Ridning på skoterleder

Anastacia

Trådstartare
En fundering. Längst "mina" ridvägar (ej grusvägar men äldre skogvägar i skogen) kom det ifjol flera skotrar på och i år är de utmärkta som skoterleder (det röda krysset, inget annat).
Som det är nu så går alla de här lederna på vägar som leder någonstans och får jag inte rida på dem blir jag förvisat till en och samma grusväg, fram och tillbaka, hela vintern. (Som dessutom bara är 3 km lång... :crazy:)
Hur är det?
Får man rida på skoterleder som enbart är utmärkta med ett rött kryss?

Sv: Ridning på skoterleder

Du får väl knappast rida på en skoterled? Du river ju upp hela spåret. Men sen beror det på vem som äger marken också.

Här rider vi på skoterlederna, men det är klart nästan alla karlar som kör skoter här har både stall och tant med häst hemma...

Fast det är längst vägar, de som de kör upp över gärden och andra egengjorda vägar i skogen skulle jag inte rida på, nu handlar det ju om de vanliga skogsvägarna som är allmänna i övrigt, utmärkta vägar alltså. (ja de finns med på mindre kartor).
Ifjol var de så kompakta och hårda så det syntes inte ens att man hade ridit på dem, man såg givetvis att det var spår men knappast så att spåren skulle bli förstörda. Men jag såg idag när de körde och plattade till och man vill ju inte förstöra för dem samtidigt som jag inte vill vara låst på en och samma grusväg i flera månader!!! (rider inte dressyr osv så det är ut i skogen som gäller för mig och det lär ju ta död på både mig och häst innan snön försvinner...):crazy:

Jag red på sådana leder hela min uppväxt. Det fanns ingen annanstans att rida om vi inte ville rida i byn bland husen.
Ring till de som gör upp spåren, i vårt fall var det lokala skoterklubben. Dom kan bli kinkiga om ni river sönder spåren eller inte ens frågar om lov innan ni rider, men samtidigt är de flesta människor förhandlingsbara om man uppträder sjyst. Vi fick rida på spåren om vi inte rev sönder dem, dvs man behövde ju inte galoppera innan de "satt sig ordentligt"...

Får man rida på skoterleder som enbart är utmärkta med ett rött kryss?

Får man lägga skoterleder på sträckor som används även av andra medborgare?

Prata med kommunen. Köra skoter är en hobby och ridning är en hobby... dvs ryttare borde ha lika rätt till tillgängliga vägar.

Får man lägga skoterleder på sträckor som används även av andra medborgare?

Prata med kommunen. Köra skoter är en hobby och ridning är en hobby... dvs ryttare borde ha lika rätt till tillgängliga vägar.

Visst får du rida på en skoterled...förutsatt att du inte skadar den.
Så enkelt är det.
Du får rida på anlagda skidspår under samma vilkor.....

Som jag tolkat när jag googlat så är de inte förbjudet, men rekommenderas inte pga säkerhetsrisk då hästarna lätt kan bli skrämda och inte har någonstans att ta vägen. Men egentligen borde allemansrätten gälla, du får åka skidor, gå, köra hundspann osv.

På de skoterleder här som är länsstyrelsen får du rida på iaf att( ingen gör nog de då dom ligger långt upp i fjällen , men vet att dom kör hundspann där iaf).

Men jag skulle nog höra med de som preparerar spåren och höra om de är okej, då visar du iaf att du vill hålla dig på god fot. och säger dom nej, så skulle jag höra mig för vidare och se vilka regler som gäller.

Här i våra trakter är det inte uppskattat om man rider på anlagda skoterleder. Skoterklubbarna lägger ned massor med tid och omsorg för att hålla lederna fina så att rida på dem skapar inte direkt glada miner.

Nu är jag iofs en riktig fegis, jag skulle aldrig våga rida på skoterleder även om det vore tillåtet eftersom jag anser att risken för skador & olyckor är alldeles för stor. Men det är ju min personliga åsikt, jag vet att många inte känner som jag.

Ring kommunen eller någon ansvarig på skogsförvaltningen (heter det fortfarande så?) och fråga dem om de har ensamrätt på sina skoterleder eller om det är privatpersoner eller någon klubb som lagt spåren och markerat upp...

Mvh Domino_s

Visst får du rida på en skoterled...förutsatt att du inte skadar den.
Så enkelt är det.
Du får rida på anlagda skidspår under samma vilkor.....

Jag skulle bli förbannad om nån red i skidspåren, de kan lätt bli förstörda av människor som går i dem eller så lite som en hund :mad: så jag rekommenderar starkt att inte chansa på att de håller.

Jag skulle bli förbannad om nån red i skidspåren, de kan lätt bli förstörda av människor som går i dem eller så lite som en hund :mad: så jag rekommenderar starkt att inte chansa på att de håller.

Håller med, jag håller mej långt borta från uppmärkta skitspår. Det är nog det lättaste sättet att starka en mångårig konflikt, att rida i "icke-hästmänniskors" spår...:crazy:

Mvh Domino_s

kl

Det är inte kul för någon att mötas på en smal skoterled, även om hästen är lugn. Det är inte heller alla ryttare som fattar att dom måste ta bort bajset, står hästen still blir det ju som en sten hög när det tjälar.

Jag håller mig på de upplogade vägarna, även om min häst är lugn och trygg:)

ang om man får eller inte har du ju fått många bra svar redan - ta reda på vem som är ansvarig för lederna och om det är ok eller inte.
(Sen måste jag säga att jag inte har sett några andra markeringar för skoterled än just rött kryss... vad finns det för andra markeringar??)

Jag har också skoterspår längs mina vanliga ridvägar (skogsvägar). Inga leder, utan bara spår där grabbarna i byn kör ibland. Säkert hårda och fina, men jag vågar inte rida där ifall att vi skulle möta eller bli upp-hunna av skotrar i spåret. Förarna väntar sig knappast en häst mitt i spåret och kör ganska så fort. Jag håller mig till byavägen, man kan ju rida lite fram och tillbaka, ta vara på backar, osv så det ska nog gå bra ändå i vinter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hjälp mig bollar lite idéer ang stallen. Trivs just nu utmärkt och hade inte tanken på att flytta tills en kompis hade hittat ett stall...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: Svamlan
·
Hästmänniskan jahapp.. nu är det så att vi är i rullning att köpa vår gård... :love: renoveringsobjekt, huset är från 1909, på stallet håller ena...
Svar
17
· Visningar
1 685
Senast: cambello
·
K
Hästmänniskan Någon som VET vad som gäller? Jag har för mig att skoter får enbart köras på/längs utmärkta skoter-leder samt på egen mark. Även på...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Kockan
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka