ridschema?

P

puff93

hej jag behöver lite hjälp med min häst och ridningen. hästen är en fjord 14 år, märks inte, dock inte i tävlingskondis, go i alla lägen. kärd, riden, dressys o hoppning. jag vill ha ett schema över vad ja ska rida olika dagar men vet inte hur ja ska göra

har tänkt typ så här

mån:dressys

tis:

ons: vila/ nått utan ryttare

tors:

fre: vila

lör: uteritt(kondis)/ hoppning

sön: uteritt

va ska ja gö de andra dagarna?
tips välkommnas!

Sv: ridschema?

Jag brukar försöka följa detta schema som jag tycker är mycket bra. Har för tillfället bara möjlighet att rida 5 dagar i veckan så jag får kanske utesluta något ena veckan och göra det veckan därpå ist. Sen beror det ju också på vad hästen orkar/klarar av och vilken kondis den är i. Sen får man ju variera lite också, kan kan ju t.ex inte klättra kanske varje måndag, utan man kanske får kasta om i schemat lite.

Måndag: Klättring/galopp ute, exempelvis två intervaller.

Tisdag: Longering/tömkörning för lösgörande effekt.

Onsdag: Dressyr, ca45 min effektivt arbete. Du kan gärna avsluta med att
longera lite så hästen blir riktigt lösgjord i musklerna.

Torsdag: Lång skrittur på varierade underlag för att träna senorna.

Fredag: Trava cavalettibommar eller hoppa i ca 30 min. Cavaletti och hoppning är jättebra arbete även för att lära hästen att lyfta på hovarna ordentligt.

Lördag: Uteridning på varierat underlag i både skritt och trav.

Söndag: Vilodag! Här får du gärna lägga in en kortare skrittur.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 130
Senast: Sar
·
Ridning I bland tycker jag det kan vara svårt att variera ridningen, jag glömmer bort att göra olika saker. Kan komma på att jag inte hoppat på...
2
Svar
30
· Visningar
2 131
Senast: Ebblin02
·
Skola & Jobb Jag skulle ha jobba: Mån: 08-20 Fre: 08-20 Lör: 08-20 Sön: 08-20 Nu har/ska jag jobba: Lör : 12.30-01.30 Mån: 08-20 Tis-ons: 20-08...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 963
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve