ridträna kallblod

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare littL flower
  • Startdatum Startdatum
L

littL flower

Vänder mig hit nu då jag tror att de bästa svaren finns här:)

Ska eventuellt ta en kallblodsvallack efter elding, 6 år, på foder i minst ett år framöver. Han har haft en gaffelbensskada, och blev nästan utdömd. Men han fick gå på bete och stärka benet. Och det lyckades. Nu är han helt friskförklarad. Och enligt vet. så kunde man starta men det var bäst för honom att ridtränas.
Och då är det alltså jag som skulle få det uppdraget.
Jag har fått i stort sett fria händer, han är inte mycket riden, utan jag kommer att ta det jäättelugnt me grabben. Är tillåten att rida i alla gångarter å så.
Han ska prova att startas igen då om ett år.

Hur tycker ni att jag ska lägga upp träningen? Jag har såklart en massa ideer själv. Men det är alltid bra me tips utifrån!

/Sanna

Sv: ridträna kallblod

littL flower skrev:
Vänder mig hit nu då jag tror att de bästa svaren finns här:)

Ska eventuellt ta en kallblodsvallack efter elding, 6 år, på foder i minst ett år framöver. Han har haft en gaffelbensskada, och blev nästan utdömd. Men han fick gå på bete och stärka benet. Och det lyckades. Nu är han helt friskförklarad. Och enligt vet. så kunde man starta men det var bäst för honom att ridtränas.
Och då är det alltså jag som skulle få det uppdraget.
Jag har fått i stort sett fria händer, han är inte mycket riden, utan jag kommer att ta det jäättelugnt me grabben. Är tillåten att rida i alla gångarter å så.
Han ska prova att startas igen då om ett år.

Hur tycker ni att jag ska lägga upp träningen? Jag har såklart en massa ideer själv. Men det är alltid bra me tips utifrån!

/Sanna

Om han skall vara borta ett år skulle jag ha ridit på exakt som vilken rid-häst som hellst. Se till att nån dag i veckan jogga en 20-30minuter så han håller trav-kondisen uppe och blir stimmulerad på den nivån med. Se till att skritta mycket å alltid hålla ögonen på gamla skadan så att om NÅNTING går fel upptäcks i tid!

Lycka till!

När jag fick hem min travare Nisse 1 nov 2001 var han nykastrerad och nyligen på klinik fått konstaterad inflammation i övre gaffelbandsfästet hö fram. Med tanke på såret och att han nyss varit skadad tog jag det väldigt lugnt i början.
Jag körde 15 min / dag i skritt till kastrationssåret läkt. Sen körde jag varannan dag ca 20 min/halvtimme varierande skritt och trav. Ökade "kraven" efter hand med längre tid och mer trav.
Hellre lite för hårt underlag än för mjukt (det frestar på leder och gaffelband i djupa mjuka underlag) Passa på att köra/rida mycket på is/packad snö i vinter=bästa underlaget man kan få med bra broddat.

SmizzSpeedy skrev:
Passa på att köra/rida mycket på is/packad snö i vinter=bästa underlaget man kan få med bra broddat.
Skulle jag inte rekomendera då det är gör mycket risk-chans på det samt att det är "fjädrande" underlag som man bör undvika...

Förklara för mig på vilket sätt is/snöunderlag påverkar negativt på benen mer än halkrisk, men det är ju självskrivet att man broddar ordentligt. För fjädrande? Har lärt mig att vinterunderlag är det bästa man kan ha.

Senast ändrad:

SmizzSpeedy skrev:
Förklara för mig på vilket sätt is/snöunderlag påverkar negativt på benen mer än halkrisk, men det är ju självskrivet att man broddar ordentligt. För fjädrande? Har lärt mig att vinterunderlag är det bästa man kan ha.

Asfalt är det allra bästa(precis som du oxå skrivit). Is är en "sviktande massa" vilket gör att den inte är stumm och hård... Så jag skulle aldrig rekomendera det

Montéryttare skrev:
Is är en "sviktande massa" vilket gör att den inte är stumm och hård...
Var hämtar du dina fakta? Förklara gärna.
Hur mycket sviktar is? Och vilken typ av is är det du menar?
Om isen ligger som en skorpa på vägen, som sedan är täckt med snö, hur mycket kan den då svikta -undrar jag. *is-intresserad*

Rikkan skrev:
Om isen ligger som en skorpa på vägen, som sedan är täckt med snö, hur mycket kan den då svikta -undrar jag. *is-intresserad*
Mina erfarenheter:
På färjestads travbana sprutade de vatten på långsambanan så fort det frös på, ett par cm is så brodden gick igenom och där var alla tränare överrens om att det var det bästa att köra på, iallafall på vintern, just för att de sviktar. Alltså ger med sig lite.

Men var även hästarna överens om detta? *undrar*
Kände du igenom dessa hästar?

Jag har hört både det ena och andra om is, och det är sällan positivt, eftersom hästarna lätt blir stumma och ömma i alla slags fästen. Vet inte om det beror på att folk tenderar till att gasa på när man kommer på is, eller om det är underlaget i sig som påverkar?

Har pratat mycket med en gubbe om det där med isträning och har var först mycket entusiastisk och senare kröp det fram at han ändrat sin åsikt eftersom hästarna inte blev bättre på sikt utan endast en kortvarig ny tändning....is är inte alltid detsamma som is, eftersom det finns många varianter -anser jag. ;)

Har också pratat med en "gubbe" om "isträning" och han tycker att det är väldigt bra träning. Han börjar köra intervaller där så fort isen "lagt till". Jag brukar även träna intervaller där med mina hästar, med bara positiva resultat!
Kan även tillägga att "gubben" jag skriver om heter Stig Lindmark och dom som håller på med trav vet nog vem det är

:D Kanske ska tillägga att isen jag pratar om är en sjö

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrev aldrig något om asfalt :confused: Jag tror fortfarande att is/packad snö är bra att köra/rida på. Har aldrig hört om nån häst som tagit skada. Många jag känner kör på sjön på vintern och ser till att ploga grusvägen lagom för att behålla en del av den fina skorpan.

Rikkan skrev:

Fakta hämtar jag ifrån min erfarenhet... Har du ridit på en sjö nångång? Då skulle du vara lika övertygad som jag är. Sen is är en allmänt-känt sviktande massa för dom som har jobbat länge m hästar. Om den ligger på en väg så beror det på hur tjock isen är, destomer den sviktar...

SmizzSpeedy skrev:
Jag skrev aldrig något om asfalt :confused: Jag tror fortfarande att is/packad snö är bra att köra/rida på. Har aldrig hört om nån häst som tagit skada. Många jag känner kör på sjön på vintern och ser till att ploga grusvägen lagom för att behålla en del av den fina skorpan.

Sorry jag blandade ihop....

Men en senskadad häst skall gärna skrittas på asfalt varje dag. Man kan även trava försiktigt nån gång i veckan på asfalt för att stärka senorna...

Jag har upplevt att hästarna blir "sunkiga i benen" på is underlag... beroende på broddarna samt det sviktande underlaget som gör att senan får ansträngas destomer...

Vi rider/kör på isen på vinter för variationens skull på alla hästar som har hela o rena ben o som klarar av det då det är läskigt att gå på ett underlag som just.. sviktar...

Ingen skada skedd :smirk:
Man ska ju som du säger inte anstränga en häst på ett underlag den inte klarar.Man håller alltid koll på benen året runt.
Men för mig som glad amatör är just variationerna med olika underlag det som är så bra. (för att kunna trava/galoppera som vanligt)

Sommar: skogsväg , ridbana, mjuka grusvägar
Vinter: lagom tjockt is/snölager på grusväg alt. ridbana (sandad åxå)

SmizzSpeedy skrev:
Ingen skada skedd :smirk:
Man ska ju som du säger inte anstränga en häst på ett underlag den inte klarar.Man håller alltid koll på benen året runt.
Men för mig som glad amatör är just variationerna med olika underlag det som är så bra. (för att kunna trava/galoppera som vanligt)

Sommar: skogsväg , ridbana, mjuka grusvägar
Vinter: lagom tjockt is/snölager på grusväg alt. ridbana (sandad åxå)

Har sett för många skador under min blott korta 11år i travet...

Men det är bra med variation på hästar som behöver det. Annars så är det rakbana, slinga, runda o backe som gäller mellan starterna för det mesta. Sen även is på vintern för vissa, men jag personligen tränar ogärna på is.

Is är bra på alla sätt!!! Heja Smizz Speedy!!:bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Är det skillnad i svikt på blank eller en snöklädd is? Vad pratar du om för underlag?

Hur menar du att isen sviktar, för varje steg hästen tar, likt en fjäder, eller att isen sjunker när hela hästen ställer sin tyngd på den?
Hur kan du veta att den sviktar? Är det för att du fått höra det av andra eller för att du själv mätt upp effekten?

Fakta hämtar jag ifrån min erfarenhet... Har du ridit på en sjö nångång? Då skulle du vara lika övertygad som jag är.
I detta tillfälle så kvittar det vad jag har för erfarenheter på området, jag vill veta vad ni baserar era uttalanden på, och hur ni kan bevisa att det skulle vara bra. Fakta, inte spekulationer.:smirk:
Sen is är en allmänt-känt sviktande massa för dom som har jobbat länge m hästar.
För att folk säger det eller för att broddarna som tränger ner i isen ger en viss sviktande, dämpande effekt eller för att isen i sig är fjädrande för varje steg hästen tar?
Om den ligger på en väg så beror det på hur tjock isen är, destomer den sviktar...
Kan du förklara för mig hur det är möjligt för isen att sviktan när den är stenhård och sedan ligger på något som är stenfruset närmligen marken?
Har du ramlat på is någon gång? Har du då kännt att det sviktat?:eek:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30