar så potential att komma ut i lopp igen borde det ju finnas till skillnad från en häst som aldrig haft vagn på sig och man inte vet vad man kan förvänta sig...;)

Hur som helst lycka till och skriv gärna hur det går, alltid kul att följa.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka