Ridolyckorna måsta minska.

coari

Trådstartare
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?lngArticleId=4972&lngCategoryId=509

Här kunde ansvariga för http://www.stockholmhorseshow.com/ föregå med gott exempel i stället för att inför flera tusen barn visa upp den ena efter den andra ryttaren utan hjälm.

Hästar är levande flyktdjur och kan vid en stressad situation bete sig naturligt och i dom fallen spelar det ingen roll vilka meriter man har enligt denna länk.http://www.aftonbladet.se/atv/player.html?catID=10&clipID=13195

Att inför hjälm på samtliga deltagare (även inom Dressyren) är det för mkt begärt eller behöver det först ske en dödsolycka innan man tänker med huvudet.??

Vad sänder det för signaler till alla dagens ungdomar????

Senast ändrad:
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Här kunde ansvariga för [url]http://www.stockholmhorseshow.com/ föregå med gott exempel i stället för att inför flera tusen barn visa upp den ena efter den andra ryttaren utan hjälm.
Håller helt med dig! Å andra sidan är det show (om än farligt ändå!).

Jag ska sticka ut hakan ännu mer och säga som så; Varför kan inte Bukefalos ta sitt "ansvar" och inte tillåta exponering av ridbilder där ryttaren/ryttarinnan rider utan hjälm? På denna sida sitter många tusen barn och ungdomar. De matas dagligen med ridbilder, tagna hemma på egna ridbanan/ridhuset, på ungdomar utan hjälm! Detta tror jag är flera gånger värre och mer påverkande en showen där medverkande rider utan hjälm. Dessa kan barnen/ungdomarn inte identifiera sig med på samma sätt som jämnåriga på ett internetforum som rider utan hjälm....Det tror jag påverkar mer! "Kan h*n så kan jag!"

MEN, då skulle Gunnar m moderatorer inte få göra annat än att scanna forumet dygen runt efter ridbilder på hjälmlösa ryttare. Så tyvärr är det orimligt!

//Alice - hukar mig för "de hjälmlösas vänner"

Tänk hur många det är som ramlar på hala gator på vintern. Jag tycker staten ska ta sitt ansvar och införa hjälmtvång mellan november och april. Det har faktiskt hänt dödsolyckor med halka och takras har ju för bövelen tagit flera liv. Nej, inför hjälmtvång för stadspromenader under vinterhalvåret.

Eftersom många minderåriga ser showerna så tycker jag att ryttarna gott kan använda hjälm.Och föregå med gott exempel.

Jag beundrar hästarna på hästshower;) ,inte tusan spanar jag in nån ryttares frisyr inte.:D
Så de kan allt ta på sig hjälmen tycker jag.:devil:

Tänk hur många det är som ramlar på hala gator på vintern. Jag tycker staten ska ta sitt ansvar och införa hjälmtvång mellan november och april. Det har faktiskt hänt dödsolyckor med halka och takras har ju för bövelen tagit flera liv. Nej, inför hjälmtvång för stadspromenader under vinterhalvåret.
Om du går barfota så halkar du inte.;) :devil:
Du blir som en bläckfisk,sugproppar växer ut ur fotsulan !:D
Har jag hört från nån fanatisk barfotaförespråkare..:angel: :rofl:

Tycker det ska vara lag på att ungdomar under 18 har hjälm när de rider, det har ju pratas om det för cyklar och hästar är ju lite mer "hoppiga" är cyklar.
Folk över 18 får ju ta sitt eget ansvar, men om man vänjer sig att rida med hjälm fortsätter man ju förhoppningsvis med det. Jag skulle tex aldrig rida utan!

Hästar är levande flyktdjur och kan vid en stressad situation bete sig naturligt och i dom fallen spelar det ingen roll vilka meriter man har enligt denna länk.http://www.aftonbladet.se/atv/player
Uppenbart inte. Det är skillnad på att läsa och hantera en häst mot att nöta dressyrprogram.
Kanske dags att förbjuda levande hästar i jippon och övergå till käpphästar? För säkerhets skull! :)

LIA

Tycker det ska vara lag på att ungdomar under 18 har hjälm när de rider, det har ju pratas om det för cyklar och hästar är ju lite mer "hoppiga" är cyklar.
Folk över 18 får ju ta sitt eget ansvar, men om man vänjer sig att rida med hjälm fortsätter man ju förhoppningsvis med det. Jag skulle tex aldrig rida utan!

Hästar räknas som fordon, när vi åker bil är vi enligt lagen skyldig att använda säkerhetsbälte. För cykel finns ett hjälmtvång för mideråriga, moped och MC är det hjälmtvång på så varför skulle det vara märkligt med hjälmtvång under ridning?:confused:
Alla andra sporter har sin skydd, ridning anses som balnd de mera riskfyllda. Så för mig faller det onaturligt att en hobby, sport, arbete eller vad det nu må vara skulle vara helt befriad från krav av säkerhet.

PS: Detta var inte riktat till dig, men ett förtydligande av ditt inlägg.

Senast ändrad:

Det är lite skillnad i kraften mellan att falla från stående och att falla från 170 cm ovan jorden. Det är stor skillnad mellan att falla från stående och att falla från en köksstol också (och den hoppar ju inte undan lika ofta).

Kanske ska de som rider utan hjälm och ramlar av få betala sina egna vårdkostnader? Kanske ska inte försäkringen gälla (precis som om du låter bli att låsa huset när du går hemifrån)?

I egenskap av skadereglerare håller jag med dig - och förordar även att man har en rejäl sumobrottningsdräkt på sig (sådan där madrasserad) :rofl:

Men seriöst tycker jag att det är skillnad på riskerna man utsätter sig för när man går på en gata jämfört med när man sitter på en häst. Fallet från hästen är högre och man kan aldrig veta vilken gångart hästen befinner sig i när man gör sin avsittning. Därutöver rider många i tex. terräng där det bara vimlar av stenar och träd som man kan slå sig på vid ett fall och som sagt när man faller högt i från och kanske i hög fart så :eek:

Kanske ska de som rider utan hjälm och ramlar av få betala sina egna vårdkostnader? Kanske ska inte försäkringen gälla (precis som om du låter bli att låsa huset när du går hemifrån)?

Det håller jag inte med om - att försäkringen inte skall gälla om man rider utan hjälm. Det skulle få alldeles för stora konsekvenser och försäkringsgivaren ersätter i många andra situationer då man utsatt sig för en risk. En högre självrisk kan däremot vara intressant eller en nedsättning av ersättningen.

Om man låter bli att låsa när man går hemifrån blir det vanligen fråga om en nedsättning av försäkringsersättningen - den kan i värsta fall bli ända ned till noll men i normalfallet görs ett mindre avdrag. Åtminstone enligt våra försäkringsvillkor...det kanske skiljer!

Jag förstår inte den direkta kopplingen mellan att "Ridolyckorna måste minska" och hjälmanvändandet?

Om ridolyckorna skulle minska skulle vi ju i teorin inte behöva använda hjälmen lika mycket.....

Missförstå mig rätt, jag är för hjälmkrav vid ridning men det är sällan en häst beter sig underligt bara för att ryttaren saknar hjälm.

Det här har diskuterats i tidigare (hetsiga) trådar, och jag står fast vid min åsikt. Alla inom hästsporten måste jobba med både ett aktivt och ett passivt säkerhetstänkande om vi ska få en acceptabel risknivå för hästanvändningen i landet. I det aktiva tänkandet ingår träning av hästen (en häst SKA inte reagera med flykt på vardagshändelser, då måste den tränas), förutseende vid ridning, lära känna hästen ordentligt. I det passiva tänkandet ingår skydd på hästen, hjälm, säkerhetsväst m.m.

Risktagandet vid ridning är också en viktig fråga, helt enkelt en fråga om intelligens och kunskap. Att alltid rida efter sin egen och hästens förmåga och träningsläge. Att inte börja hoppa fälttävlansbana i skogen på en häst som inte är hopptränad och van vid skogen.

Håller med dig!

Dessutom har jag för mig att flertalet av de hästrelaterade olyckorna som kräver sjukvård inte är ridolyckor utan olyckor som sker i samband med annan hantering. Har tyvärr ingen källa till påståendet men någon annan kanske vet mer om sådan statisitik (schelin_j som är skadereglerare kanske??).

Nej jag har inte tillgång till sådan statistik. Jag jobbar med ansvarsskador - kommer alltså bara in i bilden i de fall då någon riktar ett skadeståndsanspråk mot någon som är försäkrad av oss. Det sker ju sällan i hästsammanhang...blir liksom mest industriskador etc. för min del.

Dock har jag hört samma sak, att det stora antalet olyckor inträffar vid annan hantering. Misstänker dock att skador på nacke och ryggrad borde vara vanligast vid avfallningsolyckor. Men nu bara gissar och tror jag :o

Det jag dock är ganska säker på är att hästsport är ett medvetet risktagande och att riskerna är ganska stora jämfört med många andra sporter. Just därför tycker jag att det är viktigt att man som hästintresserad försöker begränsa de skador som kan uppkomma. Det gör man ju ganska enkelt genom att använda hjälm och väst vid ridning. Gärna vid annan hantering också. Jag brukar dra på mig i vart fall hjälmen rätt så ofta när jag skall hantera de hästar i stallet som är lite bråkiga eller som är väldigt unga och inte så trygga ännu. Med sin egen häst blir man ju tyvärr lite hemmablind... så där slarvar jag ofta men försöker skärpa mig.

Så jobbigt är det ju liksom inte att ha hjälmen på vid ut och insläpp till exempel. En olycka kan ju komma väldigt plötsligt.

Häromkvällen tex. var det en häst som "smet" när stallägaren skulle ta in en annan häst i hagen. Således står vi där jag med en häst i handen och han med en annan. En tredje häst tokspringer runt och försöker sparka hästen jag leder (de är inte riktigt förtjusta i varandra och just den dagen hade hans kompis flyttat...). En ganska oväntad situation för mig som bara skulle ta in det snälla lilla stoet - har nu ett sto i handen och en galen valack som vill "mucka" med hästen jag leder som springer runt oss med ömsom bakhovarna och ömsom framhovarna i luften. :eek:

Nåväl det gick bra - men jag insåg varför det hade varit klokt att ha hjälm och väst på mig...:o

Det jag dock är ganska säker på är att hästsport är ett medvetet risktagande och att riskerna är ganska stora jämfört med många andra sporter. Just därför tycker jag att det är viktigt att man som hästintresserad försöker begränsa de skador som kan uppkomma. Det gör man ju ganska enkelt genom att använda hjälm och väst vid ridning. Gärna vid annan hantering också.

Men inte allra VIKTIGAST! Givetvis skall man använda passiv säkerhet för att "begränsa skadeverkningarna" av en eventuell OLYCKA.

Händelser med hästar som beter sig illa ofta vid ridning/hantering och ger skador kan inte betraktas som olyckshändelser. Det är som att sätta sig i en bil där man vet att bromsarna ofta inte alls funkar och sedan köra ändå. Vansinne.

Jag vill lyfta fram det aktiva säkerhetsarbetet i debatten som MINST lika viktig som den passiva.

Nejdå - jag menar inte heller att hjälmen är allra viktigast. Det viktigaste är så klart precis som du påpekat hanteringen och träningen av hästen. Det allra bästa vore förstås om hjälmar blev onödvändiga för att olyckorna aldrig inträffade men det skall man nog inte räkna med att det någonsin kommer att bli så.

Hjälm - säkerhetsväst - säkerhetstänk i hantering - en häst som är tränad i säkerhetshänseende etc. tja då kommer man långt i sitt säkerhetstänkande och kan i vart fall förbättra oddsen för att förbli oskadad en hel del.

*kl*

jag tycker att man skulle lägga mer krut på att "uppfostra" sina hästar mer. Jag kan bara gå till min egen omgivning. Vi har kollektivstall där vi hjälps åt att släppa ut hästarna på morgonen. Vissa hästar hänger ma som en liten vante efter och de kastar sig hit och dit eller sparkas när man ska byta täcke. = stor skade/olycksrisk.

(låter nog som skryt nu men det är bara menat som att visa en poäng)

Min häst har jag ganska hårt hållen. dvs han måste gå ordentligt när han leds. Får absolut inte sparkas, hota eller bitas. Många i stallet har sagt till mig att min häst är så snäll. Det kvittar hur mkt han busar o brallar i hagen, när man sätter grimma o grimmskaft på honom går han som ett ljus fast han e jätteladdad. Han vet att när han är "kopplad" är det människan som bestämmer och han "uppför" sig. = mindre skade/olyksrisk. Många olyckor inträffar nog tyvärr pga att hästarna inte är tillräckligt stabila i sin lydnad.

Sen reagerade jag oxå på att de under maskeradhoppningen i Globen var många som var utan hjälm. Tycker absolut de skulle föregå med gott ex.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Konsumentverket) Hästar och ridning orsakar varje år cirka 13 000 olyckor. Bland sporter är det bara fotboll som ställer till med fler...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama