Sv: Ridtäcke- när?
jag slänger på ländtäcke så fort det blivit rått och kallt, dvs kan regna och vara 5+ och jag har på ländtäcke, medan jag kan rida utan vid torrt väder och 10-. nederebörd, blåst och fuktig kyla har jag ländtäcke, är det väldigt kallt så åker ylle filten på över ländtäcke och sadel också, men mest för att jag vill ha ngt att lägga över benen då

.
min häst är oklippt(behöver inte klippas heller då pälsen inte är så varm), har kort päls och går täckad från hösten till våren. hon har lite små problem med ryggen så vill hålla hennes rumpa varm

.
häst nr 2 i stallet (också oklippt )har aldrig ländtäcke eller ngt över rumpan, dels då hon inte tycker om det och dels för att hon har tätare päls än häst nr1. så har inget behov av det.
har hästen behov av ländtäcke så får den ha det, har den inte behovet så behöver den inte ländtäcke heller. så länge hästen har tjock och fin vinterpäls över rumpan så behöver den egentligen inte ländtäcke, men har den en dålig vinterpäls + ev är känslig för kyla + nederbörd så är det dumt att inte ha ländtäcke.
sen använder jag bara ländtäcke vid fram/avskirittning om jag rider i ridhus, och under uteritter. när hästen är uppvärmd och igång så behövs inte ländtäcket.