ridponnyfrågor (stamboksföring m.m.)

Evergreen

Trådstartare
jag har ett sto som är registrerad i ASRP, hon är en korsning mellan RW/ox och har fått typkod 35/02. vad innebär det?

jag skulle vilja visa henne och få henne stamboksförd då det är meningen att hon ska bli avelssto på "heltid".
hon har varit med på en kvalitétsbedömning som 4åring och fått hyfsade siffror. b.la en 8 på exteriören(vilket väl är helt OK?) och 7.2 på gångarterna.

kan jag få henne stamboksförd även om hon bara är en "förstagångskorsning"(eller vad man nu brukar kalla det för)

hur viktigt är det att ha stoet stamboksfört?
får jag inte lov visa ev. ridponnyföl efter henne om hon inte är det?

mina kunskaper om detta ämne är alldeles för små, vore tacksam om någon kunnig kunde hjälpa mig att räta ut några frågetecken!

:bow:

Sv: ridponnyfrågor (stamboksföring m.m.)

35 är raskoden för welsh sek.B
02 är raskoden för Arabiskt fullblod.

korsning welsh/arab.

Ditt sto är då registrerat i rakod 93 och är förstakorsning och kan avelsvärderas och få ett stamboksnummer.

Eftersom hon är en förstakorsning så hamnar hon i avd II i stamboken och den kallas även stobok.
Hon får då ett RP nummer xxxx S.
Avkommor u. henne hamnar i Huvudstamboken RP xxxx H.

I Höst arrangerar ASRP en "stamboksrunda" för hingstar och ston..titta på ASRP´s hemsida så står det mer.

peråke

Du behöver inte stambokföra ditt sto, avkommorna får visas och deltaga i SPAF ungponnyarrangemang utan att modern är stambokförd, det räcker att modern är registrerad.

Däremot om du vill visa en son på avelsvärdering och se om han når rasvisa krav och kunna bli stambokförd ridponnyhingst är det krav på att modern är stambokförd.

Många väljer att vänta till det är aktuellt att visa en son på avelsvärdering, inte alltid så bra då man aldrig vet vad som händer med modern.

På ASRP´s stamboksrunda i höst är det avelsvärderingsnämndens ordförande Morgan Jonsson som bedömer ponnyerna, ett bra tillfälle att få ditt sto sakkunnigt värderat för avel.

Såväl hingstar som ston med full härstamning och registrerade i raskoderna 43/93 är välkomna till bedömningstillfällena, ston stambokförs och hingstar får en förbedömning och rekomendation om de har tillräcklig kvalite att visas på central hingstpremiering.

peråke

tack för ditt svar! jag hoppades på att du skulle hitta till den här tråden ;)
tyvärr verkar det inte anordnas några stamboksförningar i min närhet, och jag har inte så stor lust att köra 20-30 mil med ett dräktigt sto. får hålla en tumme för att det kanske anordnas något i smålandstrakterna nästa år.

*knapplån :o*

Jag har också ett ridponny sto, men hon är av helt okänd härstamning och importerad, jag är dock helt säker på att hon har knabstrup i sig men hon är reggad som korsning.
Jag vet inte om hon har ngn raskod (har okända korsningar det?).

Nu är det så att jag planerar att sätta henne i avel när ja inte längre får tävla henne, men får man stamboksföra ett sånt sto och hur tar man sig till?

Alla ponnyer som har okänd härstamning registreras i raskod 99.(ponny av korsningstyp)

Om du betäcker ett raskod 99 sto med en godkänd hingst -ridponny eller en renrasig hingst av godkänd ras så kommer avkomman att registreras i raskod 93 och får namnet RIDPONNY.

Den avkomman kan du sedan visa på alla SPAF aktiviter, fölch.utställningar, treårstest, kvalbed, ungponnychampionet.

Modern kan du "kanske" stambokföra, det beror lite både på hennes tävlingsmeriter och exteriör.

Det krävs minst plac. i LA för att okända ston skall kunna stambokföras.

Oavsett om hon har tävlingsmeriter och kan avelsvärderas eller inte är det bra för dig att visa henne och få henne bedömd, så att du själv vet hennes starka och svaga sidor.

Ditt sto kan föda döttrar som går att använda i avel, däremot kan hon inte bli hingstmor. En hingst måste alltid ha full härstamning.

peråke

Alla ponnyer som har okänd härstamning registreras i raskod 99.(ponny av korsningstyp)

Om du betäcker ett raskod 99 sto med en godkänd hingst -ridponny eller en renrasig hingst av godkänd ras så kommer avkomman att registreras i raskod 93 och får namnet RIDPONNY.

Den avkomman kan du sedan visa på alla SPAF aktiviter, fölch.utställningar, treårstest, kvalbed, ungponnychampionet.

Modern kan du "kanske" stambokföra, det beror lite både på hennes tävlingsmeriter och exteriör.

Det krävs minst plac. i LA för att okända ston skall kunna stambokföras.

Oavsett om hon har tävlingsmeriter och kan avelsvärderas eller inte är det bra för dig att visa henne och få henne bedömd, så att du själv vet hennes starka och svaga sidor.

Ditt sto kan föda döttrar som går att använda i avel, däremot kan hon inte bli hingstmor. En hingst måste alltid ha full härstamning.

peråke

Tack för svaret, nu blev jag lite klokare :)

Liknande trådar

Avel Jag har lusläst storeglementet, och varit kontakt med både newforestföreningen och premieringsförrättare, men har fått olika besked om...
Svar
6
· Visningar
1 299
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III