ridskola med enbart valacker?

Sv: ridskola med enbart valacker?

Ser bara nackdelar med att ha hästarna i olika hagar när det kommer till grupper med rena nybörjare utan då vill man ha hästar som känner varandra utan och innan.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jo precis, det var det dom skrev i intervjun, att PRK valde att ha enbart valacker för att kunna ha alla i samma hage, plus att det blev lugnare på lektionerna då alla hästarna tillhörde samma flock.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Men bör en ridskola då också ha hingstar bland lektionshästarna? För vi har ju egentligen tre kön, valacker, hingstar och ston? Kan bli väldigt stökiga lektioner på vårkanten :nailbiting:

Valacker kan var nog så personliga och olika men styrs inte lika mycket av hormoner. Och en ridskolehäst måste fungera även med de minst rutinerade eleverna. Därför kan jag förstå om man väljer en valack till ridskolehäst före ett sto.

Jag skulle se det som väldigt positivt om en ridskola kompletterar verksamheten med tex avelsverksamhet så att eleverna får lära sig att hantera även hingstar, föl och unghästar.
Numera är ju grundkunskaperna inom häst ofta under all kritik och folk gör det till en jättegrej att det är en HINGST!!!! :eek: :nailbiting:
Visst är vi lite annorlunda men ändå ingen jättegrej., det är ju fortfarande en häst liksom.

Tjaa det finns knepiga valacker och snälla ston och vise versa och jag vill se alla sorter hos ridskolan.
Supersnälla för nybörjare och försiktiga ryttare och mer känsliga och avancerade för ryttare som vill ha mera utmaningar för att utvecklas.

Personligen tycker jag att argumentet med bara valacker för att de ska gå i samma hage är lite skrattretande.
En flock fungerar inte automatiskt bra bara för att hästarna är av samma kön...
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Fördel är att det blir ett lugnare stall, oftast och jämnare humör.

Dock svårt för vissa hästar som står på ridskolan halva livet eller till och med hela livet, när de väl ska säljas och inte vet hur de ska bete sig bland ston?

Tråkig variation och erfarenhet för eleverna! Att hästar kan variera och hur det kan vara med brunst och temperament hos ston osv. Hur man "ska" hantera dom osv. Att alla hästar är olika.

Bullshit att bara valacker kan gå ihop och bara ston osv. De ridskolor jag har gått på har låtit ALLA ridskolans hästar gå TILLSAMMANS oavsett kön. :) men visst blir det bättre om alla hästarna känner varandra och går i samma hage när de sedan ska rida lektion ihop.

Vi har ett stall med enbart valacker men det är privatstall med 5 valacker - jätte skönt dock hehe. Mitt förra stall (som var mitt eget) bestod också bara av valacker, men det var bara 2 st, bästa vänner.
 
Senast ändrad:
Sv: ridskola med enbart valacker?

Fast javäl inget annat? Jag sa bara att jag vill ha olika typer av hästar/personligehter etc och att en bra ridskolehäst inte sitter i könet utan i individen? Sa definitivt ingenting om att valackar är opersonliga? Läs inte som du vill läsa utan vad som faktiskt står!
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag kan absolut förstå argumentet men har aldrig tidigare märkt att det varit ett problem att ha hästarna i olika hagar? Har aldrig märkt av någon skillnad. Men å andra sidan fick vi inte rida själva utan någon bredvid fören vi kunde bromsa, styra och hålla avstånd och då blir det i mitt tycke inte ett problem. Men visst kan det vara lugnare, har man haft problem med det tidigare så kan jag förstå det. Jag har dock aldrig märkt av något problem med skiljda hagar!
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

På vår lilla ridskola har vi blandat. Vi försöker hålla stona och valackerna i två flockar,men i stallet blir det individanpassat. Det brukar det till slut bli i hagarna också,alltid någon som hittar sin bästa kompis i det motsatta könet;) Vi har alltid som mål att köpa valacker,men av någon konstig anledning lyckas vi lika ofta hitta ett sto!
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag har haft hästar av alla "tre".Och jag kan bara säga att alla betett sig som hästar snarare än vad de varit för "sort". jag kan ärligt säga att jag inte känner igen att det skulle vara någon stor skillnad.
Har dock faktiskt, kanske stökiga ibland, men aldrig haft en sur, envis eller elak hingst när jag tänker på alla de hästar jag haft/har. Men har haft både gudasnälla och tvärtom av både ston och valacker. Den häst lyckats skrämma mig mest var en kallblodstravar-valack.Så den skulle jag aldrig haft några barn eller nybörjare runt utan valt hingsten och vet det skulle varit tryggare.
Kanske gör man omedvetet lite annorlunda eftersom man hör det där om surmärrar hela tiden,och därför får man just en sån. (Bara en tanke då jag själv inte har den erfarenheten.) och en ridskolan med enbart valacker skulle ju bara spä på det.
Men på en ridskolan så tycker jag att man ska ha trygga hästar framför "sort".Problemhästar ska bara hanteras av kunniga och inte heller vara i ett kollektivstall .Dock förstår man ju att med hingstar på en ridskola skulle ta så mycket mer plats iochmed att man inte kan ha dom i samma hage (tja fast att ha ston och valacker i samma hage kan ju också bli problem..) och kanske inte så jättenära varandra heller, då dom tenderar att gå i baken på varann och ha orutinerad ryttare(på de ridskolor jag varit på och jag medger att det inte är så många, travhästmänniska som jag är, med annars så är det inga större problem att träna hingtar ihop).
 
Senast ändrad:
Sv: ridskola med enbart valacker?

Ridskolan jag jobbar på har enbart valacker. Men även om vi bara har det så är det inte alla som funkar ihop i samma hage.

Nu inriktar vi oss mer på mindre barn och de tänker inte på vad hästarna är för sort ännu. :)

Den förra ridskolan var blandad. Men där gick alla storhästar av båda sorter i en hage och alla ponnyer av blandad kompott i en annan hage. Och vi hade aldrig någon betäckande valack! Skönt.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag har haft hästar av alla "tre".Och jag kan bara säga att alla betett sig som hästar snarare än vad de varit för "sort". jag kan ärligt säga att jag inte känner igen att det skulle vara någon stor skillnad.
Har dock faktiskt, kanske stökiga ibland, men aldrig haft en sur, envis eller elak hingst när jag tänker på alla de hästar jag haft/har. Men har haft både gudasnälla och tvärtom av både ston och valacker. Den häst lyckats skrämma mig mest var en kallblodstravar-valack.Så den skulle jag aldrig haft några barn eller nybörjare runt utan valt hingsten och vet det skulle varit tryggare.
Kanske gör man omedvetet lite annorlunda eftersom man hör det där om surmärrar hela tiden,och därför får man just en sån. (Bara en tanke då jag själv inte har den erfarenheten.) och en ridskolan med enbart valacker skulle ju bara spä på det.
Men på en ridskolan så tycker jag att man ska ha trygga hästar framför "sort".Problemhästar ska bara hanteras av kunniga och inte heller vara i ett kollektivstall .Dock förstår man ju att med hingstar på en ridskola skulle ta så mycket mer plats iochmed att man inte kan ha dom i samma hage (tja fast att ha ston och valacker i samma hage kan ju också bli problem..) och kanske inte så jättenära varandra heller, då dom tenderar att gå i baken på varann och ha orutinerad ryttare(på de ridskolor jag varit på och jag medger att det inte är så många, travhästmänniska som jag är, med annars så är det inga större problem att träna hingtar ihop).

Jag tror att det där är lite typiskt travhästmänniskor :D
För jag har nog aldrig stött på travfolk som tycker att hingstar är något problem.
Ridfolk däremot har issues med det mesta..
Tänker man dessutom på hur otroligt välhanterade travhästar brukar vara och hur många ridhästar som krånglar med än det ena än det andra så verkar det inte bättre än att vi ridfolk har mycket att lära av travfolk inom hästhantering...
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag har haft hästar av alla "tre".Och jag kan bara säga att alla betett sig som hästar snarare än vad de varit för "sort". jag kan ärligt säga att jag inte känner igen att det skulle vara någon stor skillnad.
Har dock faktiskt, kanske stökiga ibland, men aldrig haft en sur, envis eller elak hingst när jag tänker på alla de hästar jag haft/har. Men har haft både gudasnälla och tvärtom av både ston och valacker. Den häst lyckats skrämma mig mest var en kallblodstravar-valack.Så den skulle jag aldrig haft några barn eller nybörjare runt utan valt hingsten och vet det skulle varit tryggare.
Kanske gör man omedvetet lite annorlunda eftersom man hör det där om surmärrar hela tiden,och därför får man just en sån. (Bara en tanke då jag själv inte har den erfarenheten.) och en ridskolan med enbart valacker skulle ju bara spä på det.
Men på en ridskolan så tycker jag att man ska ha trygga hästar framför "sort".Problemhästar ska bara hanteras av kunniga och inte heller vara i ett kollektivstall .Dock förstår man ju att med hingstar på en ridskola skulle ta så mycket mer plats iochmed att man inte kan ha dom i samma hage (tja fast att ha ston och valacker i samma hage kan ju också bli problem..) och kanske inte så jättenära varandra heller, då dom tenderar att gå i baken på varann och ha orutinerad ryttare(på de ridskolor jag varit på och jag medger att det inte är så många, travhästmänniska som jag är, med annars så är det inga större problem att träna hingtar ihop).

Jag har ridit och skött "alla tre sorter" och jag känner att folk ibland överdriver skillnaderna. Samt att folk ibland letar efter ett typiskt beteende hos det kön de har.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

På Jultorpsranch hade de enbart valacker förr när de hade westernridning för ovana och också lite ridskoleverksamhet. På turverksamhet kan jag förstå det mer eftersom hästarna går så nära varandra när ovana ska rida en tur. Där kan man ju inte kräva att de ska hålla avstånden precis. Då fick det ju helt enkelt inte vara något bråk eller krångel så jag vet att hästarna valdes ut mycket noggrant (alltså inte enbart för att de var valacker.)

Det där att hästarna går i samma hage och att alla känner alla tycker jag är jätteviktigt på en ridskola där det kan bli att hästarna kommer lite för nära varandra ibland på nybörjarlektionerna. Det får ju inte bli bråk vid de tillfällena. Vi hade inga problem med att ha blandflockar på den ridskolan som jag jobbade på. Däremot var det några hästar som inte klarade av att gå med den stora flocken men det hade andra orsaker som t ex att några inte skulle gå på så mycket gräs pga fånghistorik och någon som inte klarade av att gå i stor flock och som behövde ha med sig sin kompis för att må bra osv.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Aldrig hört talas om tills nu.

Tycker man ska lära sig direkt att hästar är djur med olika personligheter och viljor. Därför vi håller på med hästar och inte maskiner!
Finns valacker med humör också
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

kl

På min ridskola finns både ston och valacker; och alla går i samma hage. Ser inga problem med det. Det fanns en surmärr innan, men hon var ingen äkta surmärr utan gick bra med de andra. Hon försökte mest skrämmas lite när man gick in i boxen.:D Inga av de nuvarande stona är "stoiga"; de suraste är faktiskt valacker... ingen är dock sur att rida.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Varför i hela värden vill man lära sig rida på en ridskola med bara valacker????
Man missar ju minst hälften av vad "Ridning" innebär då!!!! :banghead: :banghead:
Alla de ridskolor jag har ridit på har haft en blandning av ston och valackar. Och visst ibland hade man lust att gråta när nån av de äldre surkäringarna satte i gång (förstå la öronen bakot och ev. visade lite tänder men aldrig något mer!). Men idag är jag evigt tacksam.. Och bara för att det är ett sto innebär det inte att dom här oregerliga och svår hanterliga i stallet.
I det sista stallet jag red i hade vi även hingstar med på lektion (dock inte med brunstande ston ;) )
Inga problem nån stans... :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 016
Senast: mars
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 299
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp