Ridprovet på treårstest

S

Stopek

Är det bara att man visar upp hästen i alla tre gångarter, eller krävs det mer?

Hälsning Maja

Sv: Ridprovet på treårstest

Du ska kunna rida i skritt, trav och galopp. Hästen ska lydigt övergå till trav och galopp på kommando, den måste göra som den blir tillsagd helt enkelt.
Annars får du instruktioner av övningsledaren.

Var inte orolig, det är inte svårt alls. Men be någon hålla i hästen när du sitter upp och även leda den runt ett par varv så att den blir avspänd innan du påbörjar provet. Såg en häst som hade sadeltvång senast och det blev rena rodeouppvisningen och ryttaren kastades ur sadeln.

Sv: Ridprovet på treårstest

Brukar inte vara speciellt avancerat, känns mest att de vill se att hästen accepterat och förstått att den ska ha ryttare på ryggen.
En häst häromåret behövde x antal försök innan den fattade höger galopp, men till slut gjorde den det = godk ridprov.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama