Ridskolor - vad lär de ut?

Sv: Ridskolor - vad lär de ut?

Varför är man ute och kör två orutinerade unghästar som enligt trådskaparen kan leda till katastrof av av en sån liten sak som ett springande barn?
Jag rekomenderar att låta en unghäst följa minst en trygg, utbildad häst ute, så att ingen katastrof behöver hända överhúvud taget.

Att rida ut i flock, inte ensam, och ha snällaste hästarna först och sist, det är faktiskt något man får lära sig på ridskolor!

Det är väl ingen fara om det är lite barn som stojar en stund i stallet? Det är väl lugnt och tyst och tråkigt där tillräckligt många timmar om dygnet ändå?
Jag har haft hästar på många ställen, allt från lantbruk till ridskolor och hemma i eget stall.
Min erfarenhet är att det faktiskt är människorna som blir nervösa av ungar, hundar, traktorer och snöplogar mm.
Hästarna kan haja till från början, men hanterar man det på rätt sätt så blir dom miljötränade, som det brukar kallas. Och det har man ju bara nytta av!
Gömmer man allt farligt för en häst så blir den bara fjantig!
Alla hästar har dessutom behov av att bli lite skrämda ibland för att öva sin flyktberedskap, och de som aldrig får se nått nytt, eller bara är understimulerade i allmänhet, får en väldigt låg toleransnivå.

Nog för det kan vara jobbigt att nån kör en cross utanför manegen, men främst för att det är svårare att höra instruktören då.
Hos oss har vi just nu "snö-glid på manegetaket" i topp på ponnyernas brall-lista. Där finns också "blåst i stora porten" och "hästar passerar utanför manegen".
Vad ska man göra åt det, vänta med att rida tills allt är precis dödstyst?
Bättre att få lära sig hur man sitter kvar, alternativt hur man hanterar den som ramlat av, tycker jag!

Tant Brun skrev:
Det är väl ingen fara om det är lite barn som stojar en stund i stallet? Det är väl lugnt och tyst och tråkigt där tillräckligt många timmar om dygnet ändå?

I vissa fall, nej. Har man hand om hästar som har varit misshandlade så kan det gå väldigt illa. Klart hästarna ska lära sig, men det är ju inte meningen att någon ska skadas för det.
Min ena ponny är tränad med "läskiga" saker för att förebygga att saker händer och för att hon ska få bra självförtroende. Hon är ko lugn och med på allt, men när det kommer till barn så blir hon totalt förändrad. Just därför att hon har väldigt dåliga erfarenheter av barn. och det känns onödigt att ett barn ska bli sparkat bara för att de inte lyssnar och kan ta det lite lugnt. :crazy:

i den ridskolan jag gick på var dom ganska hårda på att man inte ska springa i stallar, inte störa hästen när den äter osv. men däremot så red jag där i över 8 år, när jag fick min första väldigt heta häst så fick jag lära mig rida... så illa var det för mig:o

Mitt inlägg kanske handlar mer om "normal-mående" hästar...
Tar man hand om psykiskt skadade hästar så får man ju anpassa miljön därefter!
Troligen stallar man inte upp en sån häst på en ridskola eller annat stall som är öppet för allmänheten.
Har du en häst som mår dåligt av barn och som blir agressiv mot dem så hoppas jag att du inte släpper in några barn i stallet.
Det är ju ditt ansvar!

Jaa, dem glömmer alldeles för fort:crazy: och då är ändå :angel: min flicka uppväxt med hästarna och dem med henne....som tur väl e...haha :D men jag förstår dej, absolut...att det är superjobbigt, när varken barn eller de vuxna förstår.....som hälsa på....Jag har haft barn här som inte är vana vid djur, de springer,flaxa och jaga o skriker...:o i somras var kattungarna borta ett helt dygn efter de hade varit här.:confused: ;) så jag kan förstå dig.....:cool: ;)

Men jag får väl ta det...ha ha är ju inte så ofta de kommer så livliga barn hit....

Senast ändrad av en moderator:

Att ha god/dålig hästhållning är en sak för sig.
Att lära ut hästhållning är en annan sak, som vi tydligen är överens om. Vad du inte förstår är att det man lär ut inte behöver vara varken bra eller dåligt. Det man lär ut kan vara bra men otillräckligt t ex!
Fotis ger bra exempel.

Jag känner till att man lär ut bra hästhållning på ett par ridskolor, men dessa verkar vara mer undantag än regel. För dom jag upplevt på ett eller annat sätt (upprepar!) har inte gjort det. Eftersom du påstår: Det har inte riktigt framgått att du endast har tagit upp dina egna erfarenheter av ridskolor, utan det är en väldigt generaliserande ton över det hela. Du kanske skulle vara mer noggrann i läsandet?

Exempel: alla fruktansvärda djurplågarinstitutioner som ridskolor lades ner.
Detta är inte ironi, detta är att pådyvla mig(?) åsikter som jag inte gett uttryck för! Lyft nivån!
Var kan du se att jag begär "objektiva inlägg" från dig? :confused:

Standarden på ridskolor skiljer sig mycket åt och den där hårda kontrollen du berättar om undrar jag var den finns? I grannskapet finns t ex en vars personal till större delen är outbildad (kan iofs vara bra ändå) och där en "instruktör" är beklämmande okunnig.

Min hemklubb anordnade exempelvis alldeles nyligen en föreläsning om just hästens beteende för klubbens medlemmar, det låg på vuxennivå och även mycket erfarna människor såsom ridlärarna tyckte att det var mycket intressant - ingen blir ju någonsin fullärd.
Skrämmande i all sin realism. Inser du inte, att dessa "erfarna ridlärare" borde varit dom som redan sedan länge lärt ut detta till sina elever? :eek:
Här hällde du bensin på min brasa. Tackar! :)

LIA

Visst ja. Böcker... Du kan börja med att plöja igenom all literatur som behandlar NH! Det borde hålla dig sysselsatt några veckor och garanterat ge en hästkunnigare Smalle. ;)

Varför är man ute och kör två orutinerade unghästar som enligt trådskaparen kan leda till katastrof av av en sån liten sak som ett springande barn?
Jag rekomenderar att låta en unghäst följa minst en trygg, utbildad häst ute, så att ingen katastrof behöver hända överhúvud taget.

Lägger du inte lite ord i min "mun" nu? Var har jag skrivit katastrof, det verkar vara du som är katastrofinriktad?

När jag startade tråden så kallade jag det situation som kunde ha gått illa och incident.
I ett senare svar höll jag mig lite mer generell och och spekulerade i lite "om" och då skrev jag att det kunde gått riktigt illa med orutinerade hästar.

Men jag är övertygad om att du har fel, olyckor, tragedier och katastrofer händer även med hästar som är trygga och utbildade. Som tur är är de inte helt förutsägbara och det tycker jag är en del av tjusningen med dem.

Med nya hästar litar jag aldrig på någonting för de har flyttat från en miljö till en annan och jag är inte bekant med den nya så pass att jag vet hur den reagerar i alla situationer.

Olyckor, tragedier och katastrofer händer även med hästar som är trygga och utbildade. Som tur är är de inte helt förutsägbara och det tycker jag är en del av tjusningen med dem.

:bow: Detta kan jag intyga om att det kan...Min flickas c-ponny, den coolaste i hela världen...trodde jag....:crazy:

Jag var ute och red i skogen, en helt vanlig runda som han var van vid....Mitt ute i skogen var det några ungdomar som hade slagit upp ett tält, han blev så rädd, rusade in bland granar, träd o buskar och jag klämdes mot ett träd(låg ner framåtlutad på hästen för att inte riva sönder ansiktet på de vassa grenarna)och föll av, skadade tre kotor, hade tur kan jag säga...är helt återställd idag....
och detta trodde jag aldrig skulle kunna hända på denna lugna coola ponny.....:crazy: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tant Brun skrev:
Mitt inlägg kanske handlar mer om "normal-mående" hästar...
Tar man hand om psykiskt skadade hästar så får man ju anpassa miljön därefter!
Troligen stallar man inte upp en sån häst på en ridskola eller annat stall som är öppet för allmänheten.
Har du en häst som mår dåligt av barn och som blir agressiv mot dem så hoppas jag att du inte släpper in några barn i stallet.
Det är ju ditt ansvar!

Jo, det förstår väl jag också. Och jag har en stor gård mitt ute på landet och inte ens en inackordering, bara mina egna. Men det är ju fortfarande så att det kommer vänner och bekanta och hälsar på, och det kan bli jobbigt när inte barn och föräldrar lyssnar och tänker på vad man säger. Sen kommer ju sommargästerna ibland också, och barn som är nyfikna vill ju gärna gå in till hästarna, trots att man har sagt ifrån. Men vissa föräldrar verkar ju inte riktigt bry sig om barnen, så de springer ju runt själva utan uppsikt, och då kan det hända saker.
Jag anser i alla fall att jag har tagit mitt ansvar, vad mer kan jag göra?

Nää, det verka som du gjort vad du kunnat...jag vet, vissa föräldrar glömmer värre än barnen, när de inte själva är uppväxta med djur, så tänker de inte på det...Du har ju pratat med dem och får väl antagligen göra det igen....:crazy: ;)

Jag vet inte så mycket om hur det är på andra ridskolor, kanske går jag runt i någon slags drömsk inbillning om att de flästa ridskolor är som min egen, för det är vad jag alltid trott.

På min ridskola har vi regelbundna teorilektioner, var 6:e lektion är det teori hela timmen i stället för ridning, teorin är både praktisk och teoretisk och väl anpassad till de olika grupperna.
Man går i genom allt ifrån grundläggande skötsel till hur man sköter sårskador. Hur man beter sig på tävlingsplats till vad man ska tänka på när man köper egen häst/ponny.

Förutom ridlärarna har vi assistenter till hjälp i stallet medans instruktören står i manegen och har lektion.
Assistententerna ska vara förebilder för de yngre (och äldre) ryttarna som inte är lika erfarna, och väljs nogrant ut av ridlärarna eftersom vi har ett stort ansvar ute i stallet.
Assistenterna håller ordning och reda i stallet, hjälper både erfarna och oerfarna ryttare att göra i ordning hästarna inför lektion och håller kurser för skötarna.
Som assistent skulle jag aldrig uppmuntra en elev att skrika på en häst eller slå den.:mad:
Och naturligtvis får de inte springa eller leka i stallgången för presis som någon annan sa här så är det hästarnas hem och det får barnen lära sig tidigt. Sedan att man måste påminna vissa om och om och om igen är det inte så mycket att göra åt. Man får helt enkelt hålla ett extra öga på dessa barn som ständigt glömmer bort reglerna.
Barn är barn, minnet är kort.

Vidare är själva ridutbildningsstandarden hög vill jag påstå.
Visst har det tagit mycket längre tid för mig att komma till den ridning jag har idag när jag bara ridit 1-2 timmar i veckan motför den som haft egen häst sedan de var 8 och kunnat rida varje dag.
Men om vi bara hade lärt oss att åka runt på hästarna och om hästarna bara lyssnade efter vad ridläraren sa skulle vi nog inte få åka ut på lokala hopp och dressyrtävlingar med våra ridskolehästar.
Och om det hade varit så illa att vi aldrig lärtoss rida skulle det nog inte gå så bra heller.:smirk:

Jag tycker att ridskolor över lag har oförtjänt dåligt rykte och jag har svårt att tro att min ridskola skulle vara den enda som lär ut hästvett och riktig ridning.:confused:

Jag tycker att ridskolor över lag har oförtjänt dåligt rykte och jag har svårt att tro att min ridskola skulle vara den enda som lär ut hästvett och riktig ridning....................

Det tro jag med,jag hoppas och jag tro att de flesta ridskolor är bra och faktiskt lär ut vanlig hästvett... fast jag har inte så stor erfarenhet av ridskolor, eftersom jag alltid ridit privat.....;)

Jag kan delvis hålla med om att det som lärs ut är bra, men inte tillräckligt. Skulle bara vilja vända på det och säga att det är vi som inte hinner lära oss tillräckligt snabbt, och tiden innan vi lärt oss någonting så är ju då inte kunskaperna tillräckliga. Som jag nämnde i början, barn och kanske även vuxna som kanske rider på ridskola en gång per vecka behöver lite tid på sig att inhämta all kunskap. Självklart tas de nödvändiga och grundläggande kunskaperna upp, precis varje gång dessutom. Men hos ett barn, som tråden i fråga handlade om, har jag sett så många gånger hur lätt det är att glömma bort sig när det är mycket som händer, man är glad och koncentrerad på något annat, man kanske är inne i en lek... Detta gäller ju inte bara med hästar, utan i alla situationer.

Visst kan jag, och gör också, läsa böcker om hästar. Dock gör jag detta för att utöka mitt teoretiska vetande och bredda mina perspektiv. Jag anser mig fortfarande inte ha kunskap i ämnet innan jag beretts tillfälle att praktiskt befästa och förfina mitt tillämpande av metoderna så att jag kan använda mig av dem på ett säkert sätt. Att praktik och teori hör samman är ju även en vedertagen uppfattning inom pedagogik i allmänhet, här kan jag referera till bl.a. Piaget, Vygotskij och Montessori bara för att hugga ett par namn ur minnet.

Gällande föreläsningen jag nämnde kunde jag ha uttryckt mig tydligare för att förhindra missförstånd. Det föreläsaren gjorde var att presentera resultatet av sin nyligt avslutade fleråriga forskning inom ämnet. Ridlärarna är väldigt kunniga men hade inte tidigare tagit del av dessa resultat med dess slutsatser och infallsvinklar. Att ridlärarna inte tidigare lärt ut det som framkom (med andra ord gett dessa perspektiv på ämnet) beror då dels på att forskningen väldigt nyligen är avslutad. Att de inte kom med resultaten själva beror på att de just har ridlärare som yrke. Deras arbetssituation ger ju inte utrymme för omfattande vetenskapligt arbete i samma mån som en forskares. Jag tycker det är bra att det med jämna mellanrum anordnas dylika föreläsningar angående aktuella rön i ett ämne. Att dessa blir uppskattade tror jag inte tyder på brist på kunskap utan mer ett intresse att hålla sig välinformerad och uppdaterad för att kunna inta en granskande och självständig hållning gentemot de olika rön vi kommer i kontakt med både som yrkesutövare och som hobbyutövare.

Återkommer angående den kontroll av ridskolor som bedrivs så snart jag har hittat exakta benämningar och källor.

rocki skrev:
Nää, det verka som du gjort vad du kunnat...jag vet, vissa föräldrar glömmer värre än barnen, när de inte själva är uppväxta med djur, så tänker de inte på det...Du har ju pratat med dem och får väl antagligen göra det igen....:crazy: ;)

Jaa, man får väl göra det....:smirk: Hade två små "änglabarn" hos mig i helgen, och vilken skillnad det var! Min minsta pålle som annars vänder baken till och lägger öronen bakåt stog mellan ungarna och ville bli kliad. Men så är de ju hur lugna och goa som helst. OCH de lyssnar till min stora glädje :D Alla hästarna älskar dessa ungar. Men så fort det kommer någon annan blir minstingen grinig igen...:crazy:

LIA skrev:
Bättre hård mot tjejen än en spark i huvudet! :eek:

När det gäller "spring runt hästar" har jag en lite annan inställning. Inte så att man ska stressa dom och fr a inte härja med stackare som står i ridskolestall etc. Likaså ska man lära ungarna att vara försiktiga och förutseende runt djur.
Det första jag säger till barn som kommer hit är att dom alltid (tjatar) ska berätta för djuren att dom kommer och var dom är. Hellre gå med kroppskontakt bakom hästen än på "sparkavstånd". En häst kan ju skicka iväg en doja mot en annan häst, flygfän etc eller reagera på en plötslig beröring.

Däremot tycker jag att hästar ska klara springande ungar. Det är min skyldighet som hästägare att lära dom det. Bland mycket annat.

LIA

Svårt det där. Jag vet en liten tjej som kom springande in i stallet och fick sitt lårben avsparkat.
Hästen blev rädd och det kunde slutat riktigt illa om ungen blivit sparkad i huvudet.
Hästar reagerar häftigt på plötsliga ljud och rörelser. En del mer än andra.
Jag tycker man ska lära sig att tala om att man kommer och vara tydlig mot hästarna. Även om barn är barn så är stallet ingen lekplats, hästarna måste kunna känna sig trygga där.

Jag har ridit på ridskola hela mitt liv men nu har jag fått nog.

Först började jag på islandshästar, det var följa john i högsta grad, hänga i svansen på hästen framför. Där lärde jag mig inget så jag började på mora ridklubb.

Där bytte jag ridlärare några gånger, en gång tog jag till och med uppehåll eftersom min ridlärare tvingade mig att göra saker som jag var rädd för att göra.

Men efter några år fick jag en ny ridlärare, Mona, hon är den bästa ridläraren som ja har haft i hela mitt liv, jag och tre av mina bästa kompisar tog hand om hennes shettis hingst och under dom två åren som vi hade henne lärde jag mig mer än vad jag hade gjort under dom tidigare 5 åren . Vi hade teori mycket oftar och på ridlägrena mellan lektionerna rengjorde vi bett och hade mysigt.

I höstas flyttade Mona till norge. Shettisen flyttade också, stämningen i stallet var botten, alla snackade skit om varandra, man hejjad knappt på folk när dom gick förbi, ridlektionerna blev tråkigare och man längtade helt enkelt inte lika mycket.

Nu har jag fått nog av ridskole livet och jag och min pappa har nyligen köpt men första häst, en underbar d-ponny .
Som tur är har jag med mig allt som jag har lärt mig av mona.

Tyvärr är det nog inte alla ridskolor som är så bra. Men att lära ut att man inte springer i närheten av hästar tycker jag är en självklarthet.

Att man inte ska springa kring hästar bör vara det första som lärs ut, eller helt enkelt en självklarhet .

LIA skrev:
Standarden på ridskolor skiljer sig mycket åt och den där hårda kontrollen du berättar om undrar jag var den finns? I grannskapet finns t ex en vars personal till större delen är outbildad (kan iofs vara bra ändå) och där en "instruktör" är beklämmande okunnig.

Skrämmande i all sin realism. Inser du inte, att dessa "erfarna ridlärare" borde varit dom som redan sedan länge lärt ut detta till sina elever? :eek:
Här hällde du bensin på min brasa. Tackar! :)

Det är ridsportförbundet som står för kontrollen. En seriös ridskola bör ha skyltarna godkänd anläggning och "ridskola". För att få dem måste personalen ha en viss utbildningsnivå, och stallarna och hästhållningen hålla en viss nivå.

Att även erfarna ridlärare kan ha intresse av en föreläsning om etologi tycker inte jag är särskilt konstigt. Bara för att man är ridlärare betyder det ju inte att man måste hänga med i de senaste forskningsrönen, så varför skulle man inte vilja lära sig mer bara för att man redan kan en del?

Min bild av ridskolor (godkända sådana, märk väl) är mycket olik din. På en ridskola präntas säkerhetstänket in från dag ett, enligt min erfarenhet. När jag senare i livet ridit privathäst har jag ofta fått höra: det märks att du är ridskoleryttare, du är noga med säkerheten och ordningsam!

Det är ridsportförbundet som står för kontrollen. En seriös ridskola bör ha skyltarna godkänd anläggning och "ridskola". För att få dem måste personalen ha en viss utbildningsnivå, och stallarna och hästhållningen hålla en viss nivå.
Det är ju bra, men vad ger det för garantier om utbildningen av eleverna?

Kontrollen fungerar bevisligen inte, eftersom vi har upplevt så olika ridskolor. (Som du ser i den här och andra trådar inte bara mina erfarenheter).
Eller så är kraven så lågt satta att man i stort sett kan strunta i teori mm. När jag påpekade frånvaron av teori i den senaste ridskolan jag red hos, fick jag svaret att ingen var intresserad av att betala för teori, utan det var ridning som gällde.

Säkerhetstänk? Inte! Om man inte med det menar "håll hästen kort i tömmarna och på din högra sida" osv. Varför hästar beter sig som dom gör, hur vi ska anpassa oss till det osv finns inte skymten av.

Betr föreläsningen så anser jag det självklart att utbildade, erfarna ridlärare redan borde ha den kunskapen. Det var inte "senaste forskningsrön" vi talade om då utan hästens beteende. Men jag vet, vilket även du borde vara insatt i med dina kunskaper inom ridskolevärlden, att hästars beteende inte är något högprioriterat område.

Min kritk mot ridskolor innefattar inte alla eller ens en majoritet av dom, eftersom jag inte har kunskap av så många. Men dom jag ridit hos, eller på annat sätt haft insyn i, kan jag uttala mig om, och det jag skrivit innan är faktum.

Sett mot mina (och uppenbarligen andras) erfarenheter, är det underligt att du endast sett perfekt drivna ridskolor.

LIA

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross