Ridprovet vid treårs - uppsittning ?

gylle

Trådstartare
Såg precis att det var ändrat sen sista jag visade att man numera skall sitta upp/rida fram inför domaren i ridhuset.
Står medhjälpare får hålla i hästen, MEN får medhjälpare slänga upp ryttaren (står inget alls om det) ?
Får hicka bara jag tänker på att börja klättra upp från marken på den "lilla" killen på över 170cm. Pga ett krånglande knä sitter jag alltid upp från pall vilket ju även gjort att man tappar smidigheten att komma upp från marken så kan nog bli en fin komedi av det om jag skall klättra upp från marken på stallets största häst som då dessutom råkar vara en spänd 3 års hingst i främmande miljö.

Så snälla någon lugna mina nerver och säg att de godkänner uppkastning av ryttaren alt att det finns pall i ridhuset att använda så jag slipper börja träna akrobatik och förstöra mitt knä helt.

Sv: Ridprovet vid treårs - uppsittning ?

Jag var medhjälpare på 3-års 2011 och då använde vi oss av egen pall som jag sedan tog med mig ut från ridbanan när ryttaren suttit upp.

2010 visade jag en på ridprovet och då gjorde vi samma, medhjälparen höll i hästen medan jag satte upp och tog sedan med pallen ut.

Vet inte om det är nya regler för i år, men de senaste åren har det varit ok där jag varit iaf. :)

Tack för svaret då skall det genast införskaffas en pall som är lätt att ta med sig (brukar använda trappstegen som jag ändå har i lastbilen för att nå upp på hyllorna och den är kanske lite klumpig att släpa mer än ut genom dörren på lastbilen ser framförallt nog ganska roligt ut att någon kommer släpande på en gammaldags trappstege modell köksvarianten ;) men smidigare pall får helt klart införskaffas.

Ja, ta med en pall för sjutton!! Den lilla detaljen missade jag i torsdags på Flyinge, så fick sitta upp från marken på min 176-häst. Inte var jag smidig iallafall och stackars hästen undrade vad jag höll på med..

Ja, ta med en pall för sjutton!! Den lilla detaljen missade jag i torsdags på Flyinge, så fick sitta upp från marken på min 176-häst. Inte var jag smidig iallafall och stackars hästen undrade vad jag höll på med..

Haha jag hade nog gett upp och avbrutit ;)
jag satt här och funderade på om man kunde göra någon typ av repstege att klättra upp för, skall faktiskt ärligt säga att jag knappt ens kommer ihåg när jag sist satt upp från marken alltid finns det något att stå på eller så ber man någon att hiva upp en.
Faktiskt så gjorde jag ett halvdant försök att se om jag ens kunde få upp foten i stigbygeln på just denna när han var så förbaskat fjantig när vi skulle börja klänga på honom, pallen åt hästar enligt honom och varje gång någon försökte slänga upp så kastade han sig undan åt andra hållet, kan säga att jag avbröt den tanken fort för var inte ens i närheten av stigbygeln med foten höjdmässigt, så fick verkligen hicka när jag såg den ändrade texten.

En sak man dock kan fundera på idag sitter väl nästan alla ryttare upp med pall för att undvika onödigt slitage på sadlar och hästar så borde väl vara väldigt mkt enklare om det i ridhusen för ridprov faktiskt fanns en så enkel sak som en uppsittningspall att använda istället för att det skall släpas dit 30 pallar för en visning.

Förrästen Peak - frågade du om du fick bli uppslängd innan du började klättra ?

Nej, det gjorde jag inte. Det hade nog fungerat sämre för min del än att asa sig upp själv. Funderade däremot på om jag skulle fråga om jag fick låna domarens sittpall. Men vågade inte. :p

Jag blev uppslängd, inga konstigheter! Är för tusan inte hur vig som helst. Lycka till att hiva sig upp med hjälp av en snorhal stigbygel i axelhöjd!

Nej, det gjorde jag inte. Det hade nog fungerat sämre för min del än att asa sig upp själv. Funderade däremot på om jag skulle fråga om jag fick låna domarens sittpall. Men vågade inte. :p

Hade jag vart i den situationen hade jag klockrent frågat om jag fick låna domarens stol att kliva upp från ! =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka