ridskola o avtal

E

Eeyore

Jag har nyligen fått höra om ett stall på fastlandet och mina funderingar är huruvida ett ridskolesstall som drivs av ett handelsbolag som i sig är tillåtna att driva ridskolan men i verkligheten drivs det av en individ som ej är tillåten (ingen utbildning på papper) är helt riktigt. Får det gå till såhär att en individ ej "behörig" driver en ridskola under ett företag som får? Eller är det juridiskt sett felaktigt?

snälla finns det någon som kan komma med tips,lösningar el hjälpa mig med detta

:banana: Emma

Sv: ridskola o avtal

Är problemet endast att icke utbildad driver ridskolan är det ickeproblem, det krävs ingen utbildning för att driva en ridskola. Om det däremot finns missförhållande på ridskolan bör man anmäla det till berörd instans (exv miljö och hälsa) men då är det de aktuelle missförhållandena som kommer att beaktas.

Det enda juridiska felaktigheten vid bedrivandet av företaget skulle väl vara om personen i fråga var belagd med näringsförbud.

Som sagt det krävs ingen "licens" för att få bedriva ridskola genom ett företag.

Har hört att en ridskola måste drivas eller ha en person som är utbildad stallchef eller har motsvarande utbildning.

vet inte exakt vart jag har hört detta men det har hört det från flera håll...

Emma

Ja jag har själv bekanta som råkat ut för detta, från början bedrevs turridningsverksamhet och för en sådan krävs ingen formell utbildning enligt kommunen. Men sen flyttades hela verksamheten och man startade upp lektionsridning förutom turridning, detta var då på islandshäst.

För sådan lektionsverksamhet krävdes att en person kunde uppvisa dokumenterad godkänd utbildning, kommunen fick här problem kan jag säga eftersom det då inte fanns någon utbildning i Svergie på just islandshäst. Ägaren av stallet hade själv åkt till Island och genomgått utbildning för Islandshäst och lektionsverksamhet, detta fick hon skicka in papper på som kommunen sen kontrollerade med skolan på Island.

Så visst verkar det finna ett sådant krav alltid, nu har denna verksamhet flyttad till egen gård i en annan del av landet. Även den kommunen krävde papper och dokumentation på utbildning, i mina ögon verkar inte detta vara en engångsföreteelse.

Så här står det i djurskyddslagen:
"Vid tillståndsprövningen skall särskild hänsyn tas till att den
sökande kan anses lämplig att bedriva verksamheten och att de
anläggningar i vilka verksamheten skall bedrivas är lämpliga
från djurskyddssynpunkt."
Dvs egentligen inget direkt krav på formell utbildning men tillståndsgivaren,kommunen, har ganska stor frihet att avgöra vilka krav som skall ställas.
PL

Tyvärr får du söka de kraven på annat håll och inte i djurskyddslagen, och det man hänger upp hela kontrollen på är ordet skola. Om du bedriver ridlekis krävs inget tillstånd, det har vi i grannstallet. Dock är det väl så att man utvidgat verksamheten till lektioner av ungdom och vuxna, då pratar vi utbildning så här kommer man med största sannolikhet att få dra ner eller stänga verksamheten.

Som i min bekants fall var inte bara miljö och hälsa involverad, utan något med utbildning eller liknande kom på besök för att se hur lektioner bedrevs.

Jag blev förbaske tvungen att ringa och fråga, och hon svarade så här när det gällde hennes fall.

Fritidsutskottet iom att hon hade en privat ridskola, om hon däremot hade haft kommunala bidrag hade hon reglerats under utbildningsutskottet.

Dessa är förutom miljö och hälsa, de kontrollerar att djurvårdslagen efterlevs.

Söka var? Det är ju i djurskyddslagen som tillståndskravet finns definierat så ytterligare krav borde finnas i underliggande författningar o o där har jag inte hittat några. Kan vara ngn slags praxis bland kommunerna.
Ngn som hittat ngt?
PL

Tillstånd krävs från Miljöförvaltningen vad jag förstått.

Citat -
Tillstånd för viss djurhållning
Enligt 16 § Djurskyddslagen (1988:534) gäller:

Tillstånd till verksamheten skall den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning

#föder upp eller säljer hundar eller tar emot hundar för förvaring och utfodring,
#upplåter hästar eller använder hästar i ridskoleverksamhet, eller föder upp pälsdjur.

Frågor om tillstånd prövas av Miljönämnden som också får återkalla ett beviljat tillstånd. Vid tillståndsprövningen skall särskild hänsyn tas till att den sökande kan anses lämplig att bedriva verksamheten och att de anläggningar i vilka verksamheten skall bedrivas är lämpliga från djurskyddssynpunkt.
Slut citat.

SÅ HÄR ser t.ex. en ansökningsblankett för ridskoleverksamhet ut.

Det finns ridskolor som drivs å ägs av totalt outbildade personer med outbildade "ridlärare", det finns ingen lag på att man inte får göra det men för att vaar med i svenska ridsportförbundet ska man vara kompetent så dessa ridskolor blir ju inte godkända av förbundet.
Personligen tycker jag det är ganska oseriöst att driva företag utan utbildning :smirk:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 190
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama