Ridponny...hur/var/när?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ridponny...hur/var/när?

Vilka ponnyer hävdar sig nu, inom dressyr är det ytterst få, är det inom hoppning dom finns? Jag känner dåligt till hoppning!

Vår tränare är mycket kritisk till det mjäkiga sätt man utbildar ponnyryttare, hon anser i media att man måste var lika hård på Ponny som man är på storhäst när man utbildar ponny ryttare! Vilket stämmer!

Jag håller verkligen med dig där poloplayer, det är mycket spännande. Ingen skulle bli gladare än jag om vi lyckas i Sverige och får fram mycket bra ponnyer, så vi kan minska på importen av okänd härstamnings ponnyer och få lite bättre betalt för våra egna bra ponnyer med en historia!

Det var visst en welsh - halvblod som vann femårschampionatet i dressyr i helgen... Sedan åkte de och red en FEI och kvalade till lag SM. Jädra buskavel!

Ofta blir förstagångskorsningar bra prestationsindivider (vilket jag tror har nämnts tidigare i tråden), men tyvärr nedärver de inte alltid det till sina avkommor. Att lyckas få fram konsoliderade ridponnyer som presterar generation efter generation det är en konst. Det finns en hel del duktiga svenskfödda förstagångarskorsningar, men det är korsningsavel - inte ridponnyavel.

Senast ändrad:

Jag har aldrig sagt att Hbl/Welsh är buskavel, jag har sagt att ridponnyaveln startade en gång som "buskavel" det var mycket starka makter och röster imot det.
Säkert är det en bra ponny som vann, men håller han internationellt, om ja jättebra om inte synd!
personligen avlar jag inte på Hbl/ponnyer då man inte vet vad man får! Det blir dyrt som uppfödare att få 154 avkommor istället...

poloplayer skrev:
Åren som följer nu kommer att bli spännande, kommer dom godkända hingstarna att producera ridponnier? Det finns holländska, tyska, halvblodskorsningar, och lite svenskt. Kommer dom med halvblodsinslag att producera ponnier, eller blir det små hästar? Kommer importhingstarna att frälsa ridponnyaveln med avkommer med fantastiska rörelser och hoppförmåga? Kommer det att visa sig att Power Boy är bättre som morfarshingst? Nu med dom nya EU-reglerna kan ju vilken hingst som helst visas för avel, kanske visar det sig att korsningshingstarna (93 och 99:or) kommer att användas mer i avel än dom stamboksförda? Men den största frågan kanske är: Finns det bara en *rätt* väg att följa när man vill avla ridponnier, och vill köparna ha den typen? För det är trots allt dom som ska köpa våra uppfödningar.

Hej Rodde, Poloplayer, Dot mfl!
Jag har följt denna intressanta diskusion om ridponny, holländskt, tyskt, svenskt, danskt eller engelskt. Power Boy, Bo-Gi, Gerswin, svenskt, russkorsning, cob, tävlingsmeriter eller ej. ASRPs styrelses kunnande eller icke kunnande. m.m. Vem är jag? Jo jag är en helt vanlig uppfödare, fyller 35 år till våren, alltså långt i från erfaren eller väldigt kunnig. För tillfället är jag också ordförande i ASRP. Det är helt fantastiskt att så många är engagerade och har åsikter, det här är det som gör avel så spännande och givande. Men det är också det som gör att vi kan komma längre innom ridponnyavel i Sverige. När jag var "nyfrälst" så hade jag en mycket bestämd uppfattning om hur det skulle vara, det fanns exakt en väg att gå och allt annant var fel. Nu är jag inte så säker längre utan är snarare säker på att det finns förmodligen flera vägar att gå. Jag hänvisar till citatet ovan, det ligger en hel del i det. Vi VET inte med säkerhet förrän vi har facit i handen om några år. Jag tror att vi inom ASRP har råd att ta ut svängarna, det skall få vara högt till tak, vi skall kunna ha flera inriktningar. Låt uppfödarna göra sina val, det är de som känner sina ston, bra som dåliga ston. Det är också uppfödaren som står där och skall sälja sin avkomma. Det är marknaden som styr. Den uppfödare som strikt vill hålla sig till danskt, bra gör det, det förstör inte aveln för "Nisse" som vill hålla på med russ/fullblod för det. Jag hoppas jag blir rätt uppfattad men gör jag inte det skall jag med glädje förklara mig, min mailadress är maria.c.winberg@telia.com
Så småningom kommer ASRP att ha en avelskonferans och jag hoppas att vi alla kan träffas där för jag tror att vårt gemensamma mål ändå är en svenskfödd ridponny som barn kan rida på och vinna framgångar på?
Med vänliga hälsningar
Maria Winberg / 0706-347857

apropå ingenting så kan jag berätta att det var en ridponny som vann fölutställningen förra helgen. Fullblod - sekt C. Oehört vacker med 9a på typ och 8 förövrigt. En annan ridponny som det gick bra för var en oehört läcker hingst som fick 9a på traven och 8 övrigt halvblod-arab-fjording- urläcker :d

och debatten fortsätter...och fortsätter....och fortsätter som en annan Duracell-kanin. :idea: :rofl:

Hade idag inne en kund på jobbet. Det är livsfaligt med "ponnykunder" för då står man mest i ett hörne oftast djupt nere i avelsträsket och mina kära kamrater får jobba häcken av sig! :o
men denna kund var intressant. Hon hade nyligen köpt en cobhingst för att ha till sina Ridponny och Arabston. Hon var helt på det klara med att et var den bästa korsningen. Då vi tidigare här sagt att det KAN vara fördelar med cobinslag långt bak i stamtavlan, ställer jag mig frågande till hur dessa avkommor kan tänkas bli. I stona fanns det mycket Folklore. Ett sto var typ syster eller liknande till Power Boy´s mamma. Är det inte lite av slöseri att blanda in en sektion med så pass mycket massa (lämnar bevisligen en hel del kralliga unghästar) på så pass finlemmade Ridponnyston? Ni som kan Ridponnyavel, jag misstäbnker att även där finns det stora stovariationer, vissa linjer kan säkert med fördel blandas upp av tyngre blod medans andra linjer säkerligen inte tål det minsta inblandning av "motsatsen till färädlande hingstar" :o :confused: Öhh hängde ni med.
Jag avlar ju inte själv Ridponny, men jag är intresserad av avel som helhet, alltid hittar jag något matnyttigt som jag kan dra nytta av :banana:

Så: Welsh Sek D kontra Ridponny och Arab, hur blir avkommorna men framförallt kanske, andragenerationsaveln?

*Vill kunna fortsätta disskutera nästa gång hon kommer in i affären :angel: *

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Islandshäst Jag funderar på det där med fyr- och femgångare, och avel. Detta efter att ha läst och hört diverse påståenden som att man aldrig ska...
Svar
5
· Visningar
2 240
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025