Ridstövlar för tjocka vader...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SarahOlofsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 19 284
S

SarahOlofsson

Är det någon som vet några ridstövlar för folk (jag) med tjocka vader??? Jag blir galen :crazy: Har inte möjlighet att lägga ner massor med pengar på specialsydda stövlar...

Sv: Ridstövlar för tjocka vader...

Hur tjocka vader har du? Och vilken storlek på fötterna? (Lättare att hitta det du söker då)

Senast ändrad av en moderator:

Typ 43 cm och storlek 39... Tror jag, måste mäta igen...

Även på den tiden jag var smal hade jag samma problem som du, så jag tvingades måttbeställa ett par ridstövlar från Danmark. Det var sommaren 1981 och stövlarna "lever" ännu - det är en helt otrolig kvalitet som man förmodligen inte kan hitta nuförtiden.

För några år sedan började de dock bli för trånga, så min skomakaren gjorde en kil i stövelskaftet baktill. Sammanlagt breddades de ungefär 5 centimeter och det hela kostade 700 kronor. :o

Undrar vad som händer om jag blir smal igen - blir vaderna också smalare eller måste jag specialbeställa stövlar igen? :smirk:

Immer

Dessa har jag och de passar super fastän jag har tjocka vader!
Tog strl 39 vida.
Mountain_High_rider2.jpg

Mountain Horse, High Rider

I stl 39/vid är High Rider 40 cm. Det räcker ju inte om man har 43 cm...

Sweet skrev:
I stl 39/vid är High Rider 40 cm. Det räcker ju inte om man har 43 cm...

Jag köpte ett par sånna igår, jag har absolut för mig att jag läste att det var 45 cm i de vida stövlarna strl 39.

Fö så har jag stora vader (i alla fall upptill) och får på mig de där utan problem (de är till och med lite stora :eek: ).

Jag har små fötter, korta ben och tjocka vader (ingen bra kombination....) Jag har ett par Sarm Hippique. De finns i alla möjliga storlekar och vadmått

Finns här: http://www.hastbutiken.se/index.htm

Enligt MH´s måttabell så är High Rider 39/vid 40 cm i vidd och 45 cm högt skaft.

Carlskrona Rider finns i XW och de är 43 cm.

Men det är kanske inte såna ridstövlar du är ute efter.

Jag har svårt att hitta stövlar som går över vaden och jag tycker inte att jag har speciellt tjocka vader och ändå har jag extra vid på mina höga kustenstövlar.

Hr samma problem... De chaps jag hittar är alltid några centimeter för små (har 45) och alla är så satans korta. Jag behöva ju 50cm långa, men de enda jag hittat som har så höga är olika dyra ridstövlar...

Jag har små fötter och tjocka vader och jag har köpt ett par MH Sportive High Rider II (rätt snygga med). Med vida skaft naturligtvis. Det är resår i dem så det fungerar fastän det på pappret inte såg ut att gå.

Så jag skulle iaf prova ett par sådana!

(Inte helt hundra på namnet men det är iaf den nättare varianten av High Rider-stöveln, lite roligare att ha på tävling.)

Senast ändrad:

Det är bred resår baktill! Så det ska antagligen funka, nu vet jag inte hur tjocka vader jag har, men minst 45.. Och det funkar superbra!

Kolla in www.tahorseware.se där finns ridstövlar i extra vid med resår både vanliga o lite mer typ mountainhorse är inte säker på exta vidderna i cm men kolla in själv , ska själv beställa ett par där. Har precis samma problem kota tjocka ben o vader. Ridbyxor är också svårt . Finns bara dyra med korta ben .

trodde bara det var jag....

Jag som inte vill ha läder har köpt Mustang extra vida, och de kan jag inte ha långa strumpor i.
Jag är dessutom 162 lång och fick lämna in konstlädrena till skomakare som fick klippa av 2 cm och sy om fodret :) Nu passar de nästan perfekt, men jag måste verkligen slappna av i vaderna innan jag tar på stövlarna!
Inte för att det spelar någon roll, men vill bara säga att vaderna är bara muskler, när jag var liten skämdes jag över mina muskulösa vader, men nu är jag stolt över dem. Har man ridit sen man var 6 varje dag och dessutom har generna för det så får man lära sig att vara stolt.
Jag förstår bara inte att inte fler har stora vader?? Alla ridstövlar är ju gjorda för långa spinkiga modellben känns det som.
leggings är även de alldeles för långa för mig om jag ska få på mig dem...
har ett par equipage nu som passar perfekt *glad*

Sweet skrev:
Enligt MH´s måttabell så är High Rider 39/vid 40 cm i vidd och 45 cm högt skaft.
Har inte läst resten av svaren, kanske någon annan som svarat redan. Men jag tycker inte att deras måttabeller stämmer. Har också MHR-stövlarna (strl 43, skulle tydligen vara 40 i den normala vidden torr jag?) när jag mäter mina vader (på bredaste stället) är de 42-43, och mina stövlar är mycket för stora i skaftet.

(ja, jag har rätt storlek ;) )

Jag har ett par ridstövlar i märket Dafna.. vinterridstövlar.
jag har storlek 41.. kom inte precis ihåg vad vidmåttet är men det går att ställa in med spännen..
Dom är jätte sköna att ha på senhöst, vinter och tidig vår då man kan ta ut fodringen när det blir för varmt..

Tack för alla svar... Det var ju skönt att det inte bara är jag som har problem ;)

sånna har jag också.Har problem med mina små fötter med tillhörande vader stora som stockar ;)

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka