- Svar: 25
- Visningar: 2 792
Statliga styrda Distriktsveterinärerna ska säkerställa tillgänglig djurvård i hela landet. Men i Västerbottens inland är det semesterstängt i flera veckor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad beror detta på? Utbildas det för få veterinärer? Beror det på att veterinäryrket har blivit kvinnodominerat och många jobbar deltid? Hur ser det ut i andra liknande länder, brist på veterinärer där också?
Vad tänker du på när du skriver arbetsmiljö? Bara nyfiken då jag tänkte att man får höja lönen för att göra det mera attraktivt men såg att du listade arbetsmiljön högre verkade det som.Arbetsmiljö och lön, särskilt det första om vi pratar distriktsveterinär.
I kombo med i detta fall att glesbygdskommuner i inlandet som Vilhelmina/Lycksele generellt har svårt att attrahera akademiker och har begränsat med arbetstillfällen. Likt många akademiker är många veterinärer tillsammans med andra akademiker och det är väldigt begränsat med attraktiva arbeten för medföljande partners. / Leg. vet. som jobbat i Norrlands inland på DV
Vad tänker du på när du skriver arbetsmiljö? Bara nyfiken då jag tänkte att man får höja lönen för att göra det mera attraktivt men såg att du listade arbetsmiljön högre verkade det som.
Säkerheten i arbetsmiljön spelar nog in. Långt ifrån alla (äldre) stall och ladugårdar är säkerhetsmässigt rätt utformade. Tänk bara på hur många stall som har smalare stallgångar än vad man får ha vid nybygge.Vad tänker du på när du skriver arbetsmiljö? Bara nyfiken då jag tänkte att man får höja lönen för att göra det mera attraktivt men såg att du listade arbetsmiljön högre verkade det som.
Mycket jour och ensamjobb.Vad tänker du på när du skriver arbetsmiljö? Bara nyfiken då jag tänkte att man får höja lönen för att göra det mera attraktivt men såg att du listade arbetsmiljön högre verkade det som.
Vad tänker du på när du skriver arbetsmiljö? Bara nyfiken då jag tänkte att man får höja lönen för att göra det mera attraktivt men såg att du listade arbetsmiljön högre verkade det som.
Har en vän som nyligen är färdig vet och hon beskriver exakt samma som du, beredskapen på natten är värst.Vissa saker har ändrats sedan jag jobbade till något bättre och är lite olika på olika distrikt men lite kort listat från när jag jobbade
* Korkade fenomenet beredskap (det normala folk skulle kalla ’jour’) där man var tillgänglig för telefonsamtal och utryckning en-två nätter i veckan (17.00-08.00) och var tredje-fjärde helg (17.00 fredag till 08.00 måndag) för ingen fast ersättning alls i princip om man inte behövde åka ut och fick provision. Ingen ersättning för alla, ofta onödiga telefonsamtal. Beredskapen låg i princip ovanpå (!) vanliga 40h arbetsveckan som i realiteten ofta blev högre. Även om det inte ringer är det en stress att veta att det kan ringa närsomhelst. Kunde vara allt mellan att inte behöva åka ut alls en helg (=18kr/h för att svara i telefonen som ringde mitt i natten) till att jobba dygnet runt.
* Hör ihop med ovan delvis, att behöva sätta sig i bilen och köra 5-10-20 mil till djurägare när du redan har jobbat 8-10-15-20h i sträck eller inte fått sova ordentligt senaste dygnet, två dygnen, tre dygnen. Kanske på dåliga vägar i dåligt väder dessutom.
* Ensamheten, du är själv och har begränsat med möjligheter att få hjälp och stöd jämfört om du jobbar på klink
* Otillräckligheten och svårigheten att säga nej. Det är inte så lätt att säga till djurägaren att de måste vända sig med sitt akut sjuka djur till kollegan i beredskap när denne befinner sig i en annan stad 12mil bort och kanske åt helt fel håll och upptagen med annat. Då jobbar man lätt över istället.
* Dålig arbetsmiljö ffa ute i häststallarna och dessa långa bilkörningar
Har däremot aldrig varit med om så gulliga och snälla djurägare, stor skillnad jämfört med att jobba vid kusten. De var väll tacksamma att det fanns någon som kunde komma öht![]()
En stor anledning är att kvinnor har högre betyg och därför tar de flesta platserna på utbildningen.Vad beror detta på? Utbildas det för få veterinärer? Beror det på att veterinäryrket har blivit kvinnodominerat och många jobbar deltid? Hur ser det ut i andra liknande länder, brist på veterinärer där också?
Låter varken sannolikt eller logiskt. Mest misogynt, faktiskt.En stor anledning är att kvinnor har högre betyg och därför tar de flesta platserna på utbildningen.
Ett problem då en bunt av dem är teoretiker och inte praktiker. Generellt så finns där också fler små och muskelsvaga individer-passar säkert bra till marsvin men inte till ko med svårt felläge på kalv. De varken når eller orkar.
Vi har haft en uppsjö av felbehandlingar och, kanske ännu värre- ingen behandling alls trots svårt sjuka djur. Jag har fått strida tom bråka för att få hjälp och då är det veterinär på plats som vägrar se eller hålla med och hitills med facit i hand har jag haft rätt. Jag har fått kontakta gård o djurhälsans veterinär, min privatveterinär, andra djurägare- för att få hjälp till hjälp. Ta en annan veterinär för att veterinär nr 1 är dålig.
Då skulle jag snarare tro att det helt enkelt är färre ungdomar nu för tiden som växt upp på lantgård och blir veterinär för att de kan och därför vill jobba med lantbrukets djur. Bonnsönerna som väljer att bli veterinärer i stället för att gå i pappas fotspår är väldigt sällsynta. Majoriteten av de djurintresserade i dag är i stället ungdomar som växt upp med sällskapsdjur i hemmet, eller mött hästar på en ridskola. Våra levnadsmönster kring djur har helt enkelt förändrats de senaste 100 åren, och ur det har en annan typ av veterinärer också vuxit fram.En stor anledning är att kvinnor har högre betyg och därför tar de flesta platserna på utbildningen.
Ett problem då en bunt av dem är teoretiker och inte praktiker. Generellt så finns där också fler små och muskelsvaga individer-passar säkert bra till marsvin men inte till ko med svårt felläge på kalv. De varken når eller orkar.
Vi har haft en uppsjö av felbehandlingar och, kanske ännu värre- ingen behandling alls trots svårt sjuka djur. Jag har fått strida tom bråka för att få hjälp och då är det veterinär på plats som vägrar se eller hålla med och hitills med facit i hand har jag haft rätt. Jag har fått kontakta gård o djurhälsans veterinär, min privatveterinär, andra djurägare- för att få hjälp till hjälp. Ta en annan veterinär för att veterinär nr 1 är dålig.
Låter ju nästan som att man bör bli veterinär själv först innan man börjar med något sånt.En stor anledning till att jag flyttade söderut igen var just veterinärbristen och att den veterinär man kanske till sist fick tag på, inte hade hästkompetens. Det är väldigt tråkigt, speciellt som mellersta norrland (där jag bodde) har fantastiska möjligheter att ha tex avelsston och unghästar på lösdrift. Det skulle kunna bli så bra, men när nåt så enkelt som ett skärsår riskerar att leda till avlivning, för att "ingen kan komma ut" då känns det väldigt hopplöst.