Ridning på strander kring Ystad

Nu är det snart åtta år sen jag flyttade från Ystad, men jag brukade köra till Kyl, Borrby eller Sandhammaren och rida där.anför Ystad är inte så kul, smal strand och ffa djupt vatten nästan med en gång. Stranden ut Under sommarmånaderna är det ridförbud (juni, juli, augusti). Kunde vara lite lurigt med parkering då det iaf på ett bra pakeringsställe i Sandhammaren fanns en riktigt ilsk gubbe:p. Tack vare honom hade vi dock bra koll på regler och lagar och vi fick både parkera och rida just där.

Vid Kabusa öster om Ystad får du rida även under sommaren om det inte är militärövning.
Hur kommer man dit? Jag tycker det är färister överallt! Får man rida även på kullarna? Jag har alltid tänkt att det vore fantastiskt att rida där.

Som jag förstår är det samma regler som för Revingehed och Ravlunda, dvs. i princip allemansrätten så att man får rida överallt där det inte är uppsatt särskilda skyltar och såklart att man inte skadar naturen. Fältet betas ju så det är inte så jättekänslig natur kan jag tycka. Någonstans borde det väl gå att komma in, om inte annat så längs stranden är det väl inga hinder?

Man får bara inte glömma bort att kolla så att det inte är avlyst innan man åker dit, lite snopet att åka iväg och mötas av en stängd bom.

Som jag förstår är det samma regler som för Revingehed och Ravlunda, dvs. i princip allemansrätten så att man får rida överallt där det inte är uppsatt särskilda skyltar och såklart att man inte skadar naturen. Fältet betas ju så det är inte så jättekänslig natur kan jag tycka. Någonstans borde det väl gå att komma in, om inte annat så längs stranden är det väl inga hinder?

Man får bara inte glömma bort att kolla så att det inte är avlyst innan man åker dit, lite snopet att åka iväg och mötas av en stängd bom.
Ja, de har ökat antalet övningsdagar rätt mycket nu.
Ang om det är tillåtet eller inte funderade jag eftersom strandängsmark inte är tillåten att rida på på många andra ställen, t ex Sandhammaren. Där är strandremsan ok men inte dynerna. Men här är det ju mer fasta och rejäla kullar som ju dessutom betas. Det är absolut värt att kolla upp i alla fall.

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
180
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama