ridskola med enbart valacker?

Sv: ridskola med enbart valacker?

finns en stor riktigt bra ridskola lite norr om Jönköping tror den heter Ölmstad...
de har inga problem med tjuriga ston, som en nämner, inga sto*fasoner på lektionerna, mycket mer balans i alla shumör liksom.* det är bara fördelar ;)
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Min ridklubb fasar ut alla ston nu :( Finns bara tre kvar och minst en av dem ska bort i sommar :(

Jag tycker personligen att det är urtråkigt.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

:(

Jag lärde mig rida på en gammal surmärr.
Trots hennes ojämna humör hade hon en viss charm.
Jag tycker att det låter lite tråkigt med bara valacker.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

delvis KL

jag har spenderat större delen av mitt ryttarliv på ridskola och upplever inte att stona skulle vara särskilt jobbiga? Kanske har haft tur och gått på en ridskola som valt ut lämpliga individer (tycker mig se fler stoiga ston hos privathästägare än på ridskola) för när jag tänker tillbaka på de "speciella" hästarjag ridit på ridskolan har det väl varit ungefär50/50 valacker och ston som stått för knepigt beteende.

Fördelen är väl att man slipper risken med blandflock kan jag tänka mig. De två klubbar jag varit aktiv på har haft privathästarna uppdelade efter kön och lektionshästarna i stor flock. vad jag kan minnas har endast ett sto råkat ut för att en valack betäckt så hon fått skador. tyvärr ledde dessa till avlivning. det lär väl inte hända i en flock med bara 20 valacker, kan jag tänka mig, även om det inte känns så vanligt idag heller i blandflocken.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag gillar ston men ston brunstar vilket kan göra att de beter sig annorlunda emellanåt. Därför kan jag tänka mig att en ridskola helst väljer valacker om de får välja mellan två hästar som i övrigt är ganska lika. Men det är nog inte lätt att hitta riktigt bra ridskolehästar.

Och Kyra Kyrklund har väl myntat ett uttryck som lyder:

...En valack säger man till att göra något. En hingst ber man och till ett sto skickar man in två skriftliga ansökningar och frågar om hon skulle kunna tänka sig att göra detta
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/kyra-bjod-pa-skratt-och-manga.htm

Men hästar är individer och det finns säkert en hel del ston som passar på ridskola också det gäller nog bara att hitta rätt individ oavsett valack eller sto. Tyvärr så finns det på min ridskola tre ston som uppvisar allt annat än passande ridskolebeteende och som nog helst skulle behöva en annan tillvaro :(
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Håller med dig :( Tråkigt.

Första jag red på var en riktigt tjurig märr (fjording) och lärde mig så enormt mycket.
Tycker de flesta valacker man ridit under ridskoletiden bara gått på framåt som en robot. De hinner ju göra alla fattningar läraren ber om innan man själv ber om dem. Medan med stona har jag faktiskt fått rida fram dem själv. <- Föredrar även om jag inte varit en stomänniska.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag skulle sluta rida på ridskola om stona försvann. Jag är en utpräglad stomänniska och tycker att valackerna vanligen är väldigt tråkiga (undrar vad jag kommer tycka om min lille skruttpojk när han blir stor).
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Har jobbat på ridskola och ser stora fördelar med att ha samma kön på hästarna i verksamhet sedan om det bara är valackar eller bara ston kvittrar.

Man vill hästar som går samma lektioner i samma hage i alla fall om det finns nybörjare på ridskolan vilket inte funkar så bra alltid under brunst, vi hade 2 ston som jagade valakarn när dom i brunst.

Vi hade även några som under lektion vägrade röra på sig om någon av dom 2 bakom dom var en valack.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Min förra arbetsplats hade bara valacker. Detta för att hästarna vid arbete var tvugna att vara väldigt nära varandra (red med handhästar ofta ofta) och då hade iallafall jag inte velat blanda in några ston. Det var tillräckligt jobbigt ändå, med surgubbar ;)

Min nuvarande arbetsplats (vanlig ridskola) har mest valacker, men också en del ston. De går inte i samma hage. Vissa av våra damer är "surtanter" men det beror mer på individen än könet skulle jag tro. Krångliga hästar finns av alla kön :)
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag tycker det är jättedåligt om en ridSKOLA inte har hästar av båda kön, med olika lynne och personligheter.
Det är ju på ridskolan man ska lära sig, och i min värld för att kunna förbereda blivande hästägare så krävs det ett brett underlag med olika sorters hästar för att ryttarna ska få en bred kunskap och lära känna sig själva om inte annat om vilken sorts häst de själva föredrar.

Tänk en ridskoleryttare som ska köpa sin första häst och bara stött på snälla valacker.
Den personen har kanske aldrig ens sett de anatomiska skillnaderna annat än på bild.
Det är ganska stor skillnad att hantera en gudasnäll valack och ett brunstigt sto.
Stoet behöver ju inte alls vara något problem bara man vet hur man ska tackla det.
Men hur ska man veta om ingen lärt en ens såna basala saker?
Jag tycker att man ska lära sig grundläggande skötsel, hantering och ridning på ridskolan och då ingår flera olika sorters hästar.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag ser bara nackdelar med en sådan ridskola.
Dels för att det är tråkigt, sen är väl tanken att man ska lära sig rida olika sorters hästar och hantera hästar med olika humör och viljor.
Det jag gillar med ston är just att de kan vara både jävliga, smarta, personliga och bitchiga på samma gång.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag personligen har inte stött på det själv men hört att det finns på flera ställen. Personligen skulle jag tycka att det var skittråkigt. Jag vill rida olika hästar med olika personligheter och egenheter. Jag tycker inte att en lämplig ridskolehäst sitter i könet. Jag tycker det sitter i individen. Jag kan från min ridskoletid (som var lång och på flera olika ridskolor) inte minnas att det var specifikt stona som var knepiga/konstiga/sura/jobbiga, jag kan knappt minnas att de var besvärliga vid brunst. Flera utav de absolut snällaste och med jämnast humör var ston.

Den enda fördelen jag kan se är hagarna, visserligen ser jag inte problem med att ha två hagar. En för ston och en för valackar, det hade dom på en ridskola som jag red på. Alla oavsett rutin visste att i hage nr1 stod ston och i hage nr2 stod valackar. Hagarna låg nära stallet båda två. Inte svårare än så i mina ögon.

Hoppas inte det blir en växande trend att endast ha valackar på ridskolor. Tråkigt i mina ögon!
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag minns att stallets "värsta" (svåraste, krångligaste) häst
på ridskolan där jag red var en valack. Så visst finns det
krångliga hästar av båda kön!
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag håller med.
Jag tycker också att man bör lära sig att hantera
olika sorters hästar från början.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Jag tycker det är jättedåligt om en ridSKOLA inte har hästar av båda kön, med olika lynne och personligheter.

Men bör en ridskola då också ha hingstar bland lektionshästarna? För vi har ju egentligen tre kön, valacker, hingstar och ston? Kan bli väldigt stökiga lektioner på vårkanten :nailbiting:

Valacker kan var nog så personliga och olika men styrs inte lika mycket av hormoner. Och en ridskolehäst måste fungera även med de minst rutinerade eleverna. Därför kan jag förstå om man väljer en valack till ridskolehäst före ett sto.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

En del av dom stabilaste hästar jag ridit på ridskola har varit ston. Jag skulle nog inte rida på en ridskola med hästar av bara ett kön. Dock ser jag fördelar med att dela upp hagarna så man har en sto hage å en valack hage.
 
Sv: ridskola med enbart valacker?

Fast valacker är personligheter de också, behöver absolut inte vara enkla/tråkiga. Däremot är det säkert smidigt på en verksamhet att bara ha valacker ur hagsynpunkt tex.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 016
Senast: mars
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 299
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp