Ridskoleryttare - hur håller ni igång under sommaren?

B

BeastieBabe

Jag börjar verkligen sakna hästarna efter flera veckor utan en enda hästmule och det är första sommaren som jag känner att jag inte är peppad på att rivstarta terminen igen med "hela lektionen utan stigbyglar" som tydligen är någon sorts favoritövning i början på höstterminen för alla ridlärare.. :grin:

Förra sommaruppehållet red jag inget heller men kände mig mer motiverad att börja igen, jag kände liksom att jag gått hela sommaren och funderat över övningar, tränat mentalt.. men i år känner jag inget, har inte tränat mentalt och känner mer att jag fallit tillbaka :confused: tror jag..

Hur känner du dig såhär mitt i sommaruppehållet du som inte heller har nån häst mellan terminerna? håller du igång med mental träning? läser massor av teori? kollar på när andra rider och försöker lära dig?

Sv: Ridskoleryttare - hur håller ni igång under sommaren?

Jag har inte ridit nånting under sommaren heller, så en hel del träningsvärk får man nog räkna med...haha eller jo, jag skrittade igång sköthästen 3 dagar i rad och då fick jag ont i rumpan...haha

Att börja höstterminen med en lektion utan stigbyglar verkar ju inte särskilt snällt mot hästarna. Om de har varit lediga och gått på bete utan vikt på ryggen hela sommaren och så ska de börja med att gå utan stigbyglar?? Näe fy. Vi gör tvärtom, grupperna får bara rida lätt i början, kanske att man lägger in nedsittning i en del av en övning tex. Vi tar det alltså lugnt generellt på lektionerna i början, mycket skritt, mycket lättridning och lätt sits i galoppen. Både för ryttarnas och hästarnas skull, så det brukar ändå gå rätt bra, men träningsvärk kommer det att bli! haha

Under våren har jag ridit privatlektioner på en ridskola här hemma och trivts jättebra, det enda tråkiga har vart att det endast varit ponnyhästar (började rida på en häst som va 172cm...). Men iaf tillbaka till ämnet. Sommaruppehåll. Fyyy vad tråkigt, för mig, men både hästarna och lärarna behöver semester.

Jag letade i alla fall reda på en privattränare, tog kontakt med Dalslands Aktiviteter och numera hyr jag en supermysig häst ca en gång i veckan och rider för en jättebra tränare :). Annars hade jag fått seriösa abstinensbesvär ;). Snart ska jag även börja rida min kompis superfina häst Sand och det ska bli fantastiskt roligt!

Visst är det jobbit med sommaruppehåll? Men man kan ju alltid åka och hälsa på hästarna! (Om de nu står på bete eller liknande.) Du känner säkert nån kompis som har häst?
Själv så har jag en kompis som har 3 shettisar. (Själv hatar jag ponnyer över huvud taget, vet inte vad jag har emot dem.) Vad skulle jag göra, det var ju hästar iallafall? Så dem lekte jag och körde med. Tror säkert att du har NÅN som du känner med häst. Du kanske bara inte tänker på det. Så tror jag säkert att ridlärarna är ute och tävlar nu under sommaren, fråga om du får följa med nån av dem? Hästar finns det ju gått om.
Men det är väl ganska skönt att få lite semester om man vanligtvis är i stallet 7 ggr i veckan, flera timmar varje dag. Men då brukar det ju ofta bli så att man ändå sitter med hästar runt om kring sig som här på buke. ;)

En bra grej om man vill träna upp sig utan häst under sommaren är att köpa en pilates boll (går att hitta hyffsat billigt om man letar) och träna upp balans, rörlighet i höfter samt styrka i magen. Inte lika kul som att rida på riktigt men bra för att hålla igång lite i alla fall :)

Ridskolan här i stan har vuxenridläger (4 dagar inkl lunch och fika, ej övernattning) mitt på sommaren, mest ridskoleelever då som är med på det lägret och en och annan utifrån med egen häst.. Det kostar inte så mycket heller då det inte är övernattning och massa mer måltider.

Annars kan man säkert söka vuxenridläger om man googlar lite på andra ställen i sverige.
Jag vet ett par som åker 2-3 gånger till en ridskola i Estland på somrarna på träningsläger. Där är boende och mat också möjligt. Jag har själv gjort praktik där och säga vad man vill om Estland men jäklar vad fina ridskolehästar dom har som tävlas på vår och höst av estniska eleverna. På somrarna används dom till "turister".

Alla hästar (kat. B - stor häst) går i form och de flesta gör rena byten, dom dressyras väl och alla hästarna hoppar allt! :)

Jag hade verkligen abstinens efter hästarna i början av sommaren. Jag var ute och hälsade på dom i hagen ett par gånger men dom verkade inte så intresserade :(
Men saknaden fick mig att slänga ut en annons efter en medryttarhäst, nått jag funderat på länge, och nästa vecka ska jag på provridning på en häst som på papperet verkar helt perfekt. Veckan efter det börjar ridskolan igen, äntligen! :)

Men det känns lite nervös att börja rida igen eftersom jag inte har ridit, tränat eller så på hela sommaren. Får nog räkna med en hel del träningsvärk. Men det är det värt.

Senast ändrad:

nej nej, hästarna får röra på sig under sommaren också.. lugna turer var tredje dag under vilan och sen är det två-tre veckors ridläger innan terminsstart..
det är bara trökigt att inga skolryttare får tillgång till skolhästarna under sommaren.. de skulle ju kunna tjäna litegrann på att låta elever ta lugna timmesturer.. de elever som klarar av det alltså..
iofs är jag för feg för att fråga ridskolan också.. fick ju knappt rida när jag hade praktik på ridskolan.. (skolbarn som har en praovecka får alltid rida på fredagen) men en praktikant får inte rida trots hårt jobb :confused: jaja det var ju en annan fråga.. nu är det bara 2½ vecka kvar till terminsstart på ena ridskolan :D *längtar*

Under våren har jag ridit privatlektioner på en ridskola här hemma och trivts jättebra, det enda tråkiga har vart att det endast varit ponnyhästar (började rida på en häst som va 172cm...). Men iaf tillbaka till ämnet. Sommaruppehåll. Fyyy vad tråkigt, för mig, men både hästarna och lärarna behöver semester.

Jag letade i alla fall reda på en privattränare, tog kontakt med Dalslands Aktiviteter och numera hyr jag en supermysig häst ca en gång i veckan och rider för en jättebra tränare :). Annars hade jag fått seriösa abstinensbesvär ;). Snart ska jag även börja rida min kompis superfina häst Sand och det ska bli fantastiskt roligt!
oj, det lät mycket företagsamt :) jag vet inte om jag skulle orka engagera mig så mycket med att hyra häst och rida för tränare, jag är lite mer skogsmulle-typen som sitter i sin egen värld (antingen som indian eller som galoppjockey) medans hästen lunkar på längs stigen.. :D

Ridskolan här i stan har vuxenridläger (4 dagar inkl lunch och fika, ej övernattning) mitt på sommaren, mest ridskoleelever då som är med på det lägret och en och annan utifrån med egen häst.. Det kostar inte så mycket heller då det inte är övernattning och massa mer måltider.

Annars kan man säkert söka vuxenridläger om man googlar lite på andra ställen i sverige.
Jag vet ett par som åker 2-3 gånger till en ridskola i Estland på somrarna på träningsläger. Där är boende och mat också möjligt. Jag har själv gjort praktik där och säga vad man vill om Estland men jäklar vad fina ridskolehästar dom har som tävlas på vår och höst av estniska eleverna. På somrarna används dom till "turister".

Alla hästar (kat. B - stor häst) går i form och de flesta gör rena byten, dom dressyras väl och alla hästarna hoppar allt! :)
ja det är ju ett alternativ, om man hade nån semester, jag jobbar hela sommaren :(

Visst är det jobbit med sommaruppehåll? Men man kan ju alltid åka och hälsa på hästarna! (Om de nu står på bete eller liknande.) Du känner säkert nån kompis som har häst?
Själv så har jag en kompis som har 3 shettisar. (Själv hatar jag ponnyer över huvud taget, vet inte vad jag har emot dem.) Vad skulle jag göra, det var ju hästar iallafall? Så dem lekte jag och körde med. Tror säkert att du har NÅN som du känner med häst. Du kanske bara inte tänker på det. Så tror jag säkert att ridlärarna är ute och tävlar nu under sommaren, fråga om du får följa med nån av dem? Hästar finns det ju gått om.
Men det är väl ganska skönt att få lite semester om man vanligtvis är i stallet 7 ggr i veckan, flera timmar varje dag. Men då brukar det ju ofta bli så att man ändå sitter med hästar runt om kring sig som här på buke. ;)
jao, jag jobbar ju hela tiden så jag har inte riktigt ork att vara hästskötare och knata upp kl 05 även på söndagsmorgonen.. :D

jag känner två personer som äger häst som jag umgås med privat.. den ena hästen vet ja inte riktigt varför jag inte provridit, har inte blivit så bara, den står en bit bort också.. jag tycker inte om att vara den som ber(tjatar) om att få nyttja nån annans häst.. :o
den andra hästen red jag när den stod på ridskola oc sattes igång efter en skada, och sen red jag den lite när den blev privat, men efter en hälta i april 2009 har jag inte fått rida den något alls, får känslan av att ägaren anser att jag gjorde hästen halt, utan att det uttalats ordagrannt givetvis.. fast den blev halt igen i våras igen utan att jag petat på den.. den är alltså inte ett alternativ när det gäller hästlån..

sen vet jag ju folk som har häst, men det är folk man känner löst via ridskolan.. inga jag umgås med mer än kallprat i stallet under lektionsterminerna.. jag lever riktigt hästfattigt för att vara sån hästnörd :o har bara ridit dussintalet privathästar under hela min 20-åriga ryttarkarriär :D

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

I barndomen och tonåren åkte jag oftast på ridläger :)

En sommar var jag nyfiken på westernridning och åkte på en 5-dagarskurs. Det var en riktig omställning från ridskolan, helt andra hjälper, hjärnan fick kortslutning :p

Ni skulle sett när jag kom tillbaka till ridskolan på höstterminen och försökte göra förhållning på sättet jag lärde mig på westernkursen. Både ridläraren och hästen blev förvirrade och undrade vad jag sysslade med:D

oj, det lät mycket företagsamt :) jag vet inte om jag skulle orka engagera mig så mycket med att hyra häst och rida för tränare, jag är lite mer skogsmulle-typen som sitter i sin egen värld (antingen som indian eller som galoppjockey) medans hästen lunkar på längs stigen.. :D

Det är väl tur att alla är olika :). Men jag bor så när DA och deras hästar är underbara, så det känns inte som en ansträngning :). Jag har dessutom bara ridit ett halvår "på riktigt" så jag vill hålla igång så mycket som jag kan, jag tycker det är så vansinnigt kul! :)

Men är det inte lite synd att hästarna för en gång skull får vara ostörda? Eller går de inte så mycket annars? För det känns som halva grejjen för våra, att de verkligen får vara i fred för en gång skull. Och dom är ju så söta! Imorse red vi hem dem, när vi kommer gående ner mot hagen ca 30 personer i klunga, högljudda och förväntansfulla barn med hjälmar på huvudet och tränsen i högsta hugg. Vad gör våra hästar då? Joo de gnäggar glatt och kommer springande mot grinden, ALLIHOPA! :love:

Dom har maxgräns på 3 lektioner per dag och häst, aldrig mer än 2 lektioner i rad, de har ganska långt sommarlov också, tror det är 8-9 veckors sommarlov, och då är det lätta ridläger 2-3 av dom veckorna..
Under terminerna tävlas ju en del av hästarna och då brukar de bara behöva gå 1 lektion dagen efter, kanske 2 om den ena är en väldigt, väldigt lätt lektion.. så hästarna överansträngs inte ^^

På andra ridskolan går de flesta skolhästar på helbete i ca 4-5 veckor, fångponnyn är hemma hela tiden och de som ska skolas kanske går på helbete bara 1-2 veckor..
Men även om de går på helbete kollas dom två ggr om dagen, så att ingen har fått nåt sår, verkar halt eller dålig på något annat vis.. :)

Ja hade jag haft hästarna närmare hade det varit en annan sak, nu har jag ju minst en kvarts bilresa till ridskolan.. finns inte så många hästar i närheten av min stadsdel heller.. ett litet ponnystuteri och lite travhästar bara.. :)

ja, det skrev jag.. när jag skrev "den andra ridskolan" så är det en annan än den jag pratar om.. dvs lite skillnad på dem, jag har bara pratat om första ridskolan tills jag skrev "den andra ridskolan" :)
Ridskola 1 har 8-9 veckors dygnet runtbete med lätta turer var tredje dag (går på gräs från maj-sept)..
Ridskola 2(den andra) har hästarna på helbete 4-5 veckor och petas inte ens på (om de inte skadat sig förstås).. all övrig tid på året är det grushage..

Nja, det blir att kanske besöka nån tävling eller bara läsa hästtidningar och så kan man ju hälsa på hästarna på sommarbetet.

Jag har haft sommarhäst som jag ridit nästan varje dag :) Jätte kul!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 020
Senast: malumbub
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama