Ridskolehäst som distanshäst?

Habina

Trådstartare
Jag försökte hitta någon gammal tråd om detta, men gick bet. Så, här kommer en ny tråd istället. :D

Skulle det fungera att rida distans på en ridskolehäst som fortfarande är i verksamhet? En häst som går 1-2 lektioner om dagen, sex dagar i veckan och endast sjunde dagen kan ägna sig åt distansträning. Eller behövs det mer tid än så? :confused:

Jag tänkte att tävlandet kunde ske sommartid, när hästen inte går i verksamhet, men samtidigt måste ju hästen tränas för uppgiften innan tävlingssäsongen kommer igång.

Genomförbart eller dömt att misslyckas?

I mitt fall handlar det om en äldre ridskolehäst som redan har en bra grundträning att stå på. Även om ridhusväggarna är lite annorlunda jämfört med ett öppet fält. :angel:

Sv: Ridskolehäst som distanshäst?

Jag har ingen aning egentligen, men min spontana tanke är att om hästen går lektioner 6 dagar i veckan, och ska distanstränas den 7:e, så blir det väldigt lite tid för återhämtning under själva träningsperioden. Vilket kanske inte är optimalt. Vila är ju också viktigt.

Då kanske det skulle vara bättre med långa skritturer på den sjunde dagen som motvikt till ridhusjobbet? Men då är frågan om hästen blir tillräckligt tränad inför första start. *grubblar*

beror ju helt på vad du tänkt starta för klass.
Upp till fem mil behövs ytterst sällan någon specialträning om hästen är har grundkondition.

Jag skulle då aldrig våga ta ut en häst på en 5-mil, om träningen endast bestått av ridning på ridbana.
Hur kan man då tro att hästen ska klara av ett helt annat underlag utan att få problem?

Vem säger att hästen endast är riden på bana?
Rimligtvis bör den ha fått gå i hage dessutom.

Jag vet då inga ridskolehästar som travar och galopperar på grusvägar.
Att gå i hage stärker inte upp skelettet och senor på det sätt som behövs till distans.
För att rida en CR så måste man ändå hålla ett visst tempo för att klara maxtiden.

Jag skulle då aldrig våga ta ut en häst på en 5-mil, om träningen endast bestått av ridning på ridbana.
Hur kan man då tro att hästen ska klara av ett helt annat underlag utan att få problem?

Då är givetvis följdfrågan, räcker det med underlagsträning i skritt? Alternativt, hur länge sedan är det okej att ha fått "underlagsträning"?

För de som undrar är det max 5 mil det handlar om. Om det ens är genomförbart. :grin:

Om en häst normalt går som ridskolehäst, på preparerade underlag, så skulle inte jag rekommendera nån att starta distans efter enbart skritt på hårdare underlag.
Därmed inte sagt att hästen faller död ner efter målgång, men risken finns att den blir rätt ansträngd i senor och muskler.

Plockar upp tråden igen eftersom köpet nu är genomfört. :D

Det är alltså min gamla uppfödning som jag återköpt, tanken är att han skall gå på ridskola för att förtjäna uppehälle och resterande tid är han till mitt förfogande.

Men om 6 dagar lektion, 1 dag distansträning inte fungerar, vilket antal skulle vara optimalt? Så jag har något att förhandla med ridskolan om. ;)

Vi pratar om en väl grundriden häst som varit helt igång de senaste två åren och nu är 13 år gammal. Start i Clear Round och möjligtvis någon T50 en eller ett par gånger om året.

Får jag som jag vill kommer jag ha full förfoganderätt över hästen sommartid, så i värsta fall skulle jag kanske hinna träna upp honom för start i augusti. :idea:

Hej! Jag tror att det är svårt att svara på din fråga helt enkelt för att det nog inte är så vanligt med ridskolehästar inom distansen. Erfarenheter saknas nog.
Men jämföra med andra dicipliner kan man ju göra. Jag köpte två travston vid årskiftet. En nioåring och en sexåring. Den äldre var ridtränad i första hand på grusvägar anlagd tränignsslinga och ridhus. Båda ridna ungefär lika länge och i tävlingskondition (för trav) vid köp.
Den yngre blir mkt tröttare i benen har jag märkt och det kan mkt väl bero på ovana vid hårda grusvägar tror jag. Båda har i år genomfört varsin PP och CR, den yngre 2 CR. Sistämnda ämnar jag inte starta mer i år då det känns som benen måste stärkas. Den äldre ska få gå en T50 senare i år.

Ja, det är ju endast de senaste två åren som han varit ridskolehäst. Innan dess har jag distanstränat honom (som ung) och så har han ridits av en hoppryttare några år blandat med vanliga uteritter. Så jag tror grundhållbarheten finns där, sedan är väl snarare frågan hur mycket mängdträning som behövs för att underhålla det hela. :)

Anklam i Sjöbo har haft ridskolehästar som gått i verksamhet o distans samtidigt. Fast då är distansträningen en del av lektionerna.
// Linda

Jo, det vet jag om, men det hjälper ju inte mig. :grin: I mitt fall är det en vanlig ridskola där man främst rider dressyr och hoppning på ridbana, så jag hänvisar till frågorna i mitt inlägg nr 10.

Ursäkta, jag tänkte att deras erfarenhet av ridskolehäst + distans kunde vara intressant. Deras hästar går mest i traditionell ridskola med dressyr o hopp. Distansen är inte den stora delen av verksamheten.
// Linda

Tyvärr stämmer inte dina uppgifter riktigt Linda.Anklams hästarna är distanshästar som har ridits i hoppning o dressyr.Inte tvärtom.Däremot tror jag att frågeställaren kan ju ha hästen till hälften på ridskolan o hälften själv så kan hon börja med några PP o sen CR till våren.hon är då välkommen till greveritten t ex..för sin första CR.Banan är snäll o inte så jobbig för hästen. T 50 går däremot över backarna så den är lite tuffare, som sig bör.Kram Rosa

Okej, my bad. Har bara inte sett så mycket distanshästar ute på banorna.
Däremot tror jag inte TS ligger o kör ca 65 mil för en CR.
// Linda

Helt rätt gissat Mahlmt. ;) Jag tänkte satsa på någon utav uppsalaritterna, möjligen att jag drar mig åt Rimbohållet också.

Men om jag förstått det hela rätt finns det inte så mycket erfarenhet kring detta, så jag får helt enkelt köra trial and error. :angel:

Hej!
Svar ifrån Ylva Johansson Attarps Ridskola. Ifrån början gick våra risskolehästar lektion på vardagar och tränade uteridning på lö/sö.
1999-2001 därefter började vi satsa mer på distansridningen.
Alla lektionshästarna passade inte för distans pga storlek, ej korrekt benställning temprament m.m. De byttes ut mot mer lättare och när jag avslutade verksamheten fanns det 14 araber 1 b ponny och 1 travare som alla hade gått distans med godkända resultat.Hälsningar Ylva

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 876
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 757
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar