Ridsport är en rikemanshobby

(GT)
Moderaten Jonas Ransgård går till attack mot Göteborgs kommun med anledning av uteblivna bidrag till ridsporten i Göteborg och i förorterna. Jag tar mig för pannan...
Hur har egentligen Jonas Ransgård tänkt i grunden? För att detta ska få bäring vill jag upplysa om mina år som fotograf på uppdrag av dels Mountain Horse Intl. AB, Hästmagazinet och även Stallmagasinet.

http://www.gt.se/ledare/1.831471/ridsport-ar-en-rikemanshobby

Sv: Ridsport är en rikemanshobby

Hah vilken idiot till artikelföfattare. Så Kajsa 8 år som älskar hästar och som rider en gång i veckan på den lokala ridskolan är en rikemansdotter?

Hon som kanske inte ens har en egen ridhjälm och säkerhetsväst utan som lånar av ridskolan. Hon som tar bussen eller cyklar dit?

Visst kan Kajsa bo i tex Angered i en liten lägenhet i ett stort grått betonghus! Hennes föräldrar kanske tom är sjukpensionärer eller har lågstatusjobb eller är arbetslösa. Kajsa som sitter barnvakt hos grannen ibland för att få ihop till en del av vad ridningen kostar.

Kajsa en alldeles vanlig tjej som älskar hästar och ridlektionen varje onsdag är höjdpunktern i hennes unga liv.

De flesta ryttare i Sverige är som Kajsa, dom är inte rikare än Nisse som förresten spelar fotboll.

Många hästmänniskor är som jag.....har en liten liten gård man skrapat ihop till. Har en gammal dragbil av modell Volvo 245 rost och en 20 år gammal transport och så en häst förstås. Hästen som man köpt billigt av olika anledningar och som man sköter som ett spädbarn. Vi som inte åker till Thailand på semester i flera veckor varje vinter, vi som inte köper märkeskläder, vi som lägger varje korvöre på en häst- bara för att få umgås varje dag med hästar.

Det är VI som är de i antalet vanligaste hästmänniskorna! Typ "rednecks" med häst!

/KT

Jag blir bara så :devil: frustrerad och arg över den okunskap som artikelförfattaren uppvisar... och håller med föregående inläggsskapare-

Det här var f*n bland det dummaste jag läst. Det borde inte vara tillåtet att publicera något med så lite bakgrundsfakta som han har. :devil: Idiot!!!!!

Vilken idiot :devil:

Varför klagas det på hästtjejer som kommer med ridkläder på bussen? Jo, för att många ridanläggningar fortfarande inte har något vettigt omklädningsrum. Hur många kill-idrotter tampas med det problemet?

Jag känner till fotografen som skrivit den här debattartikeln :crazy:

Synd om hans ord får genomslag. Tyvärr får de väl det bland många som inte själv känner till hur ridskolor funkar utan får lita på det de läser - och han tar ju tyvärr sin yrkeserfarenhet som "garanti" för att han vet vad han pratar om.

Inte för att jag brukar hålla med nämnde Jonas Ransgård - men i det här fallet så är han inte helt fel ute :cool:

det här var det dummaste jag läst! Blir så irriterad :mad:

Många hästmänniskor är som jag.....har en liten liten gård man skrapat ihop till. Har en gammal dragbil av modell Volvo 245 rost och en 20 år gammal transport och så en häst förstås. Hästen som man köpt billigt av olika anledningar och som man sköter som ett spädbarn. Vi som inte åker till Thailand på semester i flera veckor varje vinter, vi som inte köper märkeskläder, vi som lägger varje korvöre på en häst- bara för att få umgås varje dag med hästar.

:bow::bow:

/ Netted som aldrig haft råd att åka utomlands med familjen.

Han måste ha missat hur många som egentligen rider :crazy: :o
Har han ens sett en häst i verkligheten eller har han bara haft "oturen" att hamna på dom allra snobbigaste anläggningarna?

Han måste ha haft en riktigt taskig barndom och en extremt skum bild av hästfolk. Hur mycket bidrag får vi egentiligen?? Jag skulle då inte tacka nej till en tusenlapp från staten bara för att min häst ser till så att inte allt växer igen :p

Vilken idiot!

Han verkar ju inte ha en aning om vad han snackar om.! Då borde det väl inte finnas några ishallar för hockeypojkar heller. Det är ju också en väldigt dyr sport men den går det bra att sponsra...Kan ju bero på alla män som sitter i maktposition...

Jag blev så ARG att jag mejlade honom! Berättade lite om min egen hästvardag - som är något helt annat än vad han beskriver!

Jag tycker att fler borde mejla honom!

Såg sedan att man i senaste ICA-Kuriren hade jämfört vad olika idrotter kostade. Hockey var t ex dyrare än ridning. (Hörde faktiskt en "hockeymamma" berätta idag att för hennes 12-årige son kommer hockeyspelandet att kosta nästan 10.000 kr i höst, inkl träningsavgifter och liknande. Då var det ändå rel låga kostnader för utrustning eftersom det bara var skridskor och klubba som behövde ersättas - skydden hade han inte växt ur ännu.)

Så genom att kolla på bilar utanför stallet vet man direkt att det ENDAST är rikemansbarn som rider?? *suck*

Ridning är ju en av de största idrotterna med en halv miljon utövare, vilken tur att alla dessa är rikemansbarn!? Om det ändå vore så... :smirk:

Det är VI som är de i antalet vanligaste hästmänniskorna! Typ "rednecks" med häst!

/KT

:rofl: Räcker upp en hand:
Torpställe på strax under 2ha
Volvo 745 -86
Kylingekärra -89
Kallblodstravare
:D
Mycket bra skrivet för övrigt

Men det är väl solklart så att snubben blivit av med fotograferingsuppdragen för Stallmagasinet mfl och nu vill hämnas på hästsporten.
Annars kan man ju inte skriva något så enbarmligt puckat som han skrivit.

kl*

men jag då.. som oxå växt upp med rostig 245 och egenbyggd transport :) som redan då såg att jag var den ENDA på dagstorps snobbklubb som inte hade en (två) svindyr ponny, ny bil, ny transport, nya kläder. Jag fick rida i gammal plastjofa och köpte inte ett enda nytt träns på 4 år jag hade ponnyn. Av 300 ridande tjejer var jag klart fattigast. Det är en rikemanshobby, absolut.

Men...det får inte bli orättvist behandlat för det, skär gärna ner på fotbollen och hockeyn istället för att skära ner för bara en sport som det ju är nu med det patriarkat vi styrs av i samhället.
Lika ska det vara. Jag vet att hur rik man än är inom ridsporten så finns det eldsjälar som ställer upp med gratis traktor och harv till utebanan, läktaren och ridhuset byggde föreningen själva av medlemmarnas pengar..det finns ett oerhört stort engagemang hos de rika föräldrarna-och de fattiga!
Jag skulle vilja att fotbollsförbundets gubbs kom ut till föreningen och kollade in den senaste ridhusharven som sven byggt själv! Mot deras kommuninköpta gräsklippare som rullar med en kommunanställd gubbe ovanpå på kommunens gräsplan, omklädningsrum, läktare, cafeteria,, etc.

Ni tycker kanske jag är lite motsägelsefull, men det är för att jag på varenda tävling ser dessa snorrika ungar och vuxna förlusta sig- men det betyder inte att fotbollen ska få allt gratis för det. Vad gäller ridskolebarnen, så tror jag inte att lönerna hos föräldrarna är högre där än hos någon av fotbollskillarnas. De rika ungarna har ju egna ponnyer.

tack o hej!

Mailbomba författaren och tidningen, tvinga dom att
skriva en mer djupgående och nyanserad
artikel.
Ytterligare insändare av fotogubben

http://www.stockholmsfria.nu/artikel/6148

Vad han motsägelsefullt skriver är att
det är dyrt att rida
och bara rika har råd att hålla sig med häst
och han tycker tydligen att det ska förbli så!!
men tanken om kommunal ridskola var god.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka