Ridträning

älgen

Trådstartare
Undrar om det är någon här som ridtränar sin travare?
I så fall hur och i vilket syfte? Detta gälelr då typ starthästar och hästar i TRAVträning. INte ridtravare.

Jag ridtränar mina travare, den ene pga. av att han tycker det är mycket roligare än att gå i vagn och den andra för att jag är lite skrajsen för att köra henne. Träningen varierar jag, det är alltifrån "långjobb"(kondition) till dressyr och klättring, syftet med träningen är givetvis att få hästarna att prestera bättre på banan. Jag rider även snabbjobben på valacken just nu eftersom jag har honom i licenskursen för monte'n, men på Fredag är det vagn som gäller igen för då ska han kvalas!

Tja, det ger mig bla. "pengar"(eller rättare sagt tjänster som annars skulle kostat pengar) eftersom de kan användas för lektionsridning. Framför allt så tycker jag det ger en trevligare häst att arbeta med och mera ryggmuskler, det håller ihop hästen bättre. Jag gillar inte att rida hästar som går med huvudet uppe bland molnen och inte lyssnar på hjälperna och för att få bort det och få en smidig, samarbetsvillig och lättriden häst så tycker jag ren dressyr är nödvändigt. Dessutom så är det ju ännu en variation av träning och jag tro att det är väldigt viktigt att just variera och inte bara nöta på, spec. med gammla "trötta" hästar.

Tack!

Klart det är bra att rida dressyr. jag bara undrade vad det gav starthästar som ska gå lopp.

jag brukade ridträna mina föraa travare...
pga att jag tror mycket på varierad träning å sen tränar dom anndra muskler..
sen lika kan man ute i skogen å rida runt där det ej e nå stigar så hästen lär sej lyfta på benen osv. :)

Jag ridtränar 3 pållar som alla är starthästar. 2 rider jag åt en annan tränare och dom rider jag lite blandat på. Dom får gå galoppjobb i djupsand, konditionsträning på slingorna och i skogen samt lite klättring ibland. Jag rider alltid dom i en trevlig form, vilket jag tycker är en förutsättning för att man ska rida dom! Den ena började jag ridträna för att han var så fruktansvärt lat :p (snabbjobb var inte att tänka på...) och nu har han startat några gånger, är skitsnygg och pigg!
Den andra har jag nyligen börjat rida, hon är omusklad över ryggen samt stressad. Hon har börjat lugna ner sig nu och lite muskler har hon allt satt! :)
Den tredje pållen är min egen, som rids ibland. Men det är oftast bara skrittturer eller lite skoj i skogen.

Min lilla travis tycker det är roligt att komma ut i skogen och promenera litegrann, men jag rider inte själv längre utan har en annan som gör det så sköter jag körningen. Sedan min häst började att rid tränas så har han blvit mycket lugnare och är inte lika rädd för alla mystiska saker!

Jag har jobbat som skötare i två olika travstall. Och jag har haft ansvar för ridträningen av hästarna där. :)
Red mycket i grusgropen, där fick hästarna klättra i en gigantisk sandlåda. Red snabbjobb och långsamma jobb.

Fick rida så mycket bara för att jag blivit skrajj att sitta i vagnen efter att en kusk jag åkte med tappade vagnen så jag skadade mig rätt illa. :crazy:

Förutom det psykiska så tycker jag att det ger muskler som gör hästen mer hel, hel som i mindre skador/slitage och hel som att man inte har en framände här och en bakdel på släp någonstans efter. Det ger en häst som är bättre koordinerad och balanserad och den bär upp sig själv mer. Smidigheten är oxå en bra sak man får ut av dressyrarbetet, väldigt underskattat på en häst som ofta galopperar i/från volten.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 135
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama