Ursäkta om jag frågar man vart kommer rädslan att hoppa ifrån? Du behöver inte svara om inte du.Gårdagens lektion på lilla bulldozern.
Kollade lite hur han gick innan och konstaterade ganska fort att han var t a g g a d. Han tycker den är vansinnigt kul att hoppa, men hoppar med världens sämsta teknik och har dessutom skitsvårt med distansen mellan hindren, han blir taggad och galopperar som en symaskin för att sen byta till lååånga språng och sen symaskin i gen - sedan efter hindren landar han och gör någon form av neeeer med huvudet i en halvbock. Han är svår att hoppa, jättesvår. Tycker jag i alla fallMan måste verkligen kunna reglera galoppen och vara med honom 100%. Sedan kallar jag honom inte bulldozer för intet - just förhållande hjälper är inte jättebra installerade och han plöjer på liksom, stark som en oxe dessutom.
Jag hade bestämt mig från början att inte hoppa eftersom jag är urkramad som en disktrasa i huvudet. Det hade blivit lite mycket att försöka övervinna rädslan och hoppa. Vi började med framskrittning och där gjorde jag inte samma misstag som sist utan jag lade krut på att "installera" halt och förhållande hjälper. Det gick rätt bra och till slut kände jag att broms och stopp fanns bra befästa. Jobbade mycket med att mjuka upp hans vänstersida - hans svaga lite stelare sida. Han mjuknade rätt bra.
Vi red sedan lite på volter, red stå två sitt en och tränade mycket tempoväxlingar. Sedan fick vi stå i lätt sits ett tag och då galopperade vi även. Bulldozern var väldigt duktig faktiskt, har nog aldrig varit med om att han lyssnat så bra på förhållande hjälper - och även gick lite lugnare i både trav och galopp, inte som en symaskin.
Sedan red vi över hindren som cavaletti ett par gånger. Han var en stjärna och jag behövde bara reglera farten lite annars gick han av sig själv spikrakt över cavalettin. Ridläraren höjde en aning på sista cavalettin/hindret och sa att vi skulle komma i trav i ström och att det var ok ifall hästarna rullade igång i galopp efter det sista upphöjda. Jag bestämde mig för att det kan jag ju i alla fall göra - så trots att jag bestämt mig för att inte göra något annat än bommar på marken, så "hoppade" jag. Det kändes ok. Men förstörde min fina broms och stopp som jag hade installerat. Han blev vansinnigt taggad
Bara och börja om med det. De andra hoppade 4 åt gången och jag red runt för mig själv, som vanligt.
Red mycket i skritt och jobbade med broms och stopp samt skänkelvikningar för att mjuka upp.
Jag tyckte det gick bra! Fick honom mjuk och trevlig, och väntande i steget. Han fick lite tilltaggnings ryck då och då, men det var bara att påminna honom om vad som gällde.
Ganska bra lektionMassa skritt men jag tycker skritt är jättenyttigt att arbeta i, både för häst och ryttare.
Jag har endast ramlat av en gång i hoppningen (på en tävling) under mina fyra år jag ridit häst. Jag blev ju lite skraj såklart men tvingade mig själv att köra på nästa hopplektion ändå och nu har jag insett att avramlingen var mitt fel för att jag var väldigt oerfaren med den hästen jag red. Nu hoppade jag samma häst 70cm utan problem och längtar efter att bli bättre.... dock så vill jag tävla dressyr på högre nivåer när jag blir lite bättre, dressyr är nog favoriten.