Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här ska inte finnas några "elevers hästar" och grannens nysådda åker är nog lika utsatt (eller inte) oavsett om jag har ridskola eller hästar privat...Du bör ha en ansvarsförsäkring, om något händer. Det kan ju även hända att hästarna skadar andras egendom, eller att elevers hästar råkar ut för något, eller att hästarna kommer lösa på grannens nysådda åker. Och om något händer, så är det skönt att kunna hänvisa till försäkringsbolaget.
Här ska inte finnas några "elevers hästar" och grannens nysådda åker är nog lika utsatt (eller inte) oavsett om jag har ridskola eller hästar privat...
Men det har fortfarande inte med RIDSKOLEVERKSAMHET att göra, utan med större hästhållning. Och det var inte det jag var intresserad av.Har man mer än 1 häst per familjemedlem så täcks inte sådana "utflykter" av hemförsäkringen, utan man måste ha en separat ansvarsförsäkring.
Det förutsätter en förening som är ansluten till förbundet.På den ridskolan som jag är på så betalar vi i samband med medlemsavgiften in en avgift som är anknuten till Svenska ridsportsförbundet, och medlemmarna försäkras genom deras olycksfalls-försäkring.
den täcker också en massa saker som vi redan har försäkrade på annat håll och det finns ingen anledning att betala en massa för att dubbelförsäkra.Länsförsäkringar har en speciell försäkring för hästverksamhet, där bl a ansvarsförsäkring ingår. Men de är nog det enda försäkringsbolaget som har det. Den täcker även inventarier, lager (t ex foder och strö) m m. Och är mer anpassad till hästföretag än "vanliga" företagsförsäkringar.
Men det har fortfarande inte med RIDSKOLEVERKSAMHET att göra, utan med större hästhållning. Och det var inte det jag var intresserad av.
(för övrigt är den bonde som har merparten av marken häromkring hästuppfödare och just detta ser jag inte som något problem - här i trakten gör vildsvinen större skada än hästarna...)
Jamen DEN biten har líksom inte med saken att göra ÄNDÅ, så var vänlig sluta tjata om det!Ridskoleverksamhet innebär oftast att man har fler hästar, och kommer över 1 häst/familjemedlem. Är ni 4 i familjen så kan du ju bara ha 4 hästar totalt för att inte behöva ansvarsförsäkring. Och är du själv, bara en häst.
Jamen DEN biten har líksom inte med saken att göra ÄNDÅ, så var vänlig sluta tjata om det!
Det var försäkring specifikt för RIDSKOLA som var intressant, övrigt har inte med saken att göra!