Ridstövar upp i knävecket?

M

magda

Provade ett par ridstövlar igår som kändes för långa, de gick ända upp i knävecket. Gick knappt att gå i de, men tjejen i butiken att de skulle vara så långa. De skulle ju ridas i ,sa hon.
Hur höga är era? O går det att rida i dem så höga?
har just nu chaps i helt skin, är det stor skilnad att rida i stövlar?
De jag provade var "Sam hippoqe" nån som känner till dem?

mina var oxå så i början! trodde dom var aldeles för stora när jag nästan stog på näsan,
men min tränare sa att de inte kunde blivit bättre!
Sedan sjunker dom ner lite vid vristen... Jag fick snygga blåmärken och skav
i knävecket och blev svullen... sen kunde jag inte använda dom på ett par dagar :D

Men nu är dom perfekta :love:

Mia

man kan ju ha block också. Men om du tänker efter att när du rider dressyr så har du ju nästan raka ben vid knävecket, och trampar ner hälen. då blir dom inte så höga. hoppläder är då en pina... :D

men är det tänkt att de då ska vara mer till dressyr o då hoppstövlar är lägre, eller är det samma?

nej det är oftast samma. om det var mej du menade..:P men det finns stövlar som är höga på utsidan och går ner i knävecken. block kan man ha tills stöveln passat sig efter ditt ben och sjunkit ihop lite.

Hoppstövlar är lägre.

När en dressyrryttare väljer stövlar så tar han ett par som går upp till mitten av knäet. Dom kommer INTE gå att kunna hoppa med när dom har "satt" sig. En stövel sätter sig ungefär 2 cm.
En hoppryttare väljer en stövel som är lika hög som dressyrryttarens när den satt sig. Alltså är hoppryttarens stövel lägre.

Så ska du hoppa med dom ska dom inte vara SÅ jobbiga att gå med. Jag ska ha mina till både och, just nu skulle jag aldrig kunna hoppa med dom, men när dom har satt sej kommer jag kunna göra det.

Dom Sam stövlarna du pratar dom, dom skulle jag köpt om dom passade mig :love: , tyvärr var dom förstora i vaden, det blev ett par Cavallo istället. :)

jo, men det är ju snyggt med höga stövlar, lite smärta får man stå ut med! De kommer sjunka 1-2 cm, och du kan dessutom lägga i kork-kilar hhälen så du kommer uipp en bit. Om du köper stövlar som sitter snyggt i början så sitter de inte så snyggt när de sjunkit klart, det är inte så läckert när stöveln sitter på halva vaden :smirk:

Mina stövlar gick ända upp i knävecken när jag köpte dem, men de sätter sig efter en tids användning även om man har block och sträckare. Det viktiga är att använda dem så de mjukas upp. Jag hade dem hemma även när jag dammsög. :D

Jag har genom åren ridit både hopp, dressyr och terräng med dem och de sitter lika bra och snyggt fortfarande + att de fungerar även att gå med. Vi köpte sprillans nya stövlar till sambon nyss och även de går upp i knävecken så nu ser jag fram emot att han ska sköta dammsugningen här hemma den närmaste tiden. :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Utrustning Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 513
Senast: Wingates
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka