Ridponny...hur/var/när?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Har funderat lite kring just de här med att avla fram ridponny...men blir inte klok på skilnaden på ridponny och korsningsponny...så jag tänkte fråga er kloka bukefalister.

om jag har ett welsh sto som jag betäcker med ex. Qalle eller nån sådan...vad blir då fölet?!? ridponny el. korsningsponny?..har hört att en viss del av fölet måste ha inslag av XX...sant??...och hur pass mycket XX isf...spelar de roll om deär på mammas eller pappans sida de är XX???

Tacksam för svar!!

//Becky

Sv: Ridponny...hur/var/när?

break_a_leg skrev:
Här kan du läsa om detta!
Frågor ska besvaras HÄR, inte genom en länk till annan plats.
Länken får gärna användas för dem som vill ha fördjupad information, men kontentan av innehållet skall gå att läsa här, så att man inte behöver lämna BUkefalos för att hitta svaret på sin fråga.

Om du betäcker ditt Welsh sto med en halvblodshingst blir det en korsningsponny, reg. ras kod 93 som är korsningsponny efter renrashingst.
Betäcker du ditt welsh sto med en RP hingst godkänd i Sverige eller importerad(semin) blir det en Ridponny
Har du en korsning med okänd härstammning som man inte vet vad det är eller med en icke godkänd hingst blir det 99 .

Felet till att folk inte vet vad en ridponny är beror på att Asrp fick i uppgift att registrera alla korsningsponnyer, nu tror folk att dom har en Sv Ridponny bara för att dom har en registrering i Asrp, detta är helt fel. Det finns dom som har investerat i massor för att köpa fint avelsmaterial som sedan folk ska jämnställa med vilken Imp Irl som helst.
Du har en mycket bra början inget är bättre att börja med än en Welshsto, de flesta ridponnyer i Tyskland o Holland kommer från welsh inkorsat med fullblod xx, ox. Sedan lämnar man inte gärna detta utan fortsätter att korsa/betäcka med redan konsoliderade hingstar/ston. Detta gör att man sedan vet vad man får! Betäcker du med ett halvblod kan du mycket väl få ett halvblod du har 50% chans. Jag har en bekant som betäckte med en liten välkänd cob c hingst hennes halvblossto fick en stor grov fölunge som blir i halvblodstorlek.
Vill man ha en smäcker fullblodslik avkomma med elegans som ridponny ska var ska man definitivt hålla sig borta från Cobben. Detta är nu inget illa talat om coben som är en trevlig ras i sig, man kan ju ägna sig åt cob korsningar, men då kan man regga dom som Welsh partbreed istället

Jag har en annan fråga, hur stor får en häst vara för att registreras hos asrp? Och vad händer om man registrerar ett föl som sedan växer över gränsen, alltså blir större än beräknat, måste man regga om den till asvh då? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Man reggar ju hästen som föl, och får då gå efter vad man tror den kommer bli. Man reggar inte om hästar.

En godkänd ridponnyhingst får vara 1,53 det finns tyvärr många överväxta ponnyer och de registreras i asrp, det är en följd till att man korsar in större raser och det går inte att göra något åt det.
I holland får en NWR vara ända upp till 156, men där har dom en kategori till för övervuxna ponnyer.
Att stambokföra ett sto eller få diplom ska dom vara max 1,48

Rodde skrev:
Att stambokföra ett sto eller få diplom ska dom vara max 1,48

min bästa vän sysslar med Ridponnyer/avel. ett sto hon hade hand om fick "diplompoäng" på 3-årspremiering men fick inte Diplom för att hon var övervuxen (ca 150) men året efter kom hon tillbaka till premiering, mättes om, var då 147 och fick sitt diplom retroaktivt!
hur går det ihop? vilka regler gäller?

Jätteskumt tycker jag !

Jag har inte en susning om reglerna egentligen, men det stinker lite att man mätt ner hästen. Den enda jämförelsen jag kan göra är med hbl-hingstar som betäcker innan de blivit godkända, de fölen som föds då får ju aldrig gröna papper även om hingsten blir godkänd efteråt.

det är sant.
det är ett litet sto så därför blev de väldigt förvånade när mätmannen lyckades få henne till 150. dom betalade inte i stambokföringsavgiften utan åkte tillbaka ett år senare. Då fick hon sitt Diplom. Ägarna tycker också att det är skumt men de bara ruskar på huvudena och suckar....
vana vid asrp´s konstiga regler...

Om man är osäker på hur stor avkomman blir (tex korsning welsh - hbl el dyl) kan man gardera sig genom att först registrera i ASVH. Och om det sen blir ponnystorlek kan man mönstra in och regga om i ASRP. Men man kan inte göra tvärtom!

Ja jösses, det kan väl ingen säga att det är konsekvent. Vad ska man säga trodde dom ponnyn hade krymt?
Det finns många skojiga och mindre skojiga saker att säga om Ridponnyer.....

Man kan aldrig byta registrering, hästen ponnyn har alltid sin grund registrering livet ut!
Det är vad jag har fått lära mig.
Problemet är väl inte var man registrerar sin ponny utan om man betäcker med welsh / Hbl vill man väl ha en ponny annars är det väl inget vits att blanda in welsh problemet är ju om man använder Hbl att man har 50% chans till en stor häst, det är en jobbig eqvation för en uppfödare. Det är en risk jag inte vill ta som ridponnyuppfödare, man får endå en del avkommor som växer över. Nu finns det många ridponny hingstar och fler blir det så det behövs inte blanda in stora Hbl.

Det jag fått veta är att man kan regga sitt hbl-ponnykorsningsföl hos ASVH och senare mönstra in som ridponny om den stannar inom ponnymåttet. Men man kan inte göra tvärtom. Det var en hingsthållare som berättade det för mig i våras, h*n har tagit emot flera ponnyston till sina hbl-hingstar och borde väl veta.

...så det behövs inte blanda in stora Hbl

Men det finns ju små halvblod! Tex Artist, som ju fått en hel del lyckade ponnyavkommor. Och Minotaurus är ju ett halvblod som inte blev så stor, han mönstrades senare in som Ridponnyhingst, så visst går det och visst finns de!

Ja men hur små än hbl är så har dom de stora generna, men valet är fritt.

har ni kollat upp hur ridbarheten är för barn som ska rida hbl korsningarna, är de som ponnyer eller små Hbl. Samtliga jag känner har först på gamla dar blivit någorlunda enkla. Annars är dom svår ridna som halvblod det krävs en hel del ben....

Visst, det har du ju rätt i. Det kan poppa upp större avkommor i leden längre fram. Men man behöver kanske inte fortsätta med halvbloden mer än i det första ledet? Och lägga på ponny/ridponnyhingstar fortsättningsvis. Det är ju ändå så de kommit till från början och nästan vad de rekommenderar på ASRP hemsida!

Jag säger inte att det är så här man ska göra. Jag säger bara att man kan göra så här och att det går och att man får, som svar på en fråga.

Man rekommenderar faktiskt fullblod engelskt eller arabiskt. Men allt går bra man eftersträvar en ädel ridponny med en viss ponnykaraktär.

I Tyskland hade man halvblod till att börja med men sedan har man gått ifrån det, numera ser man det som en smärre katastrof att blanda in detta i sina fina ridponnyer.
Iallafall enligt de stoägare som äger konsoliderade ston.

I mitt tycke ser jag ingen anledning att blanda in halvblod när det finns så många bra ridponnyer, många fler är det på väg. Hellre då ett bra lite mindre fullblod eller arab.

Men det är ju vad jag tycker!

Rodde skrev:
Om du betäcker ditt Welsh sto med en halvblodshingst blir det en korsningsponny, reg. ras kod 93 som är korsningsponny efter renrashingst.
Betäcker du ditt welsh sto med en RP hingst godkänd i Sverige eller importerad(semin) blir det en Ridponny
Har du en korsning med okänd härstammning som man inte vet vad det är eller med en icke godkänd hingst blir det 99 .

Felet till att folk inte vet vad en ridponny är beror på att Asrp fick i uppgift att registrera alla korsningsponnyer, nu tror folk att dom har en Sv Ridponny bara för att dom har en registrering i Asrp, detta är helt fel. Det finns dom som har investerat i massor för att köpa fint avelsmaterial som sedan folk ska jämnställa med vilken Imp Irl som helst.
Du har en mycket bra början inget är bättre att börja med än en Welshsto, de flesta ridponnyer i Tyskland o Holland kommer från welsh inkorsat med fullblod xx, ox. Sedan lämnar man inte gärna detta utan fortsätter att korsa/betäcka med redan konsoliderade hingstar/ston. Detta gör att man sedan vet vad man får! Betäcker du med ett halvblod kan du mycket väl få ett halvblod du har 50% chans. Jag har en bekant som betäckte med en liten välkänd cob c hingst hennes halvblossto fick en stor grov fölunge som blir i halvblodstorlek.
Vill man ha en smäcker fullblodslik avkomma med elegans som ridponny ska var ska man definitivt hålla sig borta från Cobben. Detta är nu inget illa talat om coben som är en trevlig ras i sig, man kan ju ägna sig åt cob korsningar, men då kan man regga dom som Welsh partbreed istället
Power Boy som anses vara så fantastisk, är ju 1/4 del welsh cob? Men det kanske inte räknas då han är holländsk import..........via tyskland???

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Islandshäst Jag funderar på det där med fyr- och femgångare, och avel. Detta efter att ha läst och hört diverse påståenden som att man aldrig ska...
Svar
5
· Visningar
2 240
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025