Z

Zilver

Är sedan några veckor medryttare har blivit lite förvånad över hur lite dom flesta med egen häst rider.

Jag brukar börja med att skritta 10-15 minuter och sen joggar jag i gång hästen först efter ca en halv timme brukar jag börja jobba den ordentligt ca 20-30 min och sen avslutar jag med minst 10 minuters skritt, hon brukar vara lite svettig vid sadeljorden när jag är klar men mycket mer,

Under den tiden jag rider hinner det komma och gå åtskilliga andra ryttare. Den genomsnittliga ridningen för dom verkar vara 3-5 min skritt sen rejält jobbande i trav och galopp ca 20-25 minuter särskilt när det gäller dom yngre varv på varv runt ridbanan dom äldre jobbar lite mer på formen samtidigt och lägger volter m.m. sen skrittar dom till stallet och är klara för dan, oftast är hästarna rätt svettiga vid det laget.

Rider jag för mesigt eller:confused:
Vad tycker ni?

Sv: Ridtid

Jag lägger stor vikt vid framskrittning och igångsättning. Jag rider ungefär som du gör. 10-15 min framskrittning på långa tyglar, jobbar igång på stora volter och lite serpentiner, ställer och böjer och flyttar lite undan för skänkeln och likande saker i rätt lång och låg form.

Därefter arbetar jag med det jag tänkt för passet.

Avslutningen brukar bero rätt mycket på hur ansträngande arbetet varit. Joggar i alla fall av i en lite längre och lägre form och skritter sedan av i minst 5 minuter, oftast längre.

När jag är på ridbanan rider jag sällan mer än en halvtimma. Det har hänt att jag suttit av redan efter en kvart när hästen gjort något riktigt bra.
Skogsturerna, däremot, kan bli långa :cool:

Immer

Där kan jag bara hålla med dig. Att sluta när hästen gjort något riktigt bra är något jag tycker är viktigt.

En del ryttare är så insnöade på att rida en timme eller så och då ska det vara en timme också.

Avslut vid något riktigt bra ger ofta bra reslutat tycker jag.

Är sedan några veckor medryttare har blivit lite förvånad över hur lite dom flesta med egen häst rider.

Jag brukar börja med att skritta 10-15 minuter och sen joggar jag i gång hästen först efter ca en halv timme brukar jag börja jobba den ordentligt ca 20-30 min och sen avslutar jag med minst 10 minuters skritt, hon brukar vara lite svettig vid sadeljorden när jag är klar men mycket mer,

Under den tiden jag rider hinner det komma och gå åtskilliga andra ryttare. Den genomsnittliga ridningen för dom verkar vara 3-5 min skritt sen rejält jobbande i trav och galopp ca 20-25 minuter särskilt när det gäller dom yngre varv på varv runt ridbanan dom äldre jobbar lite mer på formen samtidigt och lägger volter m.m. sen skrittar dom till stallet och är klara för dan, oftast är hästarna rätt svettiga vid det laget.

Rider jag för mesigt eller:confused:
Vad tycker ni?

Viktigt med ordentlig fram- och avskrittning tycker jag. Minst 10 min, men helst 15. Själva arbetspasset där emellan kan variera allt från 10-45 min. Beror alldeles på vad för jobb som ska göras och hur jag får igenom jobbet. Har pållan jobbat bra och gjort helt rätt i 10 min så kan det räcka med det. Ingen idé att nöta saker bara för att.

/Lizzie

jag är förvånad hur länge folk sitter och nöter på sina hästar!

jag skrittar fram i 5-15 min, beroende på väderlek och om hästen gått i hage eller stått på box innan, värmer upp i alla gångarter i låg form, rakt och böjt spår, sidvärts, övergångar mm, ca 10 min och jobbar med det jag tänkt mig som mål för dagen sen. det kan bli allt mellan 3-30 min, men oftast max kring 10. travar ner ett par varv och skrittar tills hästen slutat flåsa och hjärtrytmen gått ner. min häst är sällan mkt svettig efter ett nomalt pass.
sammanlagt 25-45 min alltså.
har alltid ett mål för dagen, jobbar med det och när jag är nöjd slutar jag (ex övergångar. när hästen känns mjuk och fin i övergångarna, varför nöta och göra 100 till??)

folk i regel nöter för mycket tycker jag (speciellt dressyrryttare??).
häste presterar sämre och sämre ju tröttare den är och den bästa belöningen för alla hästar är att få avsluta när det är kul och det går bra!

kondition tränar jag kanske hellre i skogen, ex intervaller, och då kan ju passen bli längre, upp emot 60 min.
då orkar min häst jobbiga träningar som är lite längre (upp till 1,5 h), tävlingar där jag rider flera klasser/dag och har fortfarande kvar lusten till att "vardagsprestera"!

