Jag har haft hästar av alla "tre".Och jag kan bara säga att alla betett sig som hästar snarare än vad de varit för "sort". jag kan ärligt säga att jag inte känner igen att det skulle vara någon stor skillnad.
Har dock faktiskt, kanske stökiga ibland, men aldrig haft en sur, envis eller elak hingst när jag tänker på alla de hästar jag haft/har. Men har haft både gudasnälla och tvärtom av både ston och valacker. Den häst lyckats skrämma mig mest var en kallblodstravar-valack.Så den skulle jag aldrig haft några barn eller nybörjare runt utan valt hingsten och vet det skulle varit tryggare.
Kanske gör man omedvetet lite annorlunda eftersom man hör det där om surmärrar hela tiden,och därför får man just en sån. (Bara en tanke då jag själv inte har den erfarenheten.) och en ridskolan med enbart valacker skulle ju bara spä på det.
Men på en ridskolan så tycker jag att man ska ha trygga hästar framför "sort".Problemhästar ska bara hanteras av kunniga och inte heller vara i ett kollektivstall .Dock förstår man ju att med hingstar på en ridskola skulle ta så mycket mer plats iochmed att man inte kan ha dom i samma hage (tja fast att ha ston och valacker i samma hage kan ju också bli problem..) och kanske inte så jättenära varandra heller, då dom tenderar att gå i baken på varann och ha orutinerad ryttare(på de ridskolor jag varit på och jag medger att det inte är så många, travhästmänniska som jag är, med annars så är det inga större problem att träna hingtar ihop).