Ridning på korta tyglar?

Westernponny

Trådstartare
Vilket är bäst för hästen, enligt min syn måste det vara bra för hästen att skritta på lång tygel med sänkt huvud än att få hästen med böjd nacke ("gå på tygeln"). Om hästen skall jobba skall den vara uppvärmd o lösgjord med mycket kraft från bakben inte bara böja nacken o skritta lugnt fram. Eller jobbar man hästen rätt om man skrittar i lugnt tempo med böjd nacke och tuggning på bettet. Kan någon ge riktig o vettig förklaring. :confused:

Sv: Ridning på korta tyglar?

Tror att du får fler svar om du lägger tråden under något annat forum, exempelvis Ridning. :)

En kravlare? Det är du ;) Det har med att göra hur många inlägg man har. :)

Jag har trianglat ditt inlägg och bett moderatorn flytta det så förhoppningsvis löser det sig av sig själv. :)
Annars gå in på hästforum: Ridning och tryck på 'posta ny tråd' (eller vad det nu står) så kanske moderatorn tar bort denna tråd i stället? :)

Jag är inte riktigt med på vad det är du frågar om men jag provar att svara så kanske jag kommer på det så småningom :)

Alltså, det är ju inte böjen på nacken som är "gå på tygeln" utan det är ju en följd av att bakbenen trampar under sig och hästen jobbar med ryggen. Tempot ska man ju kunna reglera, bara för att hästen skrittar lugnt måste den ju inte skritta oengagerat.

Det finns nog inte någon vettig förklaring. Det finns många olika filosofier. Det bästa man kan göra är att läsa många böcker, rida många hästar - för olika tränare, gå på clinics och öppna ögonen för olika ridstilar - och sedan skapa sig en aldels egen uppfattning om hur man gör. :)

tack för hjälpen angelwings :P är väldigt ny på denna sidan så har inte lärt mej hur sidan funkar, kanske märks ;)

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama