Ridponnyavel - avelsvärdera

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
L

lothlorien

Hej
Har en hingst (arab) på gården som med stor sannorlikhet skulle kunna lämpa sig för ridponnyavel. Någon som vet hur man gör detta? Han är ännu bara 3 år o nyss inriden. Hans första avkommor kommer dock redan i vår :)
Framöver vill vi gärna avelsvärdera honom:grin:

Sv: Ridponnyavel - avelsvärdera

Om du tänker på svensk ridponny kan du gå in på ASRP:s hemsida http://www.asrp.se/ klicka på avel så hittar du reglementet för hingstar. Kan visas som 3-6åring. För sent i år då anmälan ska vara inne i januari, men du har möjlighet att visa honom nästa år förutsatt att han är en stamboksberättigad fullblodsarab.

Om du tänker på svensk ridponny kan du gå in på ASRP:s hemsida http://www.asrp.se/ klicka på avel så hittar du reglementet för hingstar. Kan visas som 3-6åring. För sent i år då anmälan ska vara inne i januari, men du har möjlighet att visa honom nästa år förutsatt att han är en stamboksberättigad fullblodsarab.

Stamboksberättigad är han i allra högsta grad "skratt"
Han har en väldigt unik gammelpolsk arabstam, är kolsvart utan tecken o han är en lovande rid/sporthäst (ja ponny verkar det som). Mycket hopp o galoppblod i honom.
Vet du om det är vits med att först tävlingsmeritera honom? Det borde ju dessutom vara bra om man kan visa på en bra avkomma, han får föl med vårt welshsto nu snart. :banana:

Den 27-29 mars är det bruksprov på Grevagården. Det kan vara nyttigt att se hur en visning går till.
// Linda

Den 27-29 mars är det bruksprov på Grevagården. Det kan vara nyttigt att se hur en visning går till.
// Linda

Ja det är sant. Vi ska se om nån av oss kan åka så här i fölningstider. Vi har en som ska ha när som helst... o sen en till...o sen ännu en och....
Men bra tips. Vi värderar honom nästa år tror vi. Är det bara visning eller visas under ryttare oxå?

Det är bruksprovet för hingstar. Ett sånt som din hingst måste genomgå för att bli godkänd.
// Linda

Som sagt...gå in o läs på hemsidan hur bruksprovet går till.
Det är veterinärbedömning, röntgenbilder, exteriörbedömning(inget delbetyg under 7 har jag för mig), löshoppning (inte över staket;)), gångarter under ryttare, som 4 åring även hoppning under ryttare. Sedan testryttare både gång o hopp.

Stamboksberättigad är han i allra högsta grad "skratt"
Han har en väldigt unik gammelpolsk arabstam, är kolsvart utan tecken o han är en lovande rid/sporthäst (ja ponny verkar det som). Mycket hopp o galoppblod i honom.
Vet du om det är vits med att först tävlingsmeritera honom? Det borde ju dessutom vara bra om man kan visa på en bra avkomma, han får föl med vårt welshsto nu snart. :banana:

Naturligtvis är det vits att tävlingsmeritera honom. Ridponnyaveln bygger ju på prestation! Han måste dock visas mellan 3-6 års ålder, och som 6-åring ska han som bruksprov hoppa LA med testryttare (som 5-åring LB). Om han inte skulle bli godkänd då, kan han senare slinka in på tävlingsmeriter, men då är det MSV A (minst 250 uppklassningspoäng enl TR) som gäller. Så ju äldre han blir, desto högre blir kraven...

AVN tar hänsyn till härstamningen, men för att det ska ge extrapoäng måste prestationerna vara väl dokumenterade. Föräldrar, syskon etc måste kunna uppvisa goda tävlingsresultat. Att han är svart ger inget extra, däremot kan det kanske ev locka en och annan stoägare?

Jag vet inte hur ASRP ser på avkommor födda innan hingstens godkännande. En del rasföreningar räknar inte dem överhuvud taget, förutom att de möjligen kan ge ett litet plus i kanten vid senare avkommebedömning. Då skall dessa avkommor dock gjort extremt väl ifrån sig.

Vad har han för stam, som är så unik?

Hingstlinje: Krzyzyk OA
Stolinje: Sahara OA imp. till Jarczowce 1845

Dessa gamla polska linjer är på upphällningen då det avlats in så mycket annat i de polska stamböckerna efter 1960

visst, jag anseer heller inte att färg är viktigt men för att få avel att gå runt är man nöjd även om stoägare bäljer honom för svart färg, deras pengar är lika värdefulla som andras i en verksamhet där man hela tiden går back. Vi ska se framöver vad han presterar, det är FÖR MIG viktigare än allt annat:)

Varför avlar man på en ej godkänd hingst? Vad blir de avkommorna värda? Kan de någonsin starta på ex galoppbanan? Kan de ställas ut?

Det var väl inte så särskilt orginell stam...?

jovisst
o oavsett vad man har i sitt stall så är det ALLTID jantelag som råder bland hästfolk. Mer så än i vanliga livet o världen. Man kan lixom aldrig tillåtas vara glad eller stolt över nåt.

Men hur som helst, avelsvärdering för ridponny låter som serious business o kanske är vi där en dag. Vi får se. Kul nu att få föl i hagarna i alla fall.:grin:

Som sagt...gå in o läs på hemsidan hur bruksprovet går till.
Det är veterinärbedömning, röntgenbilder, exteriörbedömning(inget delbetyg under 7 har jag för mig), löshoppning (inte över staket;)), gångarter under ryttare, som 4 åring även hoppning under ryttare. Sedan testryttare både gång o hopp.

löshoppning i RIDHUS hoppas vi då haha
Ja han gör i alla fall stora framsteg som ridhäst o det är ju kul som fasen. Men han måste växa på sig en hel del till o vem vet om han då ens stannar på ponny.
:angel:

Varför avlar man på en ej godkänd hingst? Vad blir de avkommorna värda? Kan de någonsin starta på ex galoppbanan? Kan de ställas ut?

Avkommorna blir araber, de går att registrera som alla andra araber om fadern betalt licens.
Finns inget godkänd/ej godkänd. En arab är en arab.
// Linda

Jag hoppas du lyckas för det är tufft att få en ridponnyhingst godkänd. Men om man inte försöker så går det ju inte alls. Träna på o lycka till.
// Linda

Haha. ja löshoppning i ridhus. Men det finns dem som hoppat upp på läktaren också. Tror det var på förra årets bruksprov det hände. En NF har jag för mig att det var.
Kul att det går bra för er i ridningen.
Klart du får vara stolt över din hingst. Tror mest att folk vill ha "bevis" att hästar är bra o inte att folk tycker att deras häst är bäst i världen. Förstår du hur jag menar:.. kommer man med meriter, avelsvärderingsresultat, bra avkommor, meriterad stam osv... då kan inte folk säga så mycket negativt...
Jo visst kan de. Finns folk som inget duger åt.
Även om han växer över ponnymåttet kan han (om han blir godkänd i rp avel) få verka i aveln tom 154cm.
Bättre att satsa på bruksprovet nästa vår som 4 åring istället för senare för sen ökar kraven markant.
Ingen 4 åring är "färdig" i kroppen. Så det är lika för alla.
Kan rekommendera dig att visa honom på rådgivande för ponny i höst, så vet du om de tycker att han är något att satsa på till bruksprov.

Hingstlinje: Krzyzyk OA
Stolinje: Sahara OA imp. till Jarczowce 1845

Dessa gamla polska linjer är på upphällningen då det avlats in så mycket annat i de polska stamböckerna efter 1960

Var hittar man vilken hingst och stolinje de är efter?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 387
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!