ridterapi utbildningen

karolinakempe

Trådstartare
:DJag undrar om någon gått denna utbildning på mittuniversitet
hittar den inte där men jag vet att den finns eller har funnits.

vill gärna gå den så hoppas någon kan hjälpa mig.

Sv: ridterapi utbildningen

Har funderat på att söka den och är också nyfiken!

Nästa intagning blir hösten 2009 enligt vad jag har hört, och därför tror jag att man inte kan hitta info om den just nu på Mittuniversitetets hemsida.

Jag har inte gått den men tror det finns några här på buke som går/har gått. Jag har däremot träffat flera som går/har gått och de flesta har verkat nöjda.

De håller på ändrar den till en utbildning i två steg. Om jag minns rätt - de som vet bättre får gärna rätta mig - blir första steget mer allmänt medan det andra steget blir mer terapiinriktat med fokus på ens grundutbildning, alltså beroende på om du är t.ex. sjukgymnast, psykolog, socionom eller läkare osv.

Jag funderar också på att söka men kanske ska gå färdigt min nuvarande utbildning först... så det blir kanske inte hösten 2009 för mig.

Det låter som en intressant utbildning, måste man ha någon tidigare utbildning som du skrev tex sjukgymnast eller liknande för människor också?
Var finns den här utbildningen nånstans?:)

Den finns på Mittuniversitetet i östersund och går som distansutbildning, men som sagt så hittar man ingen info där just nu (är visserligen ett tag sen jag sökte men...).

Hoppas nån som går där kan berätta mer, det jag vet är att man helst ska ha 120 högskolepoäng i ett människovårdande yrke bakom sig när man söker, och man ska även ha arbetat ett par år i yrket. Har dock hört att de har gjort undantag, men är inte helt säker.

Utbildningen lär vara rätt så bred. Första året ägnas mest åt hästkunskap. Tanken är att man ska jobba med ridterapi utifrån sin grundprofession, en sjukgymnast arbetar t.ex. annorlunda mot vad en psykolog gör. Jag har dock hört att vissa yrkesgrupper tycker att utbildning är för bred och att fördjupning saknas (?). Tror det är en orsak till att utbildningen görs om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar