Ridlektion i går. Fick en riktig gentlemanna ponny som kan bli aningen tjurig i boxen. Men nu sysslade han med att fälla och var riktigt jäkla skitsur
Herrn lade bak öronen, måttade bett och sparkar, kastade sig fram och tillbaka och var riktigt riktigt arg. Självklart även riktigt skitig, så även om jag gärna hade låtit honom vara, så var inte det ett alternativ.
Det resulterade i att jag fick lite publik när barnen från nybörjarlektionen kom in
Märkte inte riktigt förrän det var kanske 4 i publiken och deras ridlärare tog det som ett bra tillfälle att lära barnen. Frågade så klart först.
Jag förklarade lite snabbt vad jag gjorde. Jag har ju tyvärr rätt mycket erfarenheter av sådana hästar.
Biter hästen i luften och svingar med huvudet fortsätter jag borsta. Så fort hästen slutar slutar jag borsta, backar ett steg, och klappar.
En bit mot mig värjer jag mig för genom att vifta till, säga nej, och backa hästen ett steg. Fortsätter sedan borsta. slutar hästen slutar jag borsta, backar, och klappar.
En spark aktar jag mig för, och sedan brukar jag flytta hästen två steg åt sidan, sen fortsätta borsta. Samma där, slutar hästen slutar jag borsta, backar, och ger klapp.
Upprepa två gånger så fattar hästen. Då kan man börja kräva att man får ta två borsttag, sen tre, sen fyra, sen fem... Sen är det viktigt att när man känner att hästen accepterat konceptet inte går på för mycket utan man tar 10 tag sen avbryter man även om hästen inte bråkar, klappar, berömmer. Självklart har jag då både handskar, väst och hjälm på.
Ungarna verkade tycka det var lärorikt iaf
Ridläraren kommenterade och visade på hur jag stod (i de säkra zonerna) och att jag hade stenkoll på hästens kroppspråk. Herrn blev minsann ren till slut och jag kände att jag kom riktigt långt på den timme jag jobbade med honom. Glad att jag hade tid att gå in och jobba så istället för att bara attackera med borsten också, känns så mycket bättre.
Ridlektionen gick sämre, vet inte om det är pga pälsfällningen men Herrn var stel som satan i vänster varv och riktigt skruttig i början. Fick inte riktigt fram honom och han kändes ojämn. Fick jag honom att gå rätt gick det bara långsamt och med knapp styrfart, så det var någon falsk typ av att gå i form. Han kändes även hård i munnen och växlade mellan att ta bettet och verkligen dra det ur händerna på mig och knäppa av i nacken
Kändes ärligt lite förtvivlat för jag fattade inte hur jag skulle rida på det för att få det att kännas trevligt. Övningen var som vanligt ingen övning och första galoppen kändes hemsk, jag kämpade på i vänster varv, han tiltade huvudet till höger, tog tag i bettet, och i varje galoppsteg drog han bettet åt vänster
Vad sjutton liksom, hur ska vi hitta harmoni i det.
Efter halva lektionen ca frågade ridläraren om det inte liksom släpper. Nej sa jag, inte ett dugg, jag har kramp i fingrarna.
Då tyckte hon att jag nog kan ge några cm tygel extra och i stället bara köra på framåt. Hon såg på honom att det inte direkt var hans dag. Sagt och gjort fokuserade jag på fräsch skritt framåt, fräsch trav framåt, och fräsch galopp framåt.
Kändes bättre och bättre även om han fortfarande jobbade stenhårt med att dra som tusan i tyglarna.
När han väl kommit fram lite och hade bjudning ordentligt, sisådär när det var 10 minuter kvar av lektionen, kändes han dock okej, inget fantastiskt men han grejade inte med huvudet så där mer. Kunde gå korta stunder i en trevligare form.
Så nej, ingen guldstjärna på den lektionen. Kändes ärligt lite bortkastad. Herrn var uppenbarligen på 0 humör och körde stenhårt på sina knep för att få ryttaren att tappa tyglarna istället för att kunna kommuniceras med.
Nu har jag haft 4 (tror jag) dåliga lektioner i rad. Suktar efter en bra nu!