Matilda_0000
Trådstartare
Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en ideell ridskola så jag började fundera lite på anledningen till att dom har så dålig ekonomi. Jag vet att dom har ca 200 elever som rider minst 1 lektion i veckan en vanlig 1 rimmas lektion ligger på 190 kr och spelcial grupper på 240 kr. Dom har endast 12 hästar varav 3 stycken är privatägda hästar (ridskolan betalar inte för dom) men ägarna får betala mycket mindre stallhyra. Dom flesta hästar går 6 dagar i veckan 2-3ggr, ibland 4 på nybörjardagarna och en dag får de flesta hästar gå uteritt och dom gamla vila. Jag tycker att det är på tok för mycket för hästarna att gå. Det är inga fantastiska hästar dom har, det är hästar dom köpt in billigt ca 30 000 för en storhäst så jag antar att dom kanske inte har kapaciteten att gå så mycket som tex de stora tävlingshästarna.
Jag tycker iallafall att det är väldigt skummt att dom har dålig ekonomi när hästarna går så mycket. Dom som arbetar i stallet är de 2 ridlärarna, privat ägare som hjälper till frivilligt, sen får eleverna mocka, släppa ut hästar, fylla Hö osv efter lektioner och annat. Dom har även innackorderingsstall så där får dom även in pengar. Så jag kan verkligen inte förstå hur dom har dålig ekonomi? Det känns jätte konstigt om dom skulle "ljuga" om det eller att typ ridlärarna tar jätte hög lön. Självklart ska de betala allt för hästarna också men hur gör de ridskolor där hästarna bara går 4 dagar i veckan typ? Vet ni vad den dåliga ekonomin kan bero på? Eller en vanlig anledning till att ridskolor har dålig ekonomi?
Jag tycker iallafall att det är väldigt skummt att dom har dålig ekonomi när hästarna går så mycket. Dom som arbetar i stallet är de 2 ridlärarna, privat ägare som hjälper till frivilligt, sen får eleverna mocka, släppa ut hästar, fylla Hö osv efter lektioner och annat. Dom har även innackorderingsstall så där får dom även in pengar. Så jag kan verkligen inte förstå hur dom har dålig ekonomi? Det känns jätte konstigt om dom skulle "ljuga" om det eller att typ ridlärarna tar jätte hög lön. Självklart ska de betala allt för hästarna också men hur gör de ridskolor där hästarna bara går 4 dagar i veckan typ? Vet ni vad den dåliga ekonomin kan bero på? Eller en vanlig anledning till att ridskolor har dålig ekonomi?