Ridskolor - vad lär de ut?

Sv: Ridskolor - vad lär de ut?

LIA skrev:
Det är ju bra, men vad ger det för garantier om utbildningen av eleverna?

Jag har inte sagt att det ger några garantier, men det säkerställer att personalen är utbildad. Du skrev att det är vanligt med ridskolor med outbildad personal.

Kontrollen fungerar bevisligen inte, eftersom vi har upplevt så olika ridskolor. (Som du ser i den här och andra trådar inte bara mina erfarenheter).

Alla ridskolor är inte godkända - där har man ett ansvar som kund/elev att ta reda på om ridskolan man tänker börja på är kvalitetsmärkt eller inte. Är den ridskolan du talade om kvalitetsmärkt?

Eller så är kraven så lågt satta att man i stort sett kan strunta i teori mm. När jag påpekade frånvaron av teori i den senaste ridskolan jag red hos, fick jag svaret att ingen var intresserad av att betala för teori, utan det var ridning som gällde.

Alla ridskolor jag har hört talas om har teori en gång/termin. Men du menar att de inte hade det på din gamla ridskola?

Säkerhetstänk? Inte! Om man inte med det menar "håll hästen kort i tömmarna och på din högra sida" osv. Varför hästar beter sig som dom gör, hur vi ska anpassa oss till det osv finns inte skymten av.

Jodå, det gör det. När sambon började som vuxennybörjare för något år sedan inledde de med rediga teoripass, där de bl a fick lära sig hur hästar fungerar, att de är flyktdjur, etc. Annars är det väldigt mycket säkerhetstänk som man får lära sig, och rutiner kring hur hästarna ska hanteras.

Betr föreläsningen så anser jag det självklart att utbildade, erfarna ridlärare redan borde ha den kunskapen. Det var inte "senaste forskningsrön" vi talade om då utan hästens beteende. Men jag vet, vilket även du borde vara insatt i med dina kunskaper inom ridskolevärlden, att hästars beteende inte är något högprioriterat område.

Men om du läser tråden ordentligt, så ser du att det faktiskt var just de senaste forskningsrönen som föreläsningen handlade om. De senaste forskningsrönen om hästens beteende.

Min kritk mot ridskolor innefattar inte alla eller ens en majoritet av dom, eftersom jag inte har kunskap av så många. Men dom jag ridit hos, eller på annat sätt haft insyn i, kan jag uttala mig om, och det jag skrivit innan är faktum.

Sett mot mina (och uppenbarligen andras) erfarenheter, är det underligt att du endast sett perfekt drivna ridskolor.

Jag har aldrig sett en perfekt ridskola. Men jag har sett många ridskolor med helt ok hästhållning och ridundervisning. Jag vet inte om vi befinner oss i olika delar av landet, och det kanske är därför som vi har så olika föreställningar?

;)
Du skrev att det är vanligt med ridskolor med outbildad personal.
Gjorde jag verkligen?
Vet att jag skrev: Standarden på ridskolor skiljer sig mycket åt och den där hårda kontrollen du berättar om undrar jag var den finns? I grannskapet finns t ex en vars personal till större delen är outbildad (kan iofs vara bra ändå) och där en "instruktör" är beklämmande okunnig.
1(!) ridskola alltså.

Är den ridskolan du talade om kvalitetsmärkt?
Vet ej men kan givetvis ta reda på det. Däremot var samtliga som jag varit på godkända. Kan inte uttala mig om övriga, men samtliga har varit etablerade med rejäla ridhus etc.

Alla ridskolor jag har hört talas om har teori en gång/termin. Men du menar att de inte hade det på din gamla ridskola?
Nej, inte på den senaste. Inte en sekund. På en annan hade man teori 1 gång/månad, där man huvudsakligen koncentrerade sig på väsentligheter som att plugga in de olika benämningarna på bläsar o dyl. Hästhållning och hästhantering? :D
Å du, teori 1 gång/termin, är det något att yvas över? Nej, närmast = noll om du vill veta min mening.

Men om du läser tråden ordentligt, så ser du att det faktiskt var just de senaste forskningsrönen som föreläsningen handlade om. De senaste forskningsrönen om hästens beteende.
Och om du hade läst tråden ordentligt, så hade du sett att detta klargörande kom efter mina anmärkningar i ämnet! Vilket jag dessutom påpekade för dig i mitt förra inlägg.
F ö skulle det vara intressant att få ta del av vad slags forskningsrön Smalle skriver om. Man undrar ju vad för sensationella upptäckter som gjorts och som erfarna och utbildade ridlärare inte haft ett hum om tidigare. Ursäkta min tveksamhet här.

Jag har aldrig sett en perfekt ridskola. Men jag har sett många ridskolor med helt ok hästhållning och ridundervisning. Jag vet inte om vi befinner oss i olika delar av landet, och det kanske är därför som vi har så olika föreställningar?
Du får ursäkta, men uttalanden i stil med följande ger mig faktiskt intryck av att du endast varit på/valt ut perfekta ridskolor: På en ridskola präntas säkerhetstänket in från dag ett, enligt min erfarenhet. En seriös ridskola bör ha skyltarna godkänd anläggning och "ridskola". Obs att jag hållit mig till undervisningen. Ridskolornas kvalité på hästhållning tar jag gärna en diskussion med dig senare om fast i annan tråd. :devil:
I vilket fall är det så att vi befinner oss på olika platser men att jag har erfarenheter från en ridskola i Stockholm. Den har du då inte besökt! ;)

LIA

LIA skrev:
F ö skulle det vara intressant att få ta del av vad slags forskningsrön Smalle skriver om. Man undrar ju vad för sensationella upptäckter som gjorts och som erfarna och utbildade ridlärare inte haft ett hum om tidigare. Ursäkta min tveksamhet här.

Jag skrev aldrig att det handlade om några sensationella forskningsrön. Jag nämnde aldrig heller att ridlärarna inte haft ett hum om det som sagts, endast att även de hade tyckt att föreläsningen var intressant. För den som läser inlägget ordentligt syns det att jag är noga med att framhålla att det var tal om nya slutsatser och infallsvinklar, inte några sensationella forskningsrön. Jag hade tyvärr inte möjlighet att själv närvara vid föreläsningen vilket jag mycket gärna hade gjort så jag kan inte ge en närmare redogörelse för innehållet på rak arm, men jag hade ändå tänkt ta del av forskningsrapporten av eget intresse, dock inte nu då jag är inne i en tentaperiod. När jag har tiden för det kan jag gärna meddela vad som framkom.

Utöver det är det dessutom upp till var och en hur man vill förhålla sig till resultaten. Vissa kan ta det för en absolut sanning, andra kan avfärda det helt. Själva poängen med föreläsningar av detta slag är inte inlärning i sin absoluta form. Syftet med föreläsningen var en del i den strävan som ridskolan har, att hålla personal och elever uppdaterade inom aktuell forskning i ämnet. Ju fler infallsvinklar som tas upp till redovisning och diskussion, desto större möjlighet har den enskilda individen att inta ett självständigt och granskande förhållningssätt till ämnet i sin helhet.

Återigen, forskningen angående just detta var nyligen avslutad och detta var ett ypperligt tillfälle för ridlärarna att just uppdatera sig inom ämnet. Eftersom det finns ett stort intresse hos även de ridande ifråga ser jag inget fel i att de får ta del av resultatet från upphovsmannen samtidigt som ridlärarna, istället för att det ska läras ut av ridlärarna i andra hand.

Och, vilket jag även tidigare framhållit, ridlärarna kunde mycket väl ha forskat i detta själva vilket jag vet att det finns kunskap och ett stort intresse för. Men, de är anställda som ridlärare och har tyvärr inte tidsresurser för omfattande vetenskapligt arbete i sitt schema.

Senast ändrad:

Mycken text blev det, men inte blev jag informerad för det.

Alltså, vänligen redovisa (1) vem/vilka som gjort forskningsrönen, (2) inom vilket specifikt område som forskningen bedrivits och (3) i några få meningar vad man gjort inklusive dessa "slutsatser och infallsvinklar".

Även jag är intresserad av nya upptäckter ang hästens beteende!
Tackar på förhand!

LIA

Texten ägnades mest utrymme åt att förklara syftet med föreläsningen vilket du inte verkade vara helt på det klara med, samt klargöra vissa missförstånd.

Som jag sade, när min tentaperiod är över och jag har tid och lust att sätta mig in i forskningsrapporten så ska jag också göra det. Har jag även tid och lust för att återberätta det här så gör jag det då.

Senast ändrad:

LIA skrev:
Mycken text blev det, men inte blev jag informerad för det.

Alltså, vänligen redovisa (1) vem/vilka som gjort forskningsrönen, (2) inom vilket specifikt område som forskningen bedrivits och (3) i några få meningar vad man gjort inklusive dessa "slutsatser och infallsvinklar".

Även jag är intresserad av nya upptäckter ang hästens beteende!
Tackar på förhand!

LIA

Men Smalle skriver ju klart och tydligt att hon själv inte hade möjlighet att delta i föreläsningen?? Om du är intresserad av forskning om hästars beteende så borde du veta att huvuddelen av svensk hästforskning bedrivs på SLU, som har en utmärkt hemsida, där man kan läsa om aktuell forskning. Läs där, om du är intresserad av forskningsfronten. Dessutom är det inte alltid som komplex forskning låter sig reduceras till den enkla sammanfattning du ville ha.

Mitt intryck är snarare att du hyser ett oresonligt agg mot ridskolor, som är tråkigt att läsa.

Syftet med en ridskola är att man ska lära sig rida, och kunna hantera ridskolans hästar på ett säkert sätt, inte att man ska bli hästskötare, eller ens skaffa egen häst. Varför är det ridskolornas ansvar att lära ut det? Det heter ju ridskola, inte allt-om-hästen-skola. Det finns andra forum där man kan lära sig det.

Tack Mabuse! Blir så glad av att läsa det du skriver - i mina ögon otroligt vettiga saker! :)

Är det inte bättre att du försöker bena ut dina egna inlägg?
Som det här t ex:

Och om du hade läst tråden ordentligt, så hade du sett att detta klargörande kom efter mina anmärkningar i ämnet! Vilket jag dessutom påpekade för dig i mitt förra inlägg.

Det vore snyggt om du korrigerade dig här och i övriga ställen jag kommenterat!

Men Smalle skriver ju klart och tydligt att hon själv inte hade möjlighet att delta i föreläsningen??
Smalle skriver klart och tydligt en hel del om föreläsningen som visar att hon är väl insatt i den även om hon inte själv deltog. Det finns tydligen tid att skriva en massa runt omkring men inte om just det vi kommit att diskutera. Märkligt.
Jag är som sagt mycket intresserad av hästars beteende och vad för slags nya rön som kommit fram nu. 5-10 rader om föreläsningen är väl inte att begära orimligheter?
Du kanske har koll på var på SLU:s sidor jag kan hitta just den här forskningen? Är i så fall tacksam för den informationen.

Mitt intryck är snarare att du hyser ett oresonligt agg mot ridskolor, som är tråkigt att läsa.
Helt fel! Men eftersom du inte verkar bry dig om att läsa inläggen speciellt noga så är det förståeligt om du drar den slutsatsen.
Menar du att man inte får vara kritisk över missförhållanden eller annars dåliga ridskolor? Det verkar som om du tycker att allt runt ridskolorna är frid och fröjd och inget får ifrågasättas. En sådan inställning är inte till gagn för någon ridskola.

Syftet med en ridskola är att man ska lära sig rida, och kunna hantera ridskolans hästar på ett säkert sätt, inte att man ska bli hästskötare, eller ens skaffa egen häst. Varför är det ridskolornas ansvar att lära ut det? Det heter ju ridskola, inte allt-om-hästen-skola. Det finns andra forum där man kan lära sig det.
Aha, då är vi överens då!? På en ridskola ska man lära sig att skumpa runt runt i en manege och sadla/tränsa hästen för att kunna göra detta. Thats it.

Så undrar jag slutligen var dessa forum finns, där man lär sig häst?

LIA

LIA skrev:
Smalle skriver klart och tydligt en hel del om föreläsningen som visar att hon är väl insatt i den även om hon inte själv deltog. Det finns tydligen tid att skriva en massa runt omkring men inte om just det vi kommit att diskutera. Märkligt.
LIA

Visst, jag kan tala om för dig vad jag i dagens läge vet om föreläsningen.
1. Jag vet att innehållet går att anknyta till hästens beteende.
2. Jag vet att föreläsningen behandlade nyss avslutade forskningsresultat.
3. Jag vet, enligt dem jag har pratat med som var där, att det exempelvis togs upp några intressanta infallsvinklar på ämnet. Det skulle nog bli tämligen "rörigt", vilket du tidigare klagat på i mina inlägg, om jag skulle försöka sammanfatta en cirka två timmar lång föreläsning utifrån vad jag hört från de som deltog.

Det är det lilla jag vet om den specifika föreläsningen, men jag vet en hel del om ridskolans ambition och mening med att anordna dylika föreläsningar, och det är även det jag har tagit upp i tråden.

Du anklagar mig i princip för lögn med ditt inlägg, och härmed lämnar jag vår diskussion. Att diskutera med dig tillför mig inte mer än dåligt humör.

Nu måste jag bara lägga mig i diskussionen!

Aha, då är vi överens då!? På en ridskola ska man lära sig att skumpa runt runt i en manege och sadla/tränsa hästen för att kunna göra detta. Thats it.

Jag tycker det låter väldigt tråkigt och nedvärderande gentemot ridskolor att säga att man bara lär sig skumpa runt. Om vi tar mig som exempel så tävlar jag upp till LA:4 på en lektionsponny, efter enbart ridning i lektionsgrupp, och nej, ponnyn var inte utbildad LA när han kom. Så lite mer än skumpa runt lär man sig nog...

/Smallgot

Tat inte så bokstavligt. ;)

Läs inläggen innan så får du känsla för tongångarna och vad vi i realiteten diskuterar.

LIA

LIA skrev:
Är det inte bättre att du försöker bena ut dina egna inlägg?
Som det här t ex:

Nej, ditt andra påpekande till mig kom efter det att Smalle sagt att det var forskningsrön.

Det vore snyggt om du korrigerade dig här och i övriga ställen jag kommenterat!

Ska jag korrigera mig för att du inte kan hålla ordning på i vilken ordning inläggen är skrivna?:confused:

Jag är som sagt mycket intresserad av hästars beteende och vad för slags nya rön som kommit fram nu. 5-10 rader om föreläsningen är väl inte att begära orimligheter?
Du kanske har koll på var på SLU:s sidor jag kan hitta just den här forskningen? Är i så fall tacksam för den informationen.

Varsågod: http://hippocampus.slu.se/ Det är en samlingssite för huvuddelen av svensk hästforskning. Det förvånar mig att du, som säger dig vara intresserad av hästforskning, inte redan känner till den. Jag kan naturligtvis inte ge dig länken till just det som föreläsningen handlade om, eftersom jag inte vet var ämnet var.

Helt fel! Men eftersom du inte verkar bry dig om att läsa inläggen speciellt noga så är det förståeligt om du drar den slutsatsen.
Menar du att man inte får vara kritisk över missförhållanden eller annars dåliga ridskolor? Det verkar som om du tycker att allt runt ridskolorna är frid och fröjd och inget får ifrågasättas. En sådan inställning är inte till gagn för någon ridskola.

Naturligtvis får man vara kritisk. Jag motsätter mig att man uttalar sig generellt om hur det är på ridskolor, på basis av en (1) ridskola. Eftersom du återkommande skrivit mycket negativt om ridskolor, så är det lätt att få intrycket att du inte är särskilt positiv till företeelsen. Men där har jag uppenbarligen missuppfattat dig, då? För det finns många ridskolor som tycker bra om?

Som sagt, det heter RIDskola, inte allt-om-hästen-skola. Hur mycket tror du man hinner på en timme per vecka, egentligen? Det tar enormt mycket tid att lära sig rida - och många som rider på ridskola är inte alls intresserade av att nånsin rida mer än just på ridskolan. Ska de då tvingas lära sig saker om hästskötsel etc som de inte alls är intresserade av? Sen skulle inte jag välja de ord som du gör, men visst - våra ridskoleryttare har "skumpat runt" en enmetershoppning på regional tävling med ridskolehästarna, med placering.

Så undrar jag slutligen var dessa forum finns, där man lär sig häst?

LIA

Ja, här blir man ju nästan ledsen. En hästintresserad människa, som inte vet om att det finns andra sätt än ridlektioner att lära sig något om hästar. Här får du några tips:

På bibliotek finns det ofta böcker om hästskötsel, som man kan läsa.
Sen finns det något som heter internet, där finns det en massa matnyttigt att läsa om hästskötsel, och forum där man kan diskutera med andra. Titta exempelvis på Bukefalos.com, där finns mycket information.

Ridsportförbundet ordnar kurser i allt möjligt, som man kan gå om man vill.

Även om du kanske inte känner till det, så finns det också folk som har hästar helt privat, som sina egna, liksom. En del av dem söker medryttare, och genom att vara medryttare kan du få öva mer på allt det runtikring en häst.

Man får ofta vara på ridskolan även när man inte har lektion, och hjälpa till i stallet. Det brukar stallpersonalen bara vara glada för. Då kan man också få lära sig med, och om det är något du undrar över, fråga stallpersonalen, så kan du lära dig mer.

Kanske finns det privatägda hästar på ridskolan? Man kan fråga om man får bli skötare, och på så sätt också öva hästskötsel.

De flesta stall tar emot oavlönade praktikanter. På det sättet kan man också lära sig mer om hästskötsel.

Så du ser, det finns en massa sätt man kan lära sig om hästar, förutom att ta ridlektioner på en ridskola! Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross