Ridskor för män?

Seb

Trådstartare
Hej!

Har ridit från och till under många år men kommer nu i sommar att få möjlighet att rida oftare än tidigare och tycker då det börjar vara dags att skaffa skor och egen hjälm då jag äntligen ska få lära mig att rida ordentligt!

Vanliga löpskor har jag haft hittills men känns lite osäkert utan klack och det glider väldigt lätt när man lättar.

Tar tacksamt emot tips på ett par bra skor och en hjälm, inte alltför dyrt!

Är det något annat man kunde skaffa sig som nybörjare eller räcker det med skor och hjälm till att börja med? :)

Enklast är väl att besöka en valfri ridsportbutik, t ex Hööks, och prova vad som känns skönast på fot och huvud. Billigaste skon ligger väl på drygt 400 kr och hjälmarna från 450 och uppåt. Har du nära till Gekås har de oftast riktigt bra priser på hjälmar där också.

Sko och hjälm brukar räcka långt, sen är det en smaksak om man vill/behöver ha shortchaps eller gaiters till skorna (en del besväras av nyp från stiglädren) och likadant med handskar och byxor. Vissa trivs hur bra som helst att rida i jeans och utan handskar, andra inte! :)

Bor i Finland, men visst borde det även här finnas ridsportbutiker någonstans :) tack för svar!

Det är att det är en tydlig klack och att de går över fotknölarna samt ger lite stöd. Där är en och annan variant på arbetsskor med stålhätta som funkar hyfsat. Men då blir ofta stigbyglarna för små, så sådana får man skaffa med. När jag red hos andra hade jag en period även stigläder med, så var det lättare att byta.

@Seb vinkelina gav bra tips redan, men kan ju ge några till.
I esse finns horse-ess. Många minimanibutiker brukar ha något sorts utbud av hästsaker, hur mycket varierar dock lite från butik till butik. Även Hankkija (fd. Agrimarket) i kokkola brukar ha en del hästsaker.
Så har Keskinens i Tuuri också en hästavdelning, men den tycker jag att de senaste åren har varit ganska så futtig. Hoppas du blev lite klokare, och fråga bara om det är något du undrar över :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: valy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 356
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka