Sv: Ridskoleryttare 2014
Ridskolan jag rider på har 8 hästar (6 ponnyer och 2 stora hästar) och i stallet står även 2 stycken privat hästar. Det finns även ett gäststall, mellan ridskolestallet och ridhuset, med 4 boxar som används vid tävling eller om någon häst blir sjuk. Vi har en stor ridbana(vet inte exakt hur stor den är, och vågar inte gissa) som iaf är så pass stor att man kan hoppa riktiga banor på stor häst på den
Sen har vi ett ridhus, som är snäppet mindre
Vi har även en liten klubbstuga med ett litet kök och ett
vardagsrum.
Vi har 2 rätt stora hagar som används av de flesta ridskolehästarna.(De använder 1 hage i taget och har alltså en "vinterhage" och en "sommarhage") De finns 2 till "stora" hagar som används av privathästarna. De går antingen båda i en hage eller, om det av någon anledning inte fungerar, i varsin hage med eller utan någon av ridskoleponnyerna som sällskap. Om någon av ridskolehästarna inte kan gå med de andra och/eller måste stå i mindre hage p.g.a skada eller annat går denne själv(eller med någon av de minsta ponnyerna) i lilla hagen.
Vi har 3 lokala tävlingar/år. I september har vi hoppning lör-sön för häst och ponny och i juli har vi dressyr fredag-söndag(oftast) med ponny ena dagen och stor häst på de 2 andra. Sen har vi också en lokal körtävling någon gång på hösten, men den har jag mindre koll på.
Varje år, eller åtminstone nästan, håller också Shetland nord en av sina utställningar här.
Klubbtävlingar är det rätt glest med. De är även dåliga på att sätta upp information om detta då tävlingarna, i princip, bara är till för ponnyryttarna med egna ponnyer.(Och dessa får ju info om tävlingarna på privatträningarna)
Förut hade vi både dressyrsatsning och hoppsatsning, mycket lyckat och populärt, men av någon anledning har bägge dessa tränare valt att inte längre ha något med klubben att göra, vilket är lite märkligt.
Hopptränaren haft hand om allt på klubben tidigare. Anordnat tävlingar och aktiviteter, hållit lektioner flera dagar i veckan och varit ridskolans ansikte utåt.
Dressyrtränaren är min ridlärare som nu har valt att bara undervisa på tisdagar, inget annat. Hon vägrar tävla för klubben numera och tänker inte ha något annat med den att göra
(Kan nämnas att dessa två tränare har samarbetat mycket)
Något måste ju uppenbarligen ha hänt, men vad vet jag inte.
Är lite nyfiken, men samtidigt vet jag inte om jag vill veta
Så..