Senast ändrad av en moderator:

Hur länge man skrittar fram och av hästen tycker jag mycket beror på vädret samt huruvida hästen kommer från hage eller stall. Om det är kallt eller hästen stått i box i flera timmar tycker jag att de tider som du anger för uppvärmnings- och avskrittning låter rimliga. Men en varm sommardag då hästen kommer från hagen kan jag mycket väl sätta igång och trava efter bara några minuter. "Joggar" då den en stund i traven först såklart, sätter inte igång att samla och jobba direkt. Samma gäller avskrittning, är det fint (varmt) väder och hästen ska ut i hagen är avskrittningen inte lika viktig som annars. Men på vintern kan jag skritta jättelänge så att pållens långa päls ska bli torr.

Man kan rida väldigt effektivt ockås! Varför sitta och sega när man har uppnått det man vill med dagens pass. Sen finns det dagar som blir lite längre, men oftast 30-40 min då inräknat framridning.

folk i regel nöter för mycket tycker jag (speciellt dressyrryttare??).
häste presterar sämre och sämre ju tröttare den är och den bästa belöningen för alla hästar är att få avsluta när det är kul och det går bra!

Det finns en kärring nere på klubben som sitter och tradar med sin häst i timmar. Jag hinner rida 2 hästar och hinner komma ner med min tredje innan hon åker i väg. Och det värsta av allt är att hon har världens största och finaste skog att rida ut i och jobba hästen i.

- Nej då, rid på banan, hästen tycker det är så kul :mad:

Jag förstår inte varför det ska jobbas så länge. Hästen blir jättetrött och orkar inte prestera och då pressar man ännu mer för "den jäkla hästen går inte bra". Varför inte sätta upp kortsiktiga mål med sitt träningspass för dagen? Den stakars hästen kan inte känna glädje nästa gång den ställs upp på stallgången för att den vet att nu har jag 1,5h helvete framför mig.

Hästen blir jättetrött och orkar inte prestera och då pressar man ännu mer för "den jäkla hästen går inte bra". .

folk verkar inte förstå var gränsen går, nej.

jag som hoppryttare är väl lite partisk såklart över dressyrryttares nötande :angel:, men samma med vissa hoppryttare, nöter på ett och samma hinder 1000 gånger och förstår inte varför hästen river...eeh...

allmännt, det är bättre med ett kortare och intensivare pass med ett från början formulerat mål än att bara nöta på måfå.

fast detta planlösa nötande ser man oftare hos lite mindre erfarna hobbyryttare, en ridlektion på ridskolan var en timme. så en timme ska det vara!
eller: nu när jag har egen häst kan jag rida så läänge jag vill!

Fast man orkar mer, ju mer tränad man är. Det måste väl gälla hästar också. Kajsa Bergkvist t(bara ett exempel, Helge!) tränar nog mer än en halvtimme om dan även om hon gör ett par bra hopp i början av sitt träningspass. Mycket grundkondition behövs om man ska orka få det att se lätt ut. Jag tror att många hästar går alldeles för lite i förhållande till vad vi kräver av dem när vi kommer ut på tävling. Men det är viktigt med varierad träning, inte bara nöta på volten, men jag tror inte man kan komma ifrån att det tar tid att få en god kondition.

fast detta planlösa nötande ser man oftare hos lite mindre erfarna hobbyryttare, en ridlektion på ridskolan var en timme. så en timme ska det vara!
eller: nu när jag har egen häst kan jag rida så läänge jag vill!

Ja precis!
Och det här med att man måste galoppera i slutet. Det är suveränt att galoppera hästen tidigt, oftast så slappnar den av bättre...och man kan återgå till galoppen vid ett senare tillfälle under passet.

Har man inte ridigt i en timme så har man inte jobbat eller ridigt hästen ordentligt - bull shit!

Fast man orkar mer, ju mer tränad man är. Det måste väl gälla hästar också. Kajsa Bergkvist t(bara ett exempel, Helge!) tränar nog mer än en halvtimme om dan även om hon gör ett par bra hopp i början av sitt träningspass.

Klarar hon inte 2,01 på träning, inte tjatar hon det på samma träningspass tills hon klarar det ?! Tillsist bli hon trött och orkar inte.

Jag måste värma den hästen jag rider nu i minst 20 minuter, innan jag kan börja forma och böja. Värmningen innefattar drygt 10 minuters skritt, sen jog i intervaller i tio minuter. Hon orkar helt enkelt inte annars, dessutom är hon hyfsat stel och ledbruten när man precis sitter upp. Jobbar sen mest i trav och brukar ta galoppen på slutet för att runda av. Och till sist värmer jag av i dryga kvarten. Då känns hon som finast. Så jag kan tyckas vara djurplågare, som harvar runt på häststackarn i mer än en timme. ;)
(ska tilläggas att hon är 17 år gammal, och ska ha bebis i vår. Hon klarar inte av att stå, för då blir hon helt knakig och stel och jag vet inte vad.)

Min hopptränare brukar skämtsamt säga att trav är till för hästar som inte kan fatta galopp från skritt :)
Om man ska stärka hästen kan man ju ut i skogen och klättra och galoppjobba, självklart måste man nöta på banan ibland men inte för länge och inte en massa övningar på samma gång.
Bättre att göra en sak itaget och sluta när hästen är pigg och glad och tycker att det är roligt.

kan ju tillägga att jag varken har ridbana eller ridhus, så jag rider på slagna vallar.Eller i skogen. Brukar bli lättare att arbeta henne i skogen, då trampar hon på så fint så, har aldrig sett maken till ett sånt påskjut på en nordsvensk med den kroppshyddan!

Nej, men hon kanske hoppar 1,50 ett antal gånger för att träna tekniken. Dessutom tränar hon säkert en hel del kondition, utöver den specifika teknikträningen. Och det kanske är den "joggingen/styrketräningen" du ser nån ryttare hålla på med.

Jag tycker att hur man rider (hur länge, hur intensivt osv) till största delen ska bero/variera med hästen som sådan, dagsformen (humör, kroppsligt osv) hos häst och ryttare, vädret, kommer hästen från hage/stall och målet med ridpasset. Är hästen skitpigg kanske jag till exempel inte rider iväg till en stor öppen åker för lite galopparbete - det är som bäddat för missförstånd och problem.

Men generellt sätt rider jag ungefär såhär:

Uteritt:
Skritt ca 15-20 minuter, alltid lång tygel. Kortar sedan tyglarna och kollar bromsen och sidförande skänkelhjälp (oftast) innan jag börjar trava/galoppera. Vad jag börjar med är väldigt, väldigt olika. Sedan rider jag lite olika, men alltid med krävande och lugnare arbete i intervaller. Skrittar alltid av i i alla fall 25 minuter och går då vid sidan, sitter inte på. Tycker det är nyttigt att röra lite på sig själv också. :D

Bana:
Skrittar alltid DIT jag ska för att träna, vilket tar ungefär 20-25 minuter. Värmer sedan upp så länge det behövs för att jag ska känna att grundjobbet (mjukt lyssna på mig och forma sig efter den väg jag lagt ut och lyssnar på signaler) funkar, sen jobbar vi med mer krävande grejer, kanske ngt nytt. Går det skitbra lägger vi av hur kort tid vi än tränat eller byter till ngt annat och lägger av sen. Går det dåligt, sänker jag jag nivån tills det går bra och slutar sen. Sitter av och går hem med hästen för hand. Jag tycker det är viktigt att inte fastna i nötande i dressyren utan hela tiden försöka vara medveten om var gränsen går, inte tänka "det SKA gå, jag slutar inte förräns det går". Jag ser inget som helst konstruktivt i sådan ridning, varken för häst eller ryttare.

Dock kan det ofta hända att jag tar en repa dressyr på en åker någonstans utefter vägen när jag rider ut, ifall det behövs. Det gäller att vara flexibel och öppen för dagsbehovet i ridningen.

Tror att det beror mkt på hästen..
Vissa hästar är mjuka efter kort stund, vissa behöver mer förberedelse.
Man kan kolla på dressyrtävlingar t ex, vissa rider bara fram en kvart innan dom ska in på banan, för att deras hästar är på topp då och istället blir oengagerade om man "förbereder" dem för länge.

Men självklart ska man skritta fram och av hästen ordentligt!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!