Ridponnysto e. Casio RP 141 - Eighty Eight Keys xx

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MiaMaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 055
Sv: Ridponnysto e. Casio RP 141 - Eighty Eight Keys xx

Jag känner inte alls till hingsten egentligen, jag bara svarade på frågan om han fanns i Sverige. :)

Men är fertiliteten så dålig så ska man kanske fundera över andra alternativ.

Speyksbosch Diablo är en trevlig, snygg mindre hingst med bra gång!

Han är tydligen inte fertil, av 9 betäckta ston 2009, blev endast 1 dräktigt.
Så är väl tämligen ointressant att använda honom ?

Vilken hingst pratar du om nu... Valdo, Gasque eller Prince Thatch... ? *Inte lätt att hänga med i vändningarna alla gånger:D*

*kl*

Prince Thatch har åkt till Holland, men man kanske har kommit tillbaka? Fast jag tvivlar på det eftersom dom köpte ut delen som "svenskarna" hade innan.
Gasque är väldigt fin om de ska va ridponny, många andra är hyfsat stora... Pondus finns, 136cm även nämnda Gerswin och hans halvbror Bo-Gi.
Men det finns hur många fina Welshar som helst. Finns ju deras hemsida att kika på. Bara att titta och njuta :p

Prins Thach finns i Sverige! Men hans fertilitet har inte varit den bästa på semin. Antar att du är mest inne på dressyr då stoet är efter Casio?
Gasque är godkänd endast pga att han gjorde ett bra bruksprov i hoppning.

Ja det stämmer, dressyr hade jag tänkt.

Cartier RP 164 är ljuvlig, men han är för nära min egen i stammen tyvärr, lite för hög också...

Nån som har tips på passande welsh hingst?

Då ska vi se... har bara bilder då hon springer fritt men man kan ändå få en bild av henne tror jag :)

23622330.jpg

23622332.jpg

23622331.jpg

Tack för tipset och hoppas det funkar...

Ja hon är söt :love: och dessutom otroligt trevlig och go!

Prins Thach finns i Sverige! Men hans fertilitet har inte varit den bästa på semin. Antar att du är mest inne på dressyr då stoet är efter Casio?
Gasque är godkänd endast pga att han gjorde ett bra bruksprov i hoppning.
Det är möjligt att Prince Thatch kommer att ha bättre fertilitet på naturlig betäckning, inte första ggn det händer, men eftersom språngavgiften är hög (5000 spänn,3brunster) och ingen dräktighet/fölavgift känns det trots allt som ett vågspel att använda en sån hingst, men det är bara att önska lycka till åt dom som vågar.

Nej, jag kommer inte att använda honom iallafall. Det stämmer att han har dålig fertilitet.

Ingen som känner till något om whelshponny hingstarna?

Ingen som känner till något om whelshponny hingstarna?

Jo vad vill du veta? Ska det vara på semin eller på naturlig?

Semin hingstar är följande i år (kan vara flera)!

Click
Montana
Yrrol

sen finns det många på naturlig betäckning, du hittar dem på swf hemsida.

Welsh sek B är en liten ponny med väldigt hög ridbarhet, man har låtit avla fram sek B under 1900 talet för man ville ha en i welshfamiljen passande för barnens ridning och tävling.

Welsh sek B är också den welshen/rasen som man använt för att i början få fram ridponnyer, man kan nästa i samtliga ridponnyer finna längre bak sek B, fast i dom äldre stammarna fanns inte mycket sek B utan man använde sig av sek A för storlekens skull.

Tittar man på resultat listan från SM så är det en övervägande del just Welsh ponny och de flesta sek B!

En av de sek B ponnyer som har tillverkat mest framgångsriks tävlingsponnyer är en liten sek B vid namn Whatton Copper Beech, han stod på Syndicat Linaro sina sista år och tillverkade tävlingsponnyer. En av de mest namn kunniga avkommor är Constantin som fortfarande finns i Tyskland för avel. Han är far till en rad mycket kända tävlingsponnyer Bl.a Champagner W och Konrad som vunnit EM men många många fler. Han har blivit något av en legend inom den Tyska Ridponnyaveln. Kända Bönninge stuteriet startade sin Ridponnyavel en gång för många år sedan med ett Welsh sek B sto från det världsberömda Downland stuteriet.
Så när det gäller partbred avel med welsh är det ett mycket intressant ämne. Men det gäller att ha ston med hög ridbarhet, inte alla dessa korsningar welsh/halvblod har kommit ut och varit lättridna utan många har varit rent hopplösa i början, vi måste ha i åtanke att slutprodukten är oftast barn som ska hantera.
Likaså när man avlar Halvblod/welsh är det för att få fram en Welsh Part Bred som är en slutprodukt, inte en individ som man har för avsikt att avla vidare på.

Whaton Copper Beech blodet kan man Googla på, det finns också i flertalet Holländska Ridponnyer.

Sök på welsh förenings sida där står allt om Welsh hingstarna.

TUSEN TACK för ditt svar, mycket intressant!! Ska söka vidare :laugh:

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 337
Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: Skugga
·
  • Låst
Avel Enligt Flyinges hemsida har Eighty Eight Keys xx avlidit. Han var pigg på förmiddagen och dog på eftermiddagen. Lite trist kan jag...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: ameo
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 942
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka