Ridlektion i går. Fick välja på starka springiga skimmeln eller en yngre brun förmåga. Frågade hur hon var att rida och det lät som att hon behövde massa ben + massa finlir. Iom att jag hade haft ont i huvudet hela dagen och var rätt matt i skallen valde jag faktiskt det säkrare familjära alternativet (skimmeln). Sa dock att jag gärna testar den där bruningen någon gång.
Satt upp och skrittade iväg, återigen svarade han inte jättebra för skänkeln. Jag har en teori om att de som rider honom ofta glömmer lite att skänkel finns och istället bromsar honom konstant. Jag har ju haft en medryttarhäst som var lite likadan (minus det starka) och har med mig att det egentligen är dessa hästar som behöver lite hjälp från skänklarna.
Hursomhelst, eftersom han ändå är en pigg sak som jättegärna gör rätt tog det inte direkt lång tid innan jag hade honom framme för skänkeln.
Fortsatte med lite bågar och märkte att han var aningen stel i vänster, kändes lite som att "problemet" satt i vänster bak. fortsatte med lite bågar och la in några fram och bakdelsvändningar. Vet inte om det är rätt men jag upplevde att det successivt släppte lite där bak och att han rörde sig bättre där. Hann inte med att träna på så många inbromsningar, men bättre att han kan röra sig vettigt så får jag helt enkelt jobba skiten ur mig för att han ska vara lugn och kontrollerad sen.
Första övningen var skänkelvikning i skritt, fokus på att behålla skritten exakt så som den var när vi skrittade normalt, alltså inte krångla till det med massa skänkelvikning och att hästarna kanske får lite motorstopp. Istället kanske lite svagare skänkelvikning och att de traskar på framåt. Det gick så där för oss, herrn tyckte det verkade jobbigt men vi fick till några riktigt trevliga långsidor. Fick säga till lite på skarpen någon gång när han maskade, att liksom hallå jag är här och jag skulle vilja att vi har kul ihop!
jag börjar kunna honom bra nu tycker jag, och även om vi inte fick till det hundra procent alla gånger kände jag att jag hade bra koll på när jag behöver bromsa på ytter, lägga lite extra tryck på inre osv. Kom på mig själv med att liksom bara göra och det blev rätt och behövde inte tänka så himla mycket vilket var en kul känsla!
Efter det körde vi samma övning i trav, vilket är jättemycket enklare för herrn verkar det. Behövde inte alls korrigera lika mycket utan han var lättare att manövrera där. Det jag märkte var att han gärna maskar ur skänkelvikningen genom att låtsas skänkelvika
Han lyckas på något vis lägga halsen och ändra lite på hur han går så att det typ känns som skänkelvikning.
Så mitt mål med honom får väl bli lite att lära mig när han luras. Märkte även att när jag fick till riktigt fina skänkelvikningar, kändes det som en extremt svag och dålig skänkelvikning
Så jag behöver nog bli lite bättre på att lära mig hur han ska kännas. Nu har jag kommit så långt att jag utan problem rider honom lugn och inte så stark osv,så det är dags att avancera lite.
Sedan blev det galoppfattningar innan vi skulle pusta. Jösses vad mycket fattningar vi gjorde, det var jättekul! Vi skulle förbereda och fatta när ridläraren sa till, galoppera 1-2 steg i kortkortkort galopp, sedan bryta av till trav något travsteg för att sedan sakta av till skritt. Vi gjorde det säkert 15 gånger och mitt största problem var så klart då att få till den där kortkorta galoppen och att få herrn att stanna
Till min inte så stora förvåning var han dock himla duktig på den kortkorta galoppen, bara jag förberedde riktigt ordentligt innan. Fick in snitsen på det ganska tidigt och blev så sjukt stolt. Jag tror ju fortfarande att jag inte kan rida i galopp
Sedan var det den där delen med att få honom att bryta av, och sakta av. Vi har liiite att jobba på där, men jag lyckades 1-2 gånger med att bara ha 3 travsteg innan det blev skritt.
Det häftiga med den här övningen var att det blev urhäftiga fattningar. Han är ju generellt bra på fattningar men de här var helt utomjordiska! Alltså det kändes som att han verkligen kröp under med bakbenen under sig, och sköt upp framdelen för att rulla igång, först tänkte jag att "Men? Stegrade han sig nu?" Men nej, ambitiös häst + att jag lyckats med att det skulle vara kortkort galopp efter fattningen
Efter alla de fattningarna fick vi rulla på i galopp och skulle in på volter lite när vi kände för det, och öka galoppen på långsidorna. Men jag fick inte öka för ridläraren utan skulle istället fokusera på att fortsätta ha honom lugn och inte stark, för han gick superfint just då. Försökte att inte hamna efter någon som rejsade järnet genom långsidan utan i stället då komma in på en volt osv. Så han inte skulle bli orättvist suktad. Lyckades faktiskt hålla honom så där mjuk i handen och lugn för det mesta, men fick påminna honom konstant om att inte rusa iväg.
Sist skulle vi skritta på dem i frisk skritt, få dem att länga på benen så mycket som möjligt, och bli lite långa och låga. Inte herrns paradgren, oj vad han hade svårt att verkligen länga stegen. Det blev så många olika längd på stegen
såg ut som ett litet fyllo. Men han försökte verkligen sitt bästa, det märktes. Han ville jättegärna göra rätt.
Vi fick nog till någon långsida där det gick hyfsat bra i alla fall!
Nöjd med lektionen, känns verkligen som att jag känner herr springigochstark nu. Gillar honom, tycker inte alls att han är jobbig som förut