ridponnyavel?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag köpte mig ju ett fullblodssto i våras, för avelsändamål.
Tycker det är lite kul med fbl, då man kan avla i alla möjliga riktningar, om man skulle vilja det. :) Det är ju många som vill åt fullblodens egenskaper.
En av mina tankar i huvudet går mot att kanske tillverka ett ridponnyföl med henne nån gång. Är det dumt att använda ett 160-sto för detta ändamål? Stor risk att avkomman blir för stor? Får väl hitta en bra C-ponnyhingst i så fall, men räcker det?

Sen undrar jag ju naturligtvis om det finns efterfrågan på ridponnyer så att det är lönt? Och går de över huvud taget att sälja som föl eller ungähstar eller blir man ståendes med dem tills de är ridna och färdiga?

Sv: ridponnyavel?

Hej Ameo, nu är du på mina områden... ett fullblods sto är det bästa att starta ridponnyavel med. Det är stor efterfrågan på ridponnyföl, ett mycket bra föl betingar 30,000:- ett normalföl 20,000:-, men betäck rätt! XX/welsh är bra sedan är det mycket bra att använda de ridponnyhingstar som finns. Som du vet är jag mycket för Hollänska ridponnyer NWR där är det endast welsh A o B samt fullblod xx och ox välblandat.
Vi har lokalt ridponny träff med hingstvisning nästa vecka om du vill titta på NWR,
kul hoppas att du satsar på ridponnyer..... eller betäcker med en bra welsh B!

Jag känner några som har ett litet fullblodssto på ca 155 cm.
Dom ville betäcka henne med en welsh och ringde och hörde med hingstägarna.
Ägarna tyckte det skulle vara jättekul att få fram ett ridponnyföl med fullblodsmamma då hon uttryckte det så att det behövs mer fullblod i den Svenska ridponnyn.

Det här stoet är betäckt med en 121cm hög welshhingst (3 år gammal)

Jag håller med. Welsh sek. B-hingst på fullblodssto är en jättebra början på ridponnyavel. Avkomman bör hålla sig som ponny med en welshpappa som inte lämnar för stort.

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård