Ridskolor - vad lär de ut?

Sv: Ridskolor - vad lär de ut?

Jag kan väl hålla med dig, att man kan göra vad man kan för att undvika dem....men jag menar bara att en del barn glömmer väldigt fort, ej medvetet eller av elakhet...det är det vi får hjälpas åt med...och att det inte är ridskolans ansvar....jag kan förstå din frustration:crazy: ....när vi träna på ridklubben, kör det omkring en liten pojke på cross, han kör inte sakta, men har fått lov att acceptera det,eftersom de bor där och tillåter pojken att köra där när vi har bla lektioner.... fast det kan väldigt irriterande kan jag säga....helst när hästarna får fnatt av det ibland...;) men vad ska man göra.....

Men bara för att han får lov att köra där med sin cross betyder det väl inte att han får köra hur som helst??
Våga säga till honom! Han kan väl tänka på att ta det lite lugnare om han vet att det är hästar omkring honom?

Nej, nu tror jag att du överdriver min reaktion lite, det är bara en situation som satte igång en fundering i min skalle. :idea:

Jag reagerade varken med ilska eller frustration, det finns ingen anledning att överreagera för att ungarna glömmer sig.

ghost skrev:
Nej, nu tror jag att du överdriver min reaktion lite, det är bara en situation som satte igång en fundering i min skalle. :idea:

Jag reagerade varken med ilska eller frustration, det finns ingen anledning att överreagera för att ungarna glömmer sig.

Okey..ha ha kan lätt bli missuppfattningar ibland.....;)sorry

Tyvärr är det så att han får det för sin pappa...för det är dem som bor där...har de sagt....(Men det som är intressantast är att han får inte köra crossen när deras dotter eller sambo rider....det är verkligen skillnad på hästfolk och hästfolk.....:smirk: vad gör man...är tyst och snäll eller byter klubb.....:smirk: ;)

rocki skrev:
Jag kan väl hålla med dig, att man kan göra vad man kan för att undvika dem....men jag menar bara att en del barn glömmer väldigt fort, ej medvetet eller av elakhet...det är det vi får hjälpas åt med...och att det inte är ridskolans ansvar....jag kan förstå din frustration:crazy: ....när vi träna på ridklubben, kör det omkring en liten pojke på cross, han kör inte sakta, men har fått lov att acceptera det,eftersom de bor där och tillåter pojken att köra där när vi har bla lektioner.... fast det kan väldigt irriterande kan jag säga....helst när hästarna får fnatt av det ibland...;) men vad ska man göra.....

Jag anser att om man i rollen som lärare/instruktör/handledare är att anse som chef... chefen har ALLTID det yttersta ansvaret, även om många dåliga chefer försöker att orma sig undan detta faktum.

Men tillbaka till ursprungliga frågeställningen...
Jag har också undrat många gånger över vad ungarna får lära sig i ridskolan egentligen... många av dem som har gått på ridskola i flera år klarar inte ens av att leda en häst utan diverse järnskrot, dom tränger hästar som står i box och blir förvånade när hästen säger ifrån, binder upp hästar i bettringarna... listan kan göras lång.

Jag tycker att man som elev/förälder ska ställa krav på ridskolan, däribland att dom inte tillåter ung****** att köra omkring på crossar och att dom utbildar eleverna i hur man hanterar hästar.

Hej. Har inte läst hela tråden men ser att många har negativa erfarenheter. Detta är inte direkt till trådskaparen utan mer en allmän reflektion:

Jag tror att det är viss skillnad på att som barn rida på ridskola en gång per vecka eller ha egen häst. Barn med egen häst har ofta hästkunniga föräldrar och blir överhuvudtaget mer "inpräntade" med detta eftersom hästarna blir en del av deras dagliga liv på ett annat sätt. Jag har själv extraknäckt som ridlärare under två års tid, främst för barn upp till tio år. Även om vi på ridskolan där jag jobbade (och även alla andra ridskolor jag har erfarenhet av) var mycket noga med att poängtera att ta det lugnt i stallet - hos våra grupper är det alltid det första som barnen får lära sig - får man varje gång påminna någon om att ta det lugnt. Då de bara är i stallet en eller ett par gånger per vecka blir det lite annat, dels är de ofta uppspelta och tycker det är roligt att vara med hästarna och dels är ofta deras föräldrar okunniga/ointresserade och barnen får inte själva "hästvettstänket" med sig på samma sätt.

Sedan tror jag för övrigt att ridskolor är mycket bra för att lära sig både god hästhantering och bra ridning för dem som nu inte haft turen att födas med hästintresserade föräldrar eller andra i sin närhet som är det. Ni som tycker att ridskolor är institutioner med dålig hästhållning, var ska folk egentligen lära sig rida? Ska vi gå och köpa häst utan att ens ha suttit på en innan och utan att ha några kunskaper alls? Är det bättre att läsa sig till kunskaperna i en bok? Och vi som inte skulle ha råd att ha häst - ska vi inte rida alls då? Jag tycker att många har en tråkig inställning till ridskolor, och visst finns det som med allt annat undantag, men jag tror och har hittills sett att ridskolor till allra största delen är trevliga stall med god hästhållning.

Senast ändrad:

Sedan tror jag för övrigt att ridskolor är mycket bra för att lära sig både god hästhantering och bra ridning för dem som nu inte haft turen att födas med hästintresserade föräldrar eller andra i sin närhet som är det.
Det har jag då inte upplevt- någon ridskola där det lärs ut bra hästhantering!

Ni som tycker att ridskolor är institutioner med dålig hästhållning, var ska folk egentligen lära sig rida? Ska vi gå och köpa häst utan att ens ha suttit på en innan och utan att ha några kunskaper alls?
Självklart inte.

Är det bättre att läsa sig till kunskaperna i en bok?
I många fall, ja!

Och vi som inte skulle ha råd att ha häst - ska vi inte rida alls då?
Jovisst, men vad har det med ridskolorna att göra?

Jag tycker att många har en tråkig inställning till ridskolor, och visst finns det som med allt annat undantag, men jag tror och har hittills sett att ridskolor till allra största delen är trevliga stall med god hästhållning.
Då har du haft tur. Med tanke på trådens ämne- har dom lärt ut ridning och god hästhållning/hantering också?

LIA

Absolut ska man ställa krav,har själv aldrig gått på ridskola, egna hästar och alltid ridit privatlektioner.......;)

Men jag tycker inte det är ridskolans ansvar att vara barnvakt....:smirk:Men därimot tycker jag att det är deras skuldighet att berätta lite omkring just hästhantering och risker/faror....

Senast ändrad av en moderator:

Sedan tror jag för övrigt att ridskolor är mycket bra för att lära sig både god hästhantering och bra ridning för dem som nu inte haft turen att födas med hästintresserade föräldrar eller andra i sin närhet som är det.
Kan du ge exempel på det? Att alla ridskolor har dålig hästhantering? I övrigt kan man ju fråga sig hur många ridskolor du i sådana fall har varit på - någon öht? Hur som helst så finns det kontroller, exempelvis ridskolemärkning, där ingen ridskola med dålig hästhantering skulle klara sig länge utan rapportering till djurskyddsmyndigheter. Sedan finns det liksom bland privatryttare undantag bland enstaka individer, men ridskolor har inte genomgående dålig hästhållning. Människor är inte onda bara för att de utövar hästsport på en ridskola. Det jag tycker är synd är att det inte finns resurser till att utöva samma kontroll på alla privathästägare - bland dem har jag tyvärr sett ett par exempel på dålig hästhantering.

Ni som tycker att ridskolor är institutioner med dålig hästhållning, var ska folk egentligen lära sig rida? Ska vi gå och köpa häst utan att ens ha suttit på en innan och utan att ha några kunskaper alls?
Självklart inte.
Var ska folk då lära sig rida, om de inte köper häst och inte går på ridskola?

Är det bättre att läsa sig till kunskaperna i en bok?
I många fall, ja!
Säger du detta på fullt allvar? Visst, jag har läst om rörelserna upp till grand prix och att hoppa hinder på 1,60, men inte klarar jag av det för det. Ge mig gärna ett enda exempel på något rörande den dagliga hästhanteringen som går att läsa sig till och därefter utföra på ett säkert sätt utan övning.

Och vi som inte skulle ha råd att ha häst - ska vi inte rida alls då?
Jovisst, men vad har det med ridskolorna att göra?
Det har väl i högsta grad med ridskolorna att göra. Var ska vi annars rida? Ponera att alla fruktansvärda djurplågarinstitutioner som ridskolor lades ner. Ska en ryttare som aldrig har suttit på en häst leta medryttarhäst? Jag tror inte att det är många seriösa hästägare som skulle ha tid, ork och pedagogisk kunskap att lära upp en ren nybörjare från scratch om de dessutom ska ha tid för ett arbete. Istället för att ett antal personer med erforderlig utbildning för sin uppgift lär nya ryttare det de behöver kunna på hästar som är lämpliga för sin uppgift, ska alla då behöva gå och lära sig hos varsin medryttarhästägare? Och de som har råd att köpa egen häst men inte kan något från början, det känns som att det i alldeles för många fall skulle gå väldigt fel.

Jag tycker att många har en tråkig inställning till ridskolor, och visst finns det som med allt annat undantag, men jag tror och har hittills sett att ridskolor till allra största delen är trevliga stall med god hästhållning.
Då har du haft tur. Med tanke på trådens ämne- har dom lärt ut ridning och god hästhållning/hantering också?
Jag kan ha haft tur. Men det är väldigt konstigt att det inte inkommer fler anmälningar och fler ridskolor som förbjuds verksamhetsidkande om standarden är så alarmerande dålig som du verkar vilja påskina? Dessutom, om du hade bemödat dig att läsa igenom mitt första svar, stod det att det kan vara så att allt inte sitter i just ridskolans metoder heller utan att andra faktorer spelar in. Det är stor skillnad för barn med hästägande föräldrar, som dagligen och utan att tänka på det tar intryck av sina föräldrar från tidig ålder. Barn som kanske vid sju års eller ännu äldre ålder börjar på ridskola en gång per vecka och vars föräldrar inte är intresserade, lär sig inte hela hästtänket direkt. Jag tycker att det är totalt orimliga krav att ha på små barn, att de av ett par timmars stallvistelse per vecka ska kunna allt direkt. Visst finns det vissa grundläggande saker som borde sitta i ryggmärgen, men som jag skrev i svaret är vi otroligt noga med att poängtera dessa men det är ändå inte alla som kommer ihåg det alla gånger i glädjen av att vara i stallet. Det är inte direkt så att ridlärare säger "varsågod och spring och skrik i stallet, slå gärna hästarna hårt och dra dem i munnen när du rider".

Knapplån.

När jag började rida på ridskola för många år sedan så hade den ridskolan som krav att:

Innan man fick börja i nybörjar gruppen så skulle man antingen ha gått en hästskötarkurs på ca en termin eller ha varit med på ett ridläger. Själv var jag med på ridläger. Så alla i min grupp kunde tränsa, sadla, borsta, kratsa hovar, hjälpa till att ta in från hagen samt visste hur man beter sig i ett stall redan innan första ridlektionen. Vet inte hur det fungerar på ridskolor idag, men jag tycker nu att det var en jättebra metod.

Jösses ...en 9åring borde veta bättre tycker man .
Jag har tre barn i åldrar från 6 år o uppåt nu ,,ingen av dom skulle nånsin springa runt på stallplanen o dyl .
Men när en av dom gick på ridskola lärde han sej inte sånt faktiskt *minns*

Kan du ge exempel på det? Att alla ridskolor har dålig hästhantering?
Lära ut resp ha är två olika saker!

Ska vi gå och köpa häst utan att ens ha suttit på en innan och utan att ha några kunskaper alls?
Självklart inte.
Var ska folk då lära sig rida, om de inte köper häst och inte går på ridskola?
Gå till en ridskola som gör skäl för namnet!? Vända sig till hästägare? Ska man acceptera dåliga ridskolor om det är glest med alternativ?

har dom lärt ut ridning och god hästhållning/hantering också?
Jag kan ha haft tur. Men det är väldigt konstigt att det inte inkommer fler anmälningar och fler ridskolor som förbjuds verksamhetsidkande om standarden är så alarmerande dålig som du verkar vilja påskina?
Jag har endast skrivit om dom jag är insatt i, på ett eller annat sätt, och i ingen av dom har hästhållning eller hästhantering lärts ut. Bortser då från hantering kopplat till ridandet, rykt, sadling etc.

I övrigt är ditt inlägg alldeles för rörigt och vinklat för att jag ska orka kommentera mer. Exempel: alla fruktansvärda djurplågarinstitutioner som ridskolor lades ner. :(

LIA

Kära nån, att mitt inlägg skulle vara rörigt och vinklat.. Klart att jag inte skriver ett neutralt inlägg utan från min egen synvinkel. Du tycker att dina inlägg är helt objektiva då eller? Plus att det kan gå att ana viss ironi i en del uttryck jag använde, men det en del kan ju ha svårt för att förstå sådant och det kan jag ha förståelse för och tänka på i fortsättningen.

Men, till saken.

Att lära ut hästhållning respektive ha hästhållning, visst är det skilda saker. På samma sätt som det är två skilda saker att lära ut och lära in saker. Alla kan lära ut något och vara mycket duktiga på det, men ytterst ligger det hos personen som ska lära sig hur mycket som "fastnar". Men egentligen förstår jag inte riktigt hur du menar. Menar du att ridskolor har bra hästhållning och lär ut dålig? Eller att de har dålig hästhållning och lär ut bra? Båda alternativen känns ganska ohållbara.

Självklart ska en bra ridskola väljas framför en mindre bra, saken är den att standarden på ridskolor på grund av den stora kontroll som utövas torde vara ganska likvärdig. Dessutom är det inte ekonomiskt hållbart för en ridskola att vara sämre än andra då konkurrensen om kunder är stor. Ditt argument att vända sig till privathästägare tror jag är ohållbart vilket jag även pekade på i mitt förra välstrukturerade inlägg.

Det har inte riktigt framgått att du endast har tagit upp dina egna erfarenheter av ridskolor, utan det är en väldigt generaliserande ton över det hela.

För övrigt saknar jag fortfarande exempel på något inom hästhållningen som jag kan läsa mig till i en bok och därpå utföra på ett säkert sätt. Ser fram emot ditt svar!

Vad jag tror att LIA (bara tror) försöker få fram är väl inte att ridskolorna vanvårdar hästar :mad: Utan att sättet att hantera hästar
ibland leder till onödiga olyckor.
Hur ofta har du hört en ridlärare stå o förklara för elever att hästar är flyktdjur?, och hur man ska bete sig runt dessa för så säker hantering
som möjligt?
Istället behandlar man hästarnas reaktioner som visst försvarsbeteende,
flyktinstinkt, o andra kommunikationsproblem med uppbindning o div hjälptyglar. Sen skriks och gapas det tyvärr på hästarna en del ute på våra ridskolor, hästarna behandlas mer som farliga rovdjur än flyktdjur.

Kan så vara, men jag håller inte alls med. De ridskolor jag varit på alternativt jobbat på är synnerligen noga med att framhålla hästens ursprung, beteende och förklaringar till dess reaktioner. Det allra första vi exempelvis tar upp med nybörjare är just detta, och det återkommer vi till precis varenda dag i stallet. Utöver det man lär sig av att vara med hästarna tillhandahålls fortlöpande utbildning och information angående hästens beteende. Min hemklubb anordnade exempelvis alldeles nyligen en föreläsning om just hästens beteende för klubbens medlemmar, det låg på vuxennivå och även mycket erfarna människor såsom ridlärarna tyckte att det var mycket intressant - ingen blir ju någonsin fullärd. Kommer inte ihåg föreläsarens namn just nu men kan återkomma i frågan.

Utöver detta som bara var ett av många exempel, hålls på alla de ridskolor jag frekvent besökt obligatoriska kurser för de elever som ofta är i stallet eller till exempel är skötare, unga som gamla. Dessa kurser tar också främst upp hästens beteende i olika sammanhang. Jag tycker det är väldigt tråkigt om ni har dåliga erfarenheter och hoppas att det på något sätt verkas för att upprätta en bättre hästhållning på dessa platser. Men samtidigt, det jag tror att de flesta av oss hästintresserade strävar efter någonstans är just att utgå från hästen i sitt sportutövande, och detta gäller även ridlärare på ridskolor.

Det är klart att olika ridskolor lär ut olika saker. Men min erfarenhet, genom att själv ha ridit på ridskola för några år sedan, samt genom att lyssna och se på kompisar, är att det saknas väldigt mycket sunt förnuft och viktig kunskap. Det viktigaste är att kasta upp ungen på hästen och sätta ett spö i handen på den. Sen är det bara att rappa till om hästen inte "lyssnar". Men var tog kunskapen vägen? Det viktigaste måste ju vara att lära barnen hur en häst fungerar, hur den reagerar och varför. Sen ska den ju kunna hanteras från marken, den ska skötas rätt, i en bra miljö, med bra utrustning och ha ett bra foder. Men det får man inte lära sig. Så när lilla Lisa har fyllt 13 och har ridit i 5 år så får hon en egen häst som släpar henne över stallplanen, den skenar, bockar och bits. Lisa vet inte varför men hon har lärt sig att man ska använda piskan om hästen inte "lyssnar". Detta är min uppfattning i många fall, självklart inte alla, men verkligheten är inte alltid rolig att se :crazy:

Två barn á 9 och 5 år har två kaninungar i "mitt stall", där mina shettisar står. Nioåringen har ridit i 3 år men springer omkring i stallgångarna och är allmänt högljudd=skrik och höga gälla skratt.

Jag har bett henne flera gånger att vara lite lugn när hon är i ett stall eftersom hästarna tycker bättre om när man är lite tyst. Det hjälpte, ett tag. Nu i helgen fick jag förklara lite bryskare när hon sprang genom stallgången för att visa mig hennes kanin. Jag vill inte vara dum, men när mina hästar står inne ska det vara lugnt.

Jag började på ridskola för några månader sedan (:angel: ) Men har ända sen liten pluggat häst och fick lära mig av mamma att stall var hästens hus och där fick man inte bara tränga på och stojja.

Jag tycker att man ska lära sig vad en häst är för någonting först, och sen sätta sig på ryggen..

Min minsta är snart 11 år....Men hon gungar, slå kullerbyttor fortfarande i grimskaften som man binder upp hästarna, lite irriterande kan jag säga:smirk: Men hästarna har vant sig, de reagera inte längre, nog mest jag som blir irriterad tro jag:D och de bara älska barn, nog tack vare henne;) När 4-åringen föddes, låg flickan i hagen och sov med henne...ha ha... det var en härlig syn kan jag säga...;)

Det värsta med barn är att det lyssnar men glömer ofta bort det efter en minut. Mina två stora hästar är snälla mot barn, men blir irriterade om de springer och flaxar med armarna och liknande. Inte så att de gör något men man märker att de tycker att det är jobbigt. Men mina ponnier är rädda för barn, och det är väldigt jobbigt när det kommer folk och hälsar på som har barn som inte förstår, och föräldrar som inte heller gör det. Det är klart att hästarna ska vänja sig, men det blir ingen possitiv upplevelse om barnen inte lyssnar på vad man säger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross