Ridning...

Susz

Trådstartare
Det är en del här på travforumet som förordar galoppträning på sina hästar..MEN hur gör jag som har en häst som INTE gärna galopperar OCH jag själv har ingen balans överhuvudtaget (finns ingen som är duktig på att rida här). Hästen gick omkull vid 2 års ålder och han "tappar bakkärran" ibland, särskilt om han pullar mycket och jag måste ta i honom för att det inte ska gå för fort. Ena starten vinner han andra starten kommer han sist. Det räcker med att han ruller sig i boxen på "fel sätt" för att detta ska uppkomma. (kissing spines) säger en del. Kiropraktorn "knäcker" honom ca 2-3 ggr per år. Hur ska man träna eller göra för att förhindra detta. (Super Arnie som fader = HET)

Hjälp!!!!

Sv: Ridning...

Jag skulle nog börja jobba med hästens galopp från marken, troligen är han inte tillräckligt stark för att galoppera och frågan är om det inte förstör mer än det ger att försöka "banka" in galopp på hästen.

Stärka honom med mycket tömkörning, dressyr, skogsridning (då menar jag gå ut och skritta rakt ut i skogen i minst en timme, man blir förvånad hur bra de musklar sig och jobbar med alla muskler), löshoppa är också ett sätt som brukar tvinga in hästen i galopp.

Jag har en häst som visserligen ska användas som ridhäst som hade oerhört dålig galopp när han kom till oss. Han har jag bara tränat på ridbanan enligt ovanstående så han har fått leta efter sin egen galopp och nu har han helt ok galopp.

Prova att från en liten volt/böjt spår fatta galoppen, direkt ur volten, med ordentlig vikt på den sida du vill hästen ska fatta galoppen, plus en övertydlig galoppfattning, släpp lite i den tygel du ger galoppfattningen. Börja gärna från samma ställe alltid. Dvs är du i skogen och rider där du har en bra sträcka för galopp, gör alltid galoppfattning på samma ställe, hästen lär sig oftast att det är där den ska galoppera (minska hjälpen/vikten från gång till gång) på det sättet har mina hästar som haft svårt för galoppen lärt sig fattningen.
Ibland går det även bra att starta galoppen direkt från skritt eller stillastående (se bara till att hästen är uppvärmd innan). De som säger att man ska rusa in i galopp, dvs trava fortare och fortare och sedan dra hästen ur balans....ja den varianten kan säkert också fungera, men nog bara kortsiktigt.

Hoppas detta kan fungera.

Den finns ju andra sätt att stärka upp sin häst på, att tex. klättra är ju MYCKET effektivt och underskattat!

I början har de flesta travare dålig balans med ryttare på ryggen, och om du också känner dig osäker och har dålig balans, ska ni nog ta det lugnt ett bra tag framöver och bara träna på att fungera ihop.

Balansen kommer efter ett tag, ta det lugnt och hetsa inte för att promt göra galopp träningar, se till att ridningen blir positiv och ORDENTLIGT gjord i stället, så kan du ta det där med galoppen sen när det känns bättre.

För att komplettera ridningen och stärka upp din häst kan du ju växla lite med longering. Det brukar vara lättare att få en bra lugn galopp om hästen har galopperat lite själv först.

Den finns ju andra sätt att stärka upp sin häst på, att tex. klättra är ju MYCKET effektivt och underskattat!

Japp en fin lång backe och bara köra motions tempo är mycket bra för att stärka hästen. men jag kör inte snabbare än

För att komplettera ridningen och stärka upp din häst kan du ju växla lite med longering. Det brukar vara lättare att få en bra lugn galopp om hästen har galopperat lite själv först.

Håller med om detta också.

För övrigt förordar jag inte galopp träning på hästar som har det minsta lilla problem med rygg eller framben. Men träna upp hästens styrka i ryggen först så kommer resten av sig själv.

Att skritta i backe styrker rumpan ännu mera än motionstrav så länge man inte har knäproblem! :idea:

Jag var ett tag inne på att börja med galoppintervaller på min valack. Men eftersom jag inte tycker att min balans/styrka/skicklighet räcker till för att lära och stötta hästen så har jag skrotat det tills vidare. Istället håller vi oss till klättring (under ryttare alltså). Skrittar i backar i skogen, uppför och nerför, och det hoppas jag ska ge ett bra resultat.
Är man inte själv kapabel att rida en häst bra i galopp (eller trav för den delen) ska man undvika det. Mer skada än nytta tycker jag.

Jag var ett tag inne på att börja med galoppintervaller på min valack. Men eftersom jag inte tycker att min balans/styrka/skicklighet räcker till för att lära och stötta hästen så har jag skrotat det tills vidare. Istället håller vi oss till klättring (under ryttare alltså). Skrittar i backar i skogen, uppför och nerför, och det hoppas jag ska ge ett bra resultat.
Är man inte själv kapabel att rida en häst bra i galopp (eller trav för den delen) ska man undvika det. Mer skada än nytta tycker jag.

Klocka ord! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 285
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar