Sv: Ridskolor - vad lär de ut?
Jag har inte sagt att det ger några garantier, men det säkerställer att personalen är utbildad. Du skrev att det är vanligt med ridskolor med outbildad personal.
Alla ridskolor är inte godkända - där har man ett ansvar som kund/elev att ta reda på om ridskolan man tänker börja på är kvalitetsmärkt eller inte. Är den ridskolan du talade om kvalitetsmärkt?
Alla ridskolor jag har hört talas om har teori en gång/termin. Men du menar att de inte hade det på din gamla ridskola?
Jodå, det gör det. När sambon började som vuxennybörjare för något år sedan inledde de med rediga teoripass, där de bl a fick lära sig hur hästar fungerar, att de är flyktdjur, etc. Annars är det väldigt mycket säkerhetstänk som man får lära sig, och rutiner kring hur hästarna ska hanteras.
Men om du läser tråden ordentligt, så ser du att det faktiskt var just de senaste forskningsrönen som föreläsningen handlade om. De senaste forskningsrönen om hästens beteende.
Jag har aldrig sett en perfekt ridskola. Men jag har sett många ridskolor med helt ok hästhållning och ridundervisning. Jag vet inte om vi befinner oss i olika delar av landet, och det kanske är därför som vi har så olika föreställningar?
LIA skrev:Det är ju bra, men vad ger det för garantier om utbildningen av eleverna?
Jag har inte sagt att det ger några garantier, men det säkerställer att personalen är utbildad. Du skrev att det är vanligt med ridskolor med outbildad personal.
Kontrollen fungerar bevisligen inte, eftersom vi har upplevt så olika ridskolor. (Som du ser i den här och andra trådar inte bara mina erfarenheter).
Alla ridskolor är inte godkända - där har man ett ansvar som kund/elev att ta reda på om ridskolan man tänker börja på är kvalitetsmärkt eller inte. Är den ridskolan du talade om kvalitetsmärkt?
Eller så är kraven så lågt satta att man i stort sett kan strunta i teori mm. När jag påpekade frånvaron av teori i den senaste ridskolan jag red hos, fick jag svaret att ingen var intresserad av att betala för teori, utan det var ridning som gällde.
Alla ridskolor jag har hört talas om har teori en gång/termin. Men du menar att de inte hade det på din gamla ridskola?
Säkerhetstänk? Inte! Om man inte med det menar "håll hästen kort i tömmarna och på din högra sida" osv. Varför hästar beter sig som dom gör, hur vi ska anpassa oss till det osv finns inte skymten av.
Jodå, det gör det. När sambon började som vuxennybörjare för något år sedan inledde de med rediga teoripass, där de bl a fick lära sig hur hästar fungerar, att de är flyktdjur, etc. Annars är det väldigt mycket säkerhetstänk som man får lära sig, och rutiner kring hur hästarna ska hanteras.
Betr föreläsningen så anser jag det självklart att utbildade, erfarna ridlärare redan borde ha den kunskapen. Det var inte "senaste forskningsrön" vi talade om då utan hästens beteende. Men jag vet, vilket även du borde vara insatt i med dina kunskaper inom ridskolevärlden, att hästars beteende inte är något högprioriterat område.
Men om du läser tråden ordentligt, så ser du att det faktiskt var just de senaste forskningsrönen som föreläsningen handlade om. De senaste forskningsrönen om hästens beteende.
Min kritk mot ridskolor innefattar inte alla eller ens en majoritet av dom, eftersom jag inte har kunskap av så många. Men dom jag ridit hos, eller på annat sätt haft insyn i, kan jag uttala mig om, och det jag skrivit innan är faktum.
Sett mot mina (och uppenbarligen andras) erfarenheter, är det underligt att du endast sett perfekt drivna ridskolor.
Jag har aldrig sett en perfekt ridskola. Men jag har sett många ridskolor med helt ok hästhållning och ridundervisning. Jag vet inte om vi befinner oss i olika delar av landet, och det kanske är därför som vi har så olika föreställningar?