Ridning på kandar - endast stången??

H

Hammond

Jag kom o tänka på en sak som jag bara måste få reda på svaret till:

Kan man rida med endast stången från kandaren och det inverkar även i sidled eller måste man ha bridong också?

Tänkte då även på att "måste" man ha kindkejda då?
vad har kedjan för egentlig funktion??

Sv: Ridning på kandar - endast stången??

Att rida på bara stången är verkligen inget jag skulle göra. Känns absolut inte snällt på något vis. Kedjan är viktig just för att den "stoppar" stången från att gå för långt. Gud vad jag är dålig på att förklara :confused: men alltså, utan kedjan så kan man ju dra hur mkt som helst i stången, så att den vrids upp mot hästens gom, man kan ju bara tänka sig hur skönt det skulle vara.

Visst kan du rida på enbart stången, men det kräver att du kan göra allt du normalt sett använder tränsbettet till med sitsen istället. T.ex böja hästen.

Kedjan måste sitta på, och den måste vara tillräckligt hårt spänd, annars roterar bettet i munnen när du tar i tygeln och tungfriheten slår hästen i gommen.

När du tar i tygeln ska vinkeln mellan bettets skänkel och hästens "munlinje" inte bli större än 45 grader. Den bör heller inte sitta för hårt såklart, då får du inget spelrum alls utan att kedjan tar i.

AR-folk och westernryttare rider ju med bara stång. men man kan inte rida vanlig tävlingsdressyr med jämn kontakt med hästens mun och sträckta tyglar på bara stång!

även om det finns mindre smarta personer som gör det ändå....är dock helt förkastligt, alldels för stark betsling som ger en falsk form. ska man rida på bara stång så ska man rida på lång tygel..

Skulle jag aldrig i hela mitt liv göra... Rider med kandar, men det är aldrig den som inverkar mest. Är redan totalt emot pessoabetten. varför vehöver du ta till så skarpa bett på din häst?

det är STOR skillnad på gagbett och på stångbett.

jag har aldrig sagt att jag VILL rida så utan jag bara undrade om man "kan" göra det utan att det skadar hästen på något sett

Hoppas det är ok att jag kastar in en fråga i denna tråden...

När det talas om att rida på "Blankt kandar", är det bara stången man rider på då?

ja, blankt kandar kallas det då :)(har jag fått lära mig iaf.)
jag rider med det ibland men innan jag började med det red jag mycket med enbart repgrimma och styrde honom med vikter.
Så med stång är det detsamma, på lååånga tyglar och med vikter :)
annars rider jag bara på tredelat tränsbett

men om man rider på blankt så ska man veta vilken inverkan stången har och veta vad man vill uppnå med det.

Ok! Tack för svar!
Jag har bara sett blankt kandar en gång och då var det dansken Bent Brenderup (stavas?) som red på en av sina prickiga hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka