Caramba

Trådstartare
Jag vill INTE ha tips på några ridskolor. Men jag vill ha tips på vad som kan vara vettigt att fråga när jag ringer/mailar de ridskolor i närheten, nu när jag bestämt mig för att ta upp ridningen efter flera år. Har varken tid eller energi för egen häst så en lektion i veckan känns lagom.
 
Sv: Ridskola

Tipsar om att åka och besöka ridskolorna i fråga, då kan du skapa dig en uppfattning om deras hästhållning, kanske kolla på några lektioner för att se hur ridlärarna verkar osv. :)

Men det man kan fråga per telefon är kanske priser, vilken indelning de har på ridgrupper (vissa har olika nivåer, hos andra är det lite mer diffust), hur många hästar de har, möjlighet att rida kurser/privatlektioner etc.
 
Sv: Ridskola

Jag skulle fråga om utbildningsnivå på hästarna, om de har terminshäst eller byter varje gång, hur ofta det är hoppning/dressyr/uteritt/teori och jag skulle fråga om de har en hemsida så man kan kolla på den, förutom det som zassoo föreslagit
 
Sv: Ridskola

Förutom ovan nämnda, kolla om man förväntas ställa upp på någon form av stalltjänst på sin fritid.
Har varit med om detta där man skulle ha stalltjänst en helg i månaden, från morgonfodring till kvällsfodring med all mockning och skötsel, lördag och söndag. Kunde/ville man inte kostade det 250 kr per dag att slippa. Stor seriös ridskola med höga lektionspriser, så inget litet stall där man red i princip gratis mot att man jobbade. Slutade rida där pga detta då jag blev osams med ridskolechefen när jag ifrågasatte detta system och tyckte att det var hutlöst. Det är ju liksom en av anledningarna till att man rider på ridskola, man vill bara rida sin lektion och har inte tid/lust/möjlighet att lägga mer tid på stalljobb.
Åk och kolla på de ställen du är intresserad av och känn av stämningen, om du tror att du skulle trivas där, och om allt ser fint och välskött ut.
 
Sv: Ridskola

Fundera på vad du själv vill ha ut av ridskolan tycker jag.
Det är ju olika från person till person vad man tycker är viktigt.
En del tycker ju om stora ridklubbar med mycket tävlingsengagemang, och andra tycker om mindre ridklubbar med lite mer "vi-känsla".
Sen beroende på hur långt du vill komma eller hur du ligger till i din ridning är det ju förtåss intressant att veta utbildningsgrad på hästarna.
Jag valde den ridskolan jag går på för att:
- Det är en rätt så liten klubb (runt 400 medlemmar)
- Den har bara stora hästar och inga ryttare under 10 år (tror jag innebär lite lugnare miljö för pållarna)
- Det finns specialgrupp i hoppning och även möjligheter till privatlektioner i dressyr
- Hästarna har 6-7 veckors bete och sommarlov på sommaren
- Alla hästar står i box
- Väldigt trevliga hästar med varierande utbildningsgrader.
- Det är en väldigt trevlig stämning bland alla medlemmar.
 
Sv: Ridskola

Jag är i ungefär samma situation som du. Största skillnaden är kanske att jag i så fall vet vilken ridskola jag i så fall börjar på.

Som tidigare skrivits...besöka stallet. Jag gjorde det första gången i går. Jag kommer tidigast börja rida efter nyår. Under hösten kommer jag se olika lektioner och åka dit på interna och externa tävlingsdagar, se olika aktiviteter mm. Jag ska också kolla om det är kö till de ev grupperna jag kommer vara aktuell för.

Det ska bli intressant att känna efter, gå omkring bland spiltor och boxar och "tjyvlyssna" på ryttarna.

En extra fråga till alla i tråden...hur ser ni på det att alla ridskolor inte har box? Hur mycket ska/bör jag kolla om ridskolans hästar/ponnyer får vara i hage? Bör uteritter finnas med i kalendariet?
 
Sv: Ridskola

Jag tycker att hästhållning generellt är en viktig fråga.

Självklart ska ridskolehästarna gå ute i hage precis som alla andra. Är det en lösdrift så ska de vara adekvat storlek med en riktig ligghall med ordentligt med strö så att hästarna verkligen får sin vila och självklart fri tillgång till foder på vintern.

Spilta eller box tycker jag är en mindre viktig fråga - klart att box är att föredra, men jag tycker hagfrågan är mycket viktigare
 
Sv: Ridskola

Jag vill INTE ha tips på några ridskolor. Men jag vill ha tips på vad som kan vara vettigt att fråga när jag ringer/mailar de ridskolor i närheten, nu när jag bestämt mig för att ta upp ridningen efter flera år. Har varken tid eller energi för egen häst så en lektion i veckan känns lagom.

Lite tips vad du kan fråga:
Hur mycket kostar det?
Hur länge håller en lektion på?
Har ni någon specifik ridlärare?
Vad finns det för ridgrupper?
Har ni teori under årets lopp?
Varierad ridning? Ridning mestadels inomhus?
Hur många är ni i varje grupp?( Bra och veta så ni inte är förmånga, så du kan ta så mycket lärdom av lektionerna som möjligt)

Kommer säkert på mer:):)
 
Sv: Ridskola

Jag skulle fråga vad de olika utbildningsmålen för "årgångarna" är. Det finns tyvärr jättemånga ridskolor som brakar på utan någon som helst fundering på hur man får utbildning av ryttaren att gå framåt. Resultatet blir då ryttare som harvar runt utan några konkreta framsteg, år efter år.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp