Ridponny...hur/var/när?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ridponny...hur/var/när?

Dalatjej skrev:
Med risk för att cobentusiasterna mördar mig, så har jag tyvärr träffat på fler cobbar & sektion C med bristande samarbetsvilja och ridbarhet än det motsatta

Ha ha! det där är mitt cobsto upp i dagen några ggr imånaden. piper, tjuter och vägrar gå ett steg framåt :D hon bara bestämmer sig för att just då kan hon inte gå till vänster eller fatta vänstergalopp :p
Cob-pojken däremot är nästan lite dumsnäll ibland tycker jag. han gör allt man ber om utan krusiduller men flyger i luften av ren glädje ibland, då är det bara att skratta och hänga me. Livsglädje bestraffas inte! han fick 10-9 på lydnad och samarbetsvilja på bruksprovet så den ridbarheten går inte att klaga på.
men jag har ridit flera cobbar under åren och visst finns där rötägg... ofta har dom gemensamma blodslinjer också. Där fick ni övriga welshfolk något att bita i ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jösses, din hingst såg jag på bruksprovet och han skulle jag kunna ha, men "tyvärr" instämmer jag med Dalatjej, jag tar Sek B...

Jag har träffat många trevliga cobbar oxå, men tyvärr fler som inte har varit det. Glada & busiga hästar är bara ett plus, men "vrångskallar" undanber jag mig gärna... Tyvärr är jag för dålig på cobstammar för att kunna dra några slutsatser.

Rodde skrev:
Visst är det kul med avel? Power Boy har ruskigt stora Cobbar i sig, jag blev "förskräckt" :eek: när jag såg bilder och tänkte på mitt lilla ridponnyföl kunde växa upp till en coloss :crazy: Inte alls en sådan snygging som du har ;)
Vem vet..........om några år kanske du står och tittar på dina ponnier och säger till dig själv: Vilka snyggingar jag har, och vilka fina rörelser dom har, undrar om det inte beror på welsh cobinslaget, jo det måste det nog göra ;-)

Man vet aldrig men jag gillar inte för höga lyft.... Men håller man på med korsningsavel vet man aldrig vad man får alla gånger....!

Jag har en 13 årig korsningsponny med godkänd arabhingst som pappa och en korsning mellan new forest och nord svensk som mamma. Kan man då kalla detta för en svensk rid ponny?? :confused:
Kan man regga en så gammal häst?

Nej det är en korsningsponny Nordsvenk är inte godkänd för ridponnyavel, men är det ett sto kan man om man har gott om tid betäcka sedan betäcka igen så avkomman får nordsvensken mer än 4 generationer bak då börjar det bli en ridponny.

Ok! Började nästan tro att jag hade en ras häst ett tag!! ;) Det var ju skönt att höra att så inte var fallet. :D
Skämt och sido, det verkar vara lite snurrigt det här med ridponny. men bra att man nu gör ett mera oragniserad korsnings avel.
Föresten en fråga till om mamman har okänd härkomst kan man regga den som ridponny då?

Allt under 148cm kan registreras i ASRP(avelsföreningen svensk ridponny), vare sig den har stam eller inte,den hamnar bara i olika register, så kan den registreras, och tyvärr är det just det som lite förstört
namnet svensk ridponny, dom som avlar seriöst med bra blodslinjer får kämpa emot alla dessa importer och liknande med okänd stam, för allt är ju registrerat i ASRP och titta bara på alla annonser i hästtidningarna, allt säljs som *reg. i ASRP*

Japp o Suck det är helt hopplöst, men kommer förmodligen att ändras omgående(inom några år iallafall). Så det blir korsningsponnyer och dom som avlar seriöst blir ridponnyer!

Nope, så blir det inte. Förslaget som ligger är sålunda:

Alla rid/korsnings och "whatever" ponnyer skall registreras i samma register, när de sedan kommer fram till avelsvärdering och stamboksföring kommer en segregering av dem att ske. "Äkta" Ridponnyer i en avdelning av stamboken, de som kan komma in i nästa generation i nästa avdelning osv ned till korsningsponnyerna med icke godkänt avelsmaterial.

Ett enkelt system som gynnar dem som önskar avla på holländska, tyska eller liknande modeller av Ridponnyer och det ger samtidigt vanliga uppfödare som kanske inte har ekonomiska möjligheter att köpa sådant avelsmaterial att kvala in med det de föder upp.
Det finns ju faktiskt en stark svensk tradition, främst på Gotland, att föda upp sportponnyer - allt som kommer utomlands ifrån är inte bra och allt som föds upp i Sverige är inte dåligt.
Svensk Ridponnyavel har mycket att göra om vi ska kunna konkurrera med alla billiga importer - för det ska vi väl.
Och ni...
Titta på individerna och sluta med rasgeneraliseringar!

Ja men vi måste ha en rasstandard, vi kan inte bara föda upp en ponny och sedan få se om den blir bra, om inte vad gör vi med den då. :confused:
Om vi har så lång tradition med ridponnyavel var är alla konkurrans kraftiga avkommor och varför har då importen blivit så stor om dom som vi föder upp här i sverige är så bra.
Avlar man på redan kosoliderade ridponnyer vet vi ungefär vad vi får, avlar vi på lite allt möjligt får vi se vad vi får.
Det är ju inte så att vi behöver som uppfödare en svensk ridponny, vad vi behöver är en internationell ridponny, en som är gångbar i andra länder också.
Varför ställa oss utanför när vi kan vara med. ;)
Om russen är så himla bra varför är inte efterfrågan stor efter russkorsningar i Europa, varför köper inte Tyskarna, holländarna, Danskarna, Britterna ponnyerna hos oss? Varför handlar dom sins imellan? Jo för dom har skapat en internationellt gångbar ridponny som är intressant i alla länder.
Men som vanligt ska vi ställa oss utanför klappa oss på bröstet och säga vi vet ändå lite bättre för det vet ju sverige alltid.
Problemet är att inga i styrande ställning inom ridponnyavel vet ett dyrft om vad som händer nere i europa därimot welsh folk följer med, besöker internationella utställningar premieringar både i Holland o Wales.
Men när det gäller ridponny finns en fantasi om att vi kan uppfinna hjulet på nytt.
Jo vi hade när jag var barn på 60 talet en "gubbe" som födde upp korsningar "buskavel" kallades det för, man grävde gropar använde russhingstar o Hbl ston, en del gick t.o.m till SM, men inte skulle dom hålla internationellt.

När det gäller din ide om nytt register känner jag inte till det, jag vet bara att troligen kommer asrp inte så länge till att ha hand 99registret hur det blir med 93 vet jag ej men du verkar ju ha en bra inblick i hur det blir.
jag måste fråga dig vem har skickat in det förslaget och var ligger det, om registreringen menar jag?
När det gäller ekonomiska möjligheter går det utmärkt att starta en bra avel med ett vanligt welsh sto, min mening är att det är dyrare att starta med ett ordinärt sto än att satsa ett par tusen till och få ett bättre sto.
Sedan tycker jag också att man ska titta på individen vad den ger och vad stammen för övrigt har gett. Avkomme bedömningar skulle prioriteras även bland ponnystona.

Rodde skrev:
Ja men vi måste ha en rasstandard, vi kan inte bara föda upp en ponny och sedan få se om den blir bra, om inte vad gör vi med den då. :confused:
Om vi har så lång tradition med ridponnyavel var är alla konkurrans kraftiga avkommor och varför har då importen blivit så stor om dom som vi föder upp här i sverige är så bra.
Avlar man på redan kosoliderade ridponnyer vet vi ungefär vad vi får, avlar vi på lite allt möjligt får vi se vad vi får.
Det är ju inte så att vi behöver som uppfödare en svensk ridponny, vad vi behöver är en internationell ridponny, en som är gångbar i andra länder också.
Varför ställa oss utanför när vi kan vara med. ;)
Om russen är så himla bra varför är inte efterfrågan stor efter russkorsningar i Europa, varför köper inte Tyskarna, holländarna, Danskarna, Britterna ponnyerna hos oss? Varför handlar dom sins imellan? Jo för dom har skapat en internationellt gångbar ridponny som är intressant i alla länder.
Men som vanligt ska vi ställa oss utanför klappa oss på bröstet och säga vi vet ändå lite bättre för det vet ju sverige alltid.
Problemet är att inga i styrande ställning inom ridponnyavel vet ett dyrft om vad som händer nere i europa därimot welsh folk följer med, besöker internationella utställningar premieringar både i Holland o Wales.
Men när det gäller ridponny finns en fantasi om att vi kan uppfinna hjulet på nytt.
Jo vi hade när jag var barn på 60 talet en "gubbe" som födde upp korsningar "buskavel" kallades det för, man grävde gropar använde russhingstar o Hbl ston, en del gick t.o.m till SM, men inte skulle dom hålla internationellt.

När det gäller din ide om nytt register känner jag inte till det, jag vet bara att troligen kommer asrp inte så länge till att ha hand 99registret hur det blir med 93 vet jag ej men du verkar ju ha en bra inblick i hur det blir.
jag måste fråga dig vem har skickat in det förslaget och var ligger det, om registreringen menar jag?
När det gäller ekonomiska möjligheter går det utmärkt att starta en bra avel med ett vanligt welsh sto, min mening är att det är dyrare att starta med ett ordinärt sto än att satsa ett par tusen till och få ett bättre sto.
Sedan tycker jag också att man ska titta på individen vad den ger och vad stammen för övrigt har gett. Avkomme bedömningar skulle prioriteras även bland ponnystona.
Det är ett evigt tjat om hur dåliga dom svenska stona är, men var är alla fantastiska avkommor efter dom där stona från Bönninger som importerades i mitten av -90 talet?Om dom utländska stona är så bra, var är alla visade unghingstar som dom producerat? Var är alla tävlande avkommor efter Power Boy? Är det inte skandal att en hingst kan vara 10 år i aveln, bli A-premierad både på exteriör/avkomma och ändå inte ha en startande avkomma i hoppning? Och inte producerat en godkänd son? Var är tävlingsresultaten av dom godkända importhingstarna? Veronas Bo-Gi, Gerswin, Feno-Me,Leuns Veld Elegant osv.??Hittar du något resultat från en hopptävling? Även om en del hingstar är unga borde dom väl visat någon start nån gång? Visst vinner importstona på utställningar, men är det prestationsavel? Ston som visas på utställning och vinner och får avkommor efter hingstar som gjort bruksprov som treåring och sen inte visat mer, får avkommor som visas på utställning och vinner som får avkommor som visas på utställning och vinner,,,,men var är prestationen??
Jag tar mkt hellre en ponny med gotländsk Klintebystam och avlar på den, eftersom jag vet att ponny efter ponny därifrån har visat god prestation än använder ett fint importsto som endast visats på utställning.
För att få ponny med prestation, bör föräldrarna ha det också, det tycker jag bara är sunt förnuft.

Jag har väl inte sagt att de svenska stona är dåliga!? Jag har sagt att lägg till ett par tusen och få ett bra avelssto! Stor skillnad. Jag har själv en svensk ponny i avel, hon har gått SM i dressyr 2 ggr samt hennes föl blev bästa föl alla raser i sin avelsdebut. Det är ett bra sto.
men vi har en hel hög med dåliga ston, se bara på de avkommor Power Boy har fått i sverige, i Tyskland hade han bra ston och har fått bra avkommor.
Nu tycker jag inte att Power Boy är ett bra exempel, han gick väl med nöd och näppe igenom.
Veronas Bo-Gi har tävlingsresultat se RSFB där står hans tävlingsresultat han har gjort några starter i Sverige och kvalade NAT på sin fösta start.
Leuns Veld Elegant har tävlat hoppning i Holland och tävlat även här men på väldigt låg nivå då ägarens son inte var på högre nivå. Men han har ju super bra avkommor i sporten utomlands.
Gerswein vet jag inget om, Feno-Me är väl unghäst men han har väl vunnit alla championat särskilt i hoppning.
Man kan mycket väl ta och använda ett bra svenskt sto, vad det nu är förmodligen russ, men ta inget dåligt sto, avel är långsiktigt och går ofta hand i hand med dålig ekonomi, så låt oss inte måla in oss i en hörna. Sverige behöver större avel och vi behöver en större marknad för våra avkommor, därför behöver vi en internationell ponny, inte en svensk!
ja men stona som används i avel är ofta endast avelsston, få av dem hinner göra något.
Jo jag har en kompis som har ett Hollänskt welsh K sto som tävlat EM i dressyr för både holland o Sverige hon är avelssto nu! Så dom kan nog. Min hingsts morfar är en av Tysklands mest vinstrika hopponnyer och han är welsh K också. Jösses dom är bra! ;)

Jag har reggat mina årsföl som sekt D OM de inte är 138 på 3 års prem så reggas de om som sekt C. Om jag väljer att behålla dem hemma resten av livet så får de förbli sekt D
har svårt att tänka mig att 2 sekt D föräldrar skulle få ett sekt C föl.......
Mina cobbar borsett från ett visst gult sto :angel: är väldigt sammarbetsvilligt. Älskar att jobba, gäller bara att hitta rätt nisch. Den ena brinner för hoppning och en annan för körning men dressyr är inte lika roligt men det är väl som med skolbarn, vissa gillar matte och andra gillar svenska ;)

Du skrev:"Problemet är att inga i styrande ställning inom ridponnyavel vet ett dyrft om vad som händer nere i europa därimot welsh folk följer med, besöker internationella utställningar premieringar både i Holland o Wales.
Men när det gäller ridponny finns en fantasi om att vi kan uppfinna hjulet på nytt."

Så du anser att ASRP´s ordföranden Maria Winberg inte har någon koll på vad som händer internationellt medan "welshfolk" åker till Bundeschampionatet? För det är väl där som framtidens sportponnyer hittas!

Ordförande Maria Winberg är nog så insatt i den Tyska aveln men dessvärre mindre insatt i den Hollänska aveln, samt inte att förglömma den Brittiska, men nu är det så att Maria styr inte alena.
Tyskarna plockar sitt avelsmaterial från Britterna samt Holländarna för att förädla sina ridponnyer!

Var har du fått förslaget på registreringar ifrån?

Jag menar inte att welsh folk tittar på ridponnyer naturligtvis! Utan de följer sin ras ute i europa, ridponnyfolk vill göra en ny egen ras, istället för att haka på dom som redan uppfunnit hjulet.

Åren som följer nu kommer att bli spännande, kommer dom godkända hingstarna att producera ridponnier? Det finns holländska, tyska, halvblodskorsningar, och lite svenskt. Kommer dom med halvblodsinslag att producera ponnier, eller blir det små hästar? Kommer importhingstarna att frälsa ridponnyaveln med avkommer med fantastiska rörelser och hoppförmåga? Kommer det att visa sig att Power Boy är bättre som morfarshingst? Nu med dom nya EU-reglerna kan ju vilken hingst som helst visas för avel, kanske visar det sig att korsningshingstarna (93 och 99:or) kommer att användas mer i avel än dom stamboksförda? Men den största frågan kanske är: Finns det bara en *rätt* väg att följa när man vill avla ridponnier, och vill köparna ha den typen? För det är trots allt dom som ska köpa våra uppfödningar.

Vi har svenskfödda ponnyer i Sverige som mycket väl skulle kunna hävda sig internationellt. En del gör det också.

Det vi inte har är ett bra system för utbildning/träning av ponnyerna och ryttarna. Här finns otroligt mycket att arbeta med. Blir inte detta bättre hjälper det inte vilka superponnyer som föds upp i detta land.

Sverige har amatöruppfödare, amatörryttare, amatörtränare, här är det den unga ponnyryttaren som oftast utbildar ponnyn, det kan inte jämföras med det kontinentala sättet där proffsberidare utbildar ponnyn och en liten miljonärsdotter sitter upp inför tävlingarna. Se bara på det berömda Bundeschampionatet, hur många små *äkta* ponnyryttare är det där som visar alla ponnier, dom flesta visas av vuxna beridare. Om vi hade samma resurser i sverige(hundratals godkända hingstar, med alla möjliga blodslinjer, stora stuterier, obegränsat med pengar) skulle säkert en hel del bra ponnier (som faktiskt finns redan) mkt väl kunna hävda sig internationellt. Allt är faktiskt inte dåligt bara för det är svenskt!

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Islandshäst Jag funderar på det där med fyr- och femgångare, och avel. Detta efter att ha läst och hört diverse påståenden som att man aldrig ska...
Svar
5
· Visningar
2 240
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025