Ridskolor - vad lär de ut?

ghost

Trådstartare
Jag funderade på det i går efter att det kunde ha gått illa hemma.

Kompisens dotter, som är nio år och har ridit på ridskola sen hon var sex år, var med till stallet i går.

Jag och min mamma hade varit ute och kört våra travare, en nyinskaffad väldigt framåt treåring och en rätt orutinerad tvååring. Som tur var såg jag den lilla damen innan så jag var "i beredskapsläge" men den lilla tjejen kom springande nerför en backe i full ös. Man får nog vara glad att det var framför oss så att det inte var när vi kommit fram till stallbacken och skulle kliva ur. :crazy:

Jag vet inte HUR många gånger jag sagt till henne att "Där det finns hästar springer man inte" med tanke på vad som skulle kunna hända om hon kommer medan jag försöker sitta upp på en häst eller är ute och jobbar med nån av ungästarna.

Jag har ju aldrig gått på ridskola men har tidigt fått lära mig att man inte springer där det finns hästar och har tagit för givet att det lärs ut men så verkar inte vara fallet? Barngrupperna blir ju bara yngre och yngre och barn springer ju men ändå tycker jag att det ligger även i ridskolornas ansvar att lära ut detta?

Lilla tjejen var för övrigt väldigt spak efter incidenten, men jag kan inte låta bli att tycka att jag blir "hård" mot henne när ingen annan säger till henne (förutom mamman då och vad mamma säger... :angel: )

Sv: Ridskolor - vad lär de ut?

Det är ju svårt att veta vad alla ridskolor lär ut. De träffas ju inte på möten och kommer överens om vad som skall läras ut men jag tror de flesta försöker lära barnen att inte springa runt hästarna, speciellt inte i stallet men inte någon annan stans nära hästarna heller. Men vissa barn har myror i brallan och det är svårt att få dem att riktigt förstå varför de måste ta det lugnt. Man får säga till dem tusen gånger men förhoppningsvis sjunker det väl in en vacker dag utan att det ska behöva hända någon olycka...

Som sagt beror det ju en hel del på vilken ridskola och även hur mycket tid man spenderar där... Jag vet ett flertal barn/ungdomar som kommer en kvart innan ridlektionen, sadlar och tränsar om det behövs, rider och antingen lämnar över hästen till nästa ryttare eller ställer in den i spiltan/boxen och åker hem... De hinner inte lära sig så mycket annat... Och visst det sitter lappar uppe om att man inte får springa i stallet men varför är det nog inte så många som har koll på...

Sorligt men sant... Min bästa läroanstalt var stallet där jag började sköta häst, men det var hårt och många som började sköta häst slutande ganska så omgående för att det var för mycket krav och strängt, men jag har haft stor nytta av det senare i livet!

Svar: Ridning! :smirk:
Dvs inget som har med hästhantering eller övrig hästkunskap att göra. Förretsen inte alltför mycket inom ridningen heller. Det kommenderas "kom fram i trav, lättridning", "vänd snett igenom" osv. Utbildning??

Innan någon svarar argt på det här, så visst finns det undantag. Det fiiinns ridskolor som har teori, lär ut "hästvett" mm. Men av dom som jag har erfarenhet av, finns ingen sådan.

Vill man lära sig "att ha häst" måste man vända sig till andra än ridskolorna.

LIA

Tycker att jag har lärt mig mer av att ha egen häst än att gå på ridskola. Både teoretiskt och praktiskt.

Ja, den här lilla tjejen var bara tanklös och skämdes jättemycket.

Jag är mest nyfiken för jag har ju sedan späd ålder fått lära mig att runt hästar skriker man inte och tänker på att röra sig försiktigt.

Jag trodde väl att det var en sån där sak som folk naturligt håller koll på och påpekar när det blir för vilt. Så naiv man kan vara. :o

Bättre hård mot tjejen än en spark i huvudet! :eek:

När det gäller "spring runt hästar" har jag en lite annan inställning. Inte så att man ska stressa dom och fr a inte härja med stackare som står i ridskolestall etc. Likaså ska man lära ungarna att vara försiktiga och förutseende runt djur.
Det första jag säger till barn som kommer hit är att dom alltid (tjatar) ska berätta för djuren att dom kommer och var dom är. Hellre gå med kroppskontakt bakom hästen än på "sparkavstånd". En häst kan ju skicka iväg en doja mot en annan häst, flygfän etc eller reagera på en plötslig beröring.

Däremot tycker jag att hästar ska klara springande ungar. Det är min skyldighet som hästägare att lära dom det. Bland mycket annat.

LIA

Det är såklart olika på olika ridskolor men på ridskolan där jag jobbar får de iallafall lära sig att man inte springer där det finns hästar.

Men barn kan ha svårt tt sitta still och att hon springer just den gången betyder ju inte att hon aldrig har fått lära sig att man inte ska det.
Men jag tycker självklart att det var helt rätt av dig att säga till henne att man inte får göra så.

på min ridskola så har alla nybörjaren (eller ja; de som ridit allt från 0 - 2 år tror jag) teorilektioner där dom lär sig vett o etikett i stallet bl.a.

det är olika från ridskola till ridskola hur de lär ut!.. men man tycker ju att det är det första man borde lära ut till barnen!...på våran ridskola har vi det så att alla barnen som då precis har börjat att rida måste tex ha hjälm på sig i stallet och inne i boxarna!.. vi går också igenom reglerna. men dem brukar man ju få säga en eller två gånger.. så att dem lär sig!...

men som sagt vi på våran ridskola är väldigt måna om säkerheten, att alla barn ska veta vad dem gör... det är nestan det först vi lär ut.. sen beror det ju på hur det är på andra ridskolor med!...

På ridskolor lär man sig rida;

"Kom fram i
KORT
VÄNSTER
GALOPP!"

å så galopperar man utan att man fattar hur det gick till!

Det beror ju helt på. Det finns ridskolor där man bara åker runt på hästen, som bara lyssnar på instruktörens röst och följer hästkompisarna. Det finns också ridskolor där man hela tiden blir uppfostrad och utbildad, inte bara i ridning utan i vett och etikett kring hästar, alla skötseldetaljer etc. Och så finns det allt däremellan. Vare sig barnet fått lära sig det tidigare eller inte så ska man ju säga till, och förklara varför det är så. Även om de glömmer bort det ibland så kommer det så småningom att sätta sig i ryggmärgen.

Du säger ju själv att du inte vet hur många gånger du har sagt till henne.
Hon har väl svårt att komma ihåg det då, det är väl inget att skylla ridskolan för?
Min erfarenhet är att de som lärt sig hästar privat oftare gör helt livsfarliga grejer, och att de flesta ridskolor verkligen betonar och lär ut säkert uppförande.

jag har aldrig gått på ridskola utan haft egen sköthäst och tagit privatlektioner ibland, och när jag var tolv år så kunde jag betydligt mycket mer än dom som hade varit aktiva lika länge som mig men istället ridit på ridskola.
det är nog lite olika vad dom lär ut, men i vilket fall som så tar det oerhört mycket längre tid än om man rider (givetvid under övervakning av kunnig vuxen) och lär sig själv.

Jag förstår nog inte riktigt problemet :confused: Ni var ju inte i stallet eller????Där kan man ju ta det lite lugnt, men ute....Nog ska väl hästen tåla en unge som kommer rusande utomhus??? När vi håller på med hästarna på gården så springer, cyklar, busar ungarna på gården samtidigt. Kan även komma på cykel, spark, osv.... Visst kan hästarna kolla på dom ibland typ "vad gör dom nu då, suck, kom o ge mig godis i stället". Tycker det är fel att lära ungar att hästar är stora farliga djur som man ska "smyga" omkring.Inte undra på att det händer olyckor. Har varit på ridskola dom lärde ut:
*Tyst i stallet ni skrämmer hästarna
*Sitt still på läktaren ni skrämmer hästarna
*Gå försiktigt fram till hästen så ni inte skrämmer den
*Bind upp den där hästen i stallgången den är dum och farlig i boxen,
och den hästen, och den hästen........
*Klappa till på nosen om han gör så, och skrik och skäll om han gör så...

Lär ungarna sunt förnuft o hur hästar fungerar i stället.

Nä, men det kunde ha blivit en RIKTIGT farlig situation om vi haft otur pga orutinerade hästar. Hästar ÄR flyktdjur. Men det var inte det som var grejen.
Stallbacken räknar jag för övrigt också till stallet.

Min fråga var om ridskolorna i allmänhet lär ut sånt som allmän hästhantering och enligt svaren kan jag se att det varierar en del.

Hur det är på den ridskolan jag syftar på behöver jag väl inte nämna. :angel:

Visst kan det vara jobbigt, men tänk på att det kan vara svårare för vissa barn glömmer väldigt ofta, lite olika barn från barn, när de är uppe i något annat/en lek...Min pojk var nämligen hopplös när han var liten, exmpl: varken hästarna ,hundarna eller katterna hade något vatten....tro ni dem var glada på honom....men för det behöver det inte betyda att man är en förälder som varken säger till eller bryr sig....
Tar inte illa upp....men vi bor ju många på vår jord och vi måste lära oss att samsas och visa varandra hänsyn.. ingen har större rätt att visstas på en säskilt plats mer än någan annan....bara för att man håller på med en viss sport...
inget elakt ment som sagt vad...;)

På ridskolorna får man lära sig att rida och att ej gå bakom en häst....men det är absolut inte deras skyldighet att vara barnvakt och fostra våra barn...

Senast ändrad av en moderator:

Ungen är nio år! är hon spak efteråt förstod hon nog att hon gjort något fel, de har säkert lärt ut att "man springer inte i stallet och på läktaren" på ridskolan men om man bara är nio kan det ibland vara svårt att omsätta sådana saker till "i närheten av hästar" Barn springer ofta och därför är det ens skyldighet att själv ha uppsikt över barn i området. Barn ska inte helelr leka på vägen, men vi sätter upp varning för barn skyltar... Dessutom hade det väl varit en annan sak om hon gjort något direkt farligt, typ sprungit ut rakt framför hästen eller cyklat precis vid bakbenen... Indirekt farliga saker får man jobba på istället, men barn får man lära hänsyn istället för regler. Säg inte direkt ut vad man får/ inte får, utan ändra henens inställning till vistelsen runt djur och lär henne under skojiga former om hästar och dess flyktinstinkt och flockbeteende...

Dessutom skall även en 2åring lära sig att tåla sådana saker och visst kollar man sig omkring innan man kliver ur vagnen? jag är alltid nogrann innan jag hoppar av / innan jag hoppar upp på en unghäst och om det kommer någon springande el liknande så kräver jag att hästen ska tåla det, det är säkerhet i mina ögon... Jag skyller inte på den som gör något om hästen hoppar iväg, utan säger "här har vi något att jobba på"

Jag tycker att du har helt ratt attityd. Det gar inte att skydda hastarna fran barn och allehanda aktiviteter, utan man maste lara dem att hanteras med sej sjalva och sina radslor.
Givetvis ska man lara barnen vett och etikett i djurhantering, det ar inte bara viktigt for djurens basta, utan for barnens egen sakerhet.

Men det ar inte forrens man sjalv rider ut en nervos hast som man inser att det ar skonare och definitivt lattare nar alla ar tysta och star still. ;) Dock innebar inte det att man ska ta den hansynen till hasten. Ut och hardas!! Hur ska de annars klara tavlingar??

Tar inte illa upp....men vi bor ju många på vår jord och vi måste lära oss att samsas och visa varandra hänsyn.. ingen har större rätt att visstas på en säskilt plats mer än någan annan....bara för att man håller på med en viss sport...
inget elakt ment som sagt vad...

Nu fattar jag inte? Var har jag skrivit att jag inte kan samsas och visa hänsyn med andra människor på grund av min sport?

Det är inte frågan om att ingen får vistas på MIN egen mark även om jag kanske tycker att jag har större rätt än andra att vistas där eftersom vårt samhälle är uppbyggt som det är.

Jag tycker även att andra ska rätta sig efter mina regler runt mitt stall eftersom det är jag som är stallägare och därför anser mig ha viss bestämmanderätt.

Det här är heller ingen kritik mot föräldrars uppfostran av barn. Tjejens mamma och jag är helt överens om det här.

Vi är iofs rätt vakna här hemma, men varken jag eller mina hästar kan se runt hörn så vissa saker kan man inte bereda sig på. Plötsliga uppdykanden händer men man kan ju göra vad man kan för att undvika dem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross