ridträna kallblod

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare littL flower
  • Startdatum Startdatum
Sv: ridträna kallblod

Det viktiga för mig är inte vad gubbarna säger, utan hur hästarna mår.
Och jag skulle förvånas om den gubben du nämner faktiskt känner igenom varje hästs kropp efter träningspassen för att kunna konstatera hur träningen påverkat hästen.

Rikkan skrev:
Men var även hästarna överens om detta? *undrar*
Kände du igenom dessa hästar?
Känns som den frågan blir automatiskt besvarad ;) Inte var det för att det var roligt att få sladd på vagnen som tränarna gillade is :p

Jag har hört både det ena och andra om is, och det är sällan positivt, eftersom hästarna lätt blir stumma och ömma i alla slags fästen. Vet inte om det beror på att folk tenderar till att gasa på när man kommer på is, eller om det är underlaget i sig som påverkar
Is i sig är nog inga problem utan snarare ett bra o sviktande underlag, kruxet blir nog att det blir stumt ändå eftersom is kräver sina brodd och brodden bromsar ju steget som bekant. *teori*

Har pratat mycket med en gubbe om det där med isträning och har var först mycket entusiastisk och senare kröp det fram at han ändrat sin åsikt eftersom hästarna inte blev bättre på sikt utan endast en kortvarig ny tändning....is är inte alltid detsamma som is, eftersom det finns många varianter -anser jag. ;)
Tror det beror på hur man tränar....

känner ett antal gubbar av den äldre generationen som älskar att träna på tjärnen, deras hästar har gått som f_n o varit så fina, men det har bara fungerat en kort period, för att sedan ställa till problem. Så frågan är ju om det är så sviktande?? el beror det på att isättningen/uppbromsningen förkortas eller ngt liknande? Jag spånar bara

*delvis knapplån*
Isträning är nog bra, viist fjädrar en sjöis (om den inta är för tjock:eek: )
Men det tar ju rejält tvärstopp också när hoven landar!! Tycker att fästet är FÖR bra.
Men på skogsvägarna däremot blir det mera "lagom" när det blivit "riktig vinterväg" .

Sen att hästarna "går bra" på sjön är väl inte så konstigt... öppet= farligt. Jämför att köra i skogen och på en öppen åker!

Rikkan skrev:
I detta tillfälle så kvittar det vad jag har för erfarenheter på området, jag vill veta vad ni baserar era uttalanden på, och hur ni kan bevisa att det skulle vara bra. Fakta, inte spekulationer.:smirk:
För att folk säger det eller för att broddarna som tränger ner i isen ger en viss sviktande, dämpande effekt eller för att isen i sig är fjädrande för varje steg hästen tar?
Kan du förklara för mig hur det är möjligt för isen att sviktan när den är stenhård och sedan ligger på något som är stenfruset närmligen marken?
Har du ramlat på is någon gång? Har du då kännt att det sviktat?:eek:

Det finns viss historia som man får lära sig från generation till generation... Jag har som 13,14,15,16åring haft förmånen att få gå bredvid gamla goa travtränare som lärde mig det som dom fick lära sig när dom var unga... Det är sånt som kallas historisk fakta, som jag refererar till...

Jag talar om is på sjö som sviktande.

Men för sen-träning är det i vilket fall livsfarligt då du måste maxa upp med brodd som stummar till seget så enormt...

Japp jag spräckte ögonbrynet på is... var inte lika stumt som vanliga backen. Hade det var backen jag landade på hade jag spräckt skallen kan jag lova!

Det där med att sjöis fjädrar har man alltid hört.Men vad är belägget?
Jag säger som Juko:Om jag går på isen och druttra på ändan.Inte fan fjädrar det, utan jag slår mig hårt :rofl: .

Det finns viss historia som man får lära sig från generation till generation... Jag har som 13,14,15,16åring haft förmånen att få gå bredvid gamla goa travtränare som lärde mig det som dom fick lära sig när dom var unga... Det är sånt som kallas historisk fakta, som jag refererar till...
Du menar myter? Sådant som alla talar om, men ingen har brytt sig om att ta reda på vad som hände med själva hästen?
Som jag ser det så är det dilemmat i travsporten.
Hästen är underprioriterad. Så länge den springer framåt så är alllt ok, och metoder och erfarenhter ifrågasätts ej. Men om man får människor att själva börja ta reda på hur just deras egen hantering och träning påverkar, så händer det ofta att många av dessa myter ebbar ut.

För hur många av dom gamla goa travtränarna brydde sig om hästen i den utsträckning att dom känner igenom hästens kropp för att med säkerhet veta hur träningen påverkar hästen?

Om du istället frågar dom gamla goa tränarna hur många av hästarna som faktistk blev sämre av att träna på is, så har du ett intressant svar och början till en utvecklande diskussion.

Förbluffad blev jag själv, när jag talade med en räv som inte hade tänkt tanken på att det var isen som gjorde att hästarna blev stumma och faktiskt sämre.
Inte förrän jag ställde frågan, blir inte hästarna ömma av att träna på is. Då gick det upp ett ljus! men då hade han redan tränat sönder hela stallet för den vintern.....det är lätt att träna för hårt på is, hästarna gillar att springa på öppna fält...

Jag menar inte att det jag säger är rätt, vill bara att folk ska skaffa lite perspektiv på tillvaron...:angel:

Jag tillhör också en av dom som slår mig blå om jag trillar på is, vare sig den ligger på asfalt eller på en sjö.

Okey... var och en blir salig på sin egen tro...

Men jag lever på kunskap...

Här får du lite fakta som du ville ha:

Stig Lindmark har vunnit 3190 segrar, :banana:
64 championat!!:bow: :bow: :bow:
Listan kan göras lång på stjärnor som den här mannen har tränat fram bara för att nämna några Sabin, tidernas vinstrikaste kallblod med 182 segrar plus ett antal segrar på bygdetrav och istrav, Suitcase, Lovin, Bodbäckspålle,mmmm:banana:
Jag har ej "mätt" upp effekten hur mycket det sviktar, men mycket av det jag lärt mig om trav har jag lärt mig av ERFARNA travtränare med resultat och då spelar det ingen roll om det är en "gubbe" eller en ung tränare. :D

"Vintertid har vi även plogat upp en ca: 1200m lång rakbana på isen och behöver därför inte in till banan för att köra snabbjobb med hästarna. Isbaneträningen är både arbetsam och krävande men underlaget är mycket skonsamt att bedriva rationell träning på."

Citat av travtränare med många års erfarenhet

SmizzSpeedy skrev:
"Vintertid har vi även plogat upp en ca: 1200m lång rakbana på isen och behöver därför inte in till banan för att köra snabbjobb med hästarna. Isbaneträningen är både arbetsam och krävande men underlaget är mycket skonsamt att bedriva rationell träning på."

Citat av travtränare med många års erfarenhet

med många års erfarenhet... hmm... namn?

Lines skrev:
Det där med att sjöis fjädrar har man alltid hört.Men vad är belägget?
Jag säger som Juko:Om jag går på isen och druttra på ändan.Inte fan fjädrar det, utan jag slår mig hårt :rofl: .

Behöver inte tänka särskilt mycket för att förstå att isen fjädrar...:p men det är ju en liten skillnad på en häst i trav och en lite människorumpa. Har kännt hur det sviktar under bilen och tom under skotern:eek:
Har dock inte kört häst på isen eftersom jag inte "tror" på det...
Att du slår dig hårt beror väl på att när man halkar på isen kommer det "plötsligt" hinner inte falla "riktigt" utan svisch undan med fötterna..

Vem som sagt det har ingen betydelse (vill inte skriva någons namn utan att fråga denne och det hade jag ingen möjlighet tilll just i den stunden) utan det som jag ville ha fram var själva träningen och vad jag tycker själv.
Ursäktar den ursprungliga trådskaparen :bow: att vi kommit från ämnet lite (trodde inte isträning kunde skapa sån debatt)
Hoppas du tar dig an hästen och att det går bra, hur du nu än tänker träna!! :) :)

jari skrev:
Att du slår dig hårt beror väl på att när man halkar på isen kommer det "plötsligt" hinner inte falla "riktigt" utan svisch undan med fötterna..

hehhh ... jag har för mig att det gör ont varesig det är IS, grus eller asfalt man ramlar på.. Jag får blåmärken i vicket fall :angel: ;)

Snälla du, jag vet vem SL är. Det är inte antal segrar som är fakta i detta fall. Då har du missat poängen.

Vad jag vill veta från är hur hästen faktiskt reagerar på den isträning som utförs.
Alltså, är du medveten hur din träning påverkar din häst?
Reflekterar du över sådant?
Eller förlitar du dig enbart på gubbars vinstresultat?

Och för att vara lite krass, hur många hästar tror du att han har kört sönder då genom årens lopp? Myntet brukar även ha en baksida.
Räkna gärna med dom negativa talen också, ifall du ska ta upp sådana där siffror nästa gång...

Menar du på fullaste allvar att det _räcker_ att enbart titta på resultaten om man som t ex. trådskaparan har en häst med en gammal skada, som ska tränas igång på nytt, undrar jag...

Senast ändrad av en moderator:

Nej inte enbart, ser även på mina egna resultat också. Och ja, jag är väl medveten om hur mina hästar påverkas av min träning:smirk:

Isträning är väl som med sand och backträning, lätt att köra för fort/för mycket så benen är stumma av mjölksyra och de negativa skadeeffekterna infinner sig. De som har bra resultat på is, liksom sand, backe eller vilken träningsmetod man nu använder sig av, har säkert tränat fel på en hel hög hästar innan man lär sig vad som är lagom för just de förhållanden man tränar på. När man lärs sgi, då kommer resultaten. Jag tror inte att isträning, rätt skött, behöver vara sämre än någon annan metod under vintern, men som sagt, det är lätt att köra för fort, för underlaget är snabbt och inbjudande och verkar vid första anblicken inte så krävande som det faktiskt är.

jari skrev:
Behöver inte tänka särskilt mycket för att förstå att isen fjädrar...:p men det är ju en liten skillnad på en häst i trav och en lite människorumpa. Har kännt hur det sviktar under bilen och tom under skotern:eek:
Har dock inte kört häst på isen eftersom jag inte "tror" på det...

Jag tror också på att is sviktar till viss del, MEN jag har en bekant som miste sin häst i en vak TROTS att han kört ut och kollat isen innan.

Det måste vara ÄNNU värre att mista sin häst pga att man gjort en missbedömning än av att olyckan är framme... :cry: Jag skulle aldrig sluta anklaga mig själv... :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